G goran1956 skrev:
Nu skall jag sticka ut hakan lite.
Det här med utbyggnaden för att elen skall räcka till. Kostar mycket pengar.
För att kunna ladda t.ex elbilar.
Elladdstolpar på ICA parkering.Blir höjda matpriser
Utbyggnad elnät. Blir höjda värmekostnader
Ny tycker jag nog att de som har elbilar får bära en större kostnad.
T.ex kilometerskatt. Och Högre bilskatt
Varför skall jag som investerat i att få ner elkostnaden i huset. Behöva
betala högre värmekostnader för att elbilarna skall kunna laddas.
Vårt hus byggdes på 70 talet med direktverkande el. 25 Ampere säkring var det, när jag köpte huset.
Nu har vi 16 Ampere och köper under 5.000kwh. 2023 var det 4.500kwh, 2024 hittills 3.300kwh.

Det har byggts två nya hus i byn sedan 70 talets, två företag har avvecklas. Flera hus står tumma, eller används som sommarstuga av utländska ägare. 5km till vattenkraft-verk.

Jag vet inte, hur mycket byn förbrukar idag, men det måste vara betydligt mindre en på 70 och 80 talets.

Jag brukar ladda bilen med 8A 3 fas, det är ca 5kw.

Vänligen förklara, hur du tänker angående kilometerskatt, för att jag skall täcka en kostnad som jag inte betalar med överföringsavgift, effektavgift, eller el skatt.
(jag betalar 87 öre/kwh i överföringen)

Redigerat:
Nu bor jag i SE3 och är inte riktigt en av de mest utsatta. Men folk som bor i SE 1 och 2 har ju knappt haft de höga elpriserna alls.

Att de är varmare i SE3-4 skulle leda till mindre elförbrukning är inte rikligt sant.

Dessutom är de delar av SE3 som är kallare än delar av SE2. Om man bor i Särna (SE3) har man de betydligt kallare än i Söderhamn (SE2). Vind är med en ganska kraftigt påverkande faktor. Man kan lätt tro att nere i Skåne där de knappt dyker under nollan skulle husen dra betydligt mindre energi än i Norrland. Detta är inte riktigt fallet då de blåser på kraftigt större delen av vintern. Husen är ofta med anpassade till den klimatzon de ligger i.

Vid något tillfälle har en ingenjör haft uppen en klimatzons karta och anpassat huset för kostnadsoptimering till en specifik klimatzon. Vid detta tillfälle hade ingen räknat med att elpriset helt plötsligt skulle bli 4 gånger högre.

Även folk som eldar med ved kommer inte undan heller. Ved är inget som fraktas över hela landet, utan de kommer från relativt lokala skogar. Eftersom de finns folk som har kombo el och ved så har priset på ved stuckit i höjden utav bara skjuten.

Jag klagar inte för egen del, jag viste att de här skulle hända, och varna många andra för det. När R1 och R2 lades ner var de givet att priset på el skulle gå upp, och därmed priset på ved. Så jag köpte rejält med ved och modifiera mitt värmesystem för att klara situationen på bästa möjliga sätt.

Men många jag känner, här i SE3 har fått elräkningar på 8000-10 000 under vinter månaderna, och då pratar vi inte ens om folk som har direktverkande el, utan olika typer av värmepump system. Bör tänkas på att om man har en större familj så kostar tvättmaskin, diskmaskin och övrig el en hel del pengar med.

Sedan värt att nämna för all förnekare. R1 lade ner årskiftet 2021 och elrpiserna började gå upp 2021. Faktum är att Juni, Juli, Agusti, September, Oktober, November och december var dyrare 2021 än 2023 och 2024 (hitils). I oktober var faktiskt 2021 t.o.m dyrare än 2022.

Jag är av den bestämda uppfattningen att de pengar som går till nätägare inte är rimliga i proportion till övrigt. Sen givet det kan man också diskutera skatten, men hela affärsmodellen som elnätet vilar på är sjuk och saknar helt konkurrensutsättning. Om det inte går att få till en marknadsmässig lösning på det är det en rimlig fråga ifall inte staterna bör ta över ansvaret.

För den som är intresserad rekommenderar jag gärna podcasten Kapitalets avsnitt om elnätet: https://podcasts.apple.com/se/podcast/kapitalet-en-podd-om-ekonomi/id928476531?i=1000423207196

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
G goran1956 skrev:
Det du nämner är något som är redan betalt för decennier sedan. Var är dom pengarna som vi betalt in? De kan inte på fullaste allvar påstå att konsumetavgifter inte betalt indirekta underhållsarbete/modernisering/utbyggnadpå räkningen tidigare?.. tycker vi ska vara kritiska och har rätt att vara kritiska .. Har man börjat med hittepåbeskattning så finns det ingen hejd på vad man kan skapa incitament för mera skatt.

• Gilla
AnneKerstin och 3 till
  • Laddar…
G goran1956 skrev:
Så där kan man resonera om allt.
Varför ska jag som aldrig är sjuk betala lika mycket skatt som de som är kroniskt sjuka eller hypokondriker som ränner till sjukan titt som tätt?
Varför ska jag som är barnlös betala lika mycket skatt som de med massor av barn? Ska det byggas en skola låt föräldrarna stå för notan…
Osv osv.

• Gilla
muppenx och 2 till
  • Laddar…
P
P Patrik La skrev:
Nåt politikerna aldrig nämner
Beror det mycket på vart man bor i vårt avlånga land. Norra Sverige El område 1 och 2 försörjer inte bara sina län med Vattenkraft ( Många förstörda älvar och massor med dammar och turbiner) Vi har som exempel ca 30 grader kallare igår längst upp i Norr jämfört med Skåne.
I våra 4 Nordligaste län levereras Vattenkraft i massor ca 55% av Sveriges Fungerande energi.
Lika fullt byggs idiotiska VKP bland annat Markbygdens utanför Piteå??? Mfl mfl
"Sörland" elområde 3-4 måste bli självförsörjande
Det är nog med idiot "Luxenburg jippon" som inte bara förstör vår natur i Sverige, utan göder smarta upplägg fullt i stil med North Volt...

Elen borde kosta ca 15öre/ kw i våra Nordligaste län där vi också har kallas 6-7 månader om året, men det fattar tydligen inte populistiska politiker.
Vi var självförsörjande på el ända tills ett visst parti ville vara säkra på att behålla makten genom att låta miljödårarna få sin vilja igenom.

• Gilla
romarillo
  • Laddar…
På det stora hela så är inte energi dyrt om man ser till vd man får. Om man hela tiden kollar vd man faktiskt får för pengarna och sätter det i relation till något så kan man lätt avgöra vad som är prisvärt.

Även om er kostnad skulle vara den dubbla dvs. 72kr per vuxen så handlar det ju om 25 minuters lönearbete för medelinkomsttagaren för att finansiera allt det man får för elen.

Bregott - 65kr för 600g typ. Hutlöst säger en del. Räcker till 60 mackor så i runda slängar 1kr per macka. Kan inte tycka det är så vådligt.

Bränsle. Familjebil typ Passat eller V90 drar typ 0,9 (om ens det) fullastad med takbox på väg till fjällen. runt 15kr för att transportera allt det en mil. Satt i relation till alternativet dvs. dra alltihop på slädar så skulle jag säga att det är vansinnigt billigt.

En kaffe och bakelse för 120kr på café i staden? Det däremot är inte prisvärt. Absolut att jag förstår att kostnaderna måste tas ut och att priset är vad det är men är det prisvärt för mig som konsument? Nej det skulle jag inte säga.

• Gilla
PaddyO och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Vi var självförsörjande på el ända tills ett visst parti ville vara säkra på att behålla makten genom att låta miljödårarna få sin vilja igenom.
Det går också att vända på argumentet och hävda att vi faktiskt gjorde oss beroende av ett (numer inte optimalt) kärnkraftssystem och la krokben för oss själva genom att inte avskaffa det till förmån för annat och bygga ut tex vindkraft som har fördelen att också bli decentraliserat och därmed eventuellt mindre känsligt för sabotage.

Med det sagt, Danmark har framgångsrikt byggt ut vindkraften till en större andel av sin produktion än oss, men resterande andelar av energiproduktionen kräver fossila bränslen (tex kol) så svårt att säga vad som hade varit att föredra. Fanns ju kanske inte riktigt incitament i Sverige att expandera vindkraften ytterligare med kärnkraften i ryggen.

• Arg
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
S
E elloffo skrev:
Att ta ut snittet för rörliga kostnader är helt korrekt. Har man villa bör man kunna hantera att faktiska kostnader varierar under året. Men kalkylmässigt är det snittet som räknas.

Jag håller även med TS att man faktiskt får enorm mkt komfort för kostnaden av elen.
Ja jo, grattis till TS som har låg snittkostnad över året. Och med TS utfall förefaller elen prisvärd. Men att påstå att elen generellt är prisvärd… nä inte nödvändigtvis.

• Gilla
solofss2
  • Laddar…
Jag tycker elen är alldeles för billig, även diesel/bensin. Som det är idag gnälls det men ingen tänker på hur långt de kör, hur mycket el de använder. Jag säger dubbla priset och sen subventionera till människor som bor på landet / enstamstående och andra som faktiskt får problem då. Vi andra kam gott börja planera våra dagar och inte åka till Ica för att vi glömt en paprika.

TRJBerg
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det har inte varit det eftersom befolkningen lätt kan skaffa mat och vatten på okontrollerade sätt. Men med dagens nivå av urbanisering så kanske.

Men annars är ju energiskatten i princip också en skatt på mat, vi äter ju fossila bränslen s a s om man tittar på produktions- och distributions- och sophanteringsleden.
Inte svårt att hindra till större delen med "rätt" lagstiftning.
Jag bor på landet med eget vatten men med lagstiftning plus inspektör är det enkelt för myndigheter att beskatta min vattenanvändning.
Och jag vet inte hur jag ska få tag i tillräckligt med mat för att överleva vinterhalvåret utan att handla i en livsmedelsbutik. Och återigen, lagar plus inspektör....

P Pligg85 skrev:
Detta kanske blir lite provocerande men ändå en seriös diskussion om elen inkl alla omkostnader är dyra eller inte i svenska hemmet 2024.

Sitter och summerar fakturor de sista 12 månaderna på nätägaren Ellevio och vårt valda handelsbolag Eon.

Totalt en kostnad med abonnemang och precis alla kostnader, skatter och avgifter som hör till.

26.345 kronor
18.019 kWh

Vad har vi fått för det?
Stabil el varje dag, varje timme. Bara plocka ut den ström vi behöver. Detta värmer och kyler vi ca 190 kvm villa samt kör lite uppvärmda växthus på våren. Motor/kupevärmare på två bilar för god komfort på vintern.

Har iaf 21,5 grader på vintern. Snålar inget. Kyler rejält på sommaren. Har servrar och hemautomation som drar mer än genomsnittet.

Vi pratar 2195kr i månaden.
72kr om dagen.
36kr för mig och 36kr för frugan i hushållets utgifter.

Är det egentligen dyrt?

Vad kostar bilen? Vad kostar lånet? Vad kostar en dosa snus eller ett pack cigg? En kaffe på stan?

Visst är det inte bra att det blir kostnadsökning men är det så dyrt i sammanhanget?

Blir ju ett jäkla liv om man framhåller att elen ändå är prisvärd trots allt.

72kr dagen som sagt. 2024. Är det så extremt egentligen för den produkt och service man får för den kostnaden.
Det som är lite för somliga är mycket för andra. Bilarna (3st) kostar ca 20 000 totalt per år och då är ingen värdeminskning inräknad (det omvända vore rimligare) Lån finns ingen som ger till pensionärer och att dras med dyra laster finns inte utrymme för. Dricka kaffe på stan få bli sparsamma tillfällen. Elen däremot blir i mitt fall med ca 2000Kwh en allra högst betydande utgift. Allt måste sättas i sitt samband så ditt antagande om att det du skriver av somliga upplevs som provokativt stämmer absolut.

• Gilla
Miat och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Detta kanske blir lite provocerande men ändå en seriös diskussion om elen inkl alla omkostnader är dyra eller inte i svenska hemmet 2024.

Sitter och summerar fakturor de sista 12 månaderna på nätägaren Ellevio och vårt valda handelsbolag Eon.

Totalt en kostnad med abonnemang och precis alla kostnader, skatter och avgifter som hör till.

26.345 kronor
18.019 kWh

Vad har vi fått för det?
Stabil el varje dag, varje timme. Bara plocka ut den ström vi behöver. Detta värmer och kyler vi ca 190 kvm villa samt kör lite uppvärmda växthus på våren. Motor/kupevärmare på två bilar för god komfort på vintern.

Har iaf 21,5 grader på vintern. Snålar inget. Kyler rejält på sommaren. Har servrar och hemautomation som drar mer än genomsnittet.

Vi pratar 2195kr i månaden.
72kr om dagen.
36kr för mig och 36kr för frugan i hushållets utgifter.

Är det egentligen dyrt?

Vad kostar bilen? Vad kostar lånet? Vad kostar en dosa snus eller ett pack cigg? En kaffe på stan?

Visst är det inte bra att det blir kostnadsökning men är det så dyrt i sammanhanget?

Blir ju ett jäkla liv om man framhåller att elen ändå är prisvärd trots allt.

72kr dagen som sagt. 2024. Är det så extremt egentligen för den produkt och service man får för den kostnaden.
Prova räkna om detta på ca 32000kwh/år i Norrland med 1,73 kr/kWh + fasta avgifter på ca 450 kr/månad. Verkligen inte billigt.

Dial_595 Dial_595 skrev:
Med det sagt, Danmark har framgångsrikt byggt ut vindkraften till en större andel av sin produktion än oss, men resterande andelar av energiproduktionen kräver fossila bränslen (tex kol) så svårt att säga vad som hade varit att föredra. Fanns ju kanske inte riktigt incitament i Sverige att expandera vindkraften ytterligare med kärnkraften i ryryggen.
Danmark använder andra länder som back up för elförsörjning. Då är det lättare att satsa på vindkraften.

Sen eldar Danskarna rätt så duktig i sina värmeverk med trä och trä pellets, det importerar.

Skulle tror, att Danskarna har mindre andel av el för just uppvärmning jämfört med Sverige.

I Sverige är ju elen basen för nästintill allt.

J Jörgen S skrev:
Prova räkna om detta på ca 32000kwh/år i Norrland med 1,73 kr/kWh + fasta avgifter på ca 450 kr/månad. Verkligen inte billigt.
Är det vad du haft?

Låter spontant dyrt men det kanske är 250kvm plus 200kvm uppvärmt garage och en badtunna?

Vad har du haft för förbrukning och pris de sista 6 månaderna?

Effektiv uppvärmning och bra isolerat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.