30 417 läst · 172 svar
30k läst
172 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Nu handlade det inte om vattenfall utan om något slags offentligt finansierat konstverk, om jag förstår det rätt. Jag gissar att riksrevisionen inte har några synpunkter på det.J Janetgorgis skrev:
Handlar väl inte bara om priset och om det är "värt" det. Tror mycket handlar om att kostnaderna ökat så markant, snudd på dramatiskt, de senaste åren. Om man då sitter med elkostnader för uppvärmning så kan ju resultatet bli att man knappt (eller inte alls) har råd.P Pligg85 skrev:Detta kanske blir lite provocerande men ändå en seriös diskussion om elen inkl alla omkostnader är dyra eller inte i svenska hemmet 2024.
Sitter och summerar fakturor de sista 12 månaderna på nätägaren Ellevio och vårt valda handelsbolag Eon.
Totalt en kostnad med abonnemang och precis alla kostnader, skatter och avgifter som hör till.
26.345 kronor
18.019 kWh
Vad har vi fått för det?
Stabil el varje dag, varje timme. Bara plocka ut den ström vi behöver. Detta värmer och kyler vi ca 190 kvm villa samt kör lite uppvärmda växthus på våren. Motor/kupevärmare på två bilar för god komfort på vintern.
Har iaf 21,5 grader på vintern. Snålar inget. Kyler rejält på sommaren. Har servrar och hemautomation som drar mer än genomsnittet.
Vi pratar 2195kr i månaden.
72kr om dagen.
36kr för mig och 36kr för frugan i hushållets utgifter.
Är det egentligen dyrt?
Vad kostar bilen? Vad kostar lånet? Vad kostar en dosa snus eller ett pack cigg? En kaffe på stan?
Visst är det inte bra att det blir kostnadsökning men är det så dyrt i sammanhanget?
Blir ju ett jäkla liv om man framhåller att elen ändå är prisvärd trots allt.
72kr dagen som sagt. 2024. Är det så extremt egentligen för den produkt och service man får för den kostnaden.
Hur du klarar allt du nämner med så få kWh vet jag inte. Ganska många som drar dubbelt så mycket uta att få varken din värme eller några växthus.
Sedan kan man ju fundera på (men det är en större diskussion) hur priserna sätts. Att man betalar för det som produceras dyrast i någon slags påhittad konkurrens lan man såklart ha synpunkter på. Att betala 5 kr/kWh för att Tyskland har knepig energipolitik är inte uppenbart underbart för alla.
Skatten borde tas bort så man kan höja priset på det som även går ut ur Sverige då skulle det bli bättre
Elen är mycket billigare i Tyskland pga våra skatter.
Så kallad infrastruktur skall staten äga så inte vinsten går till konstiga bolag i Kina Tyskland mm
Sen borde politikerna som hittar på konstiga saker som skadar svenskarna ställas inför krigsrätt pga högförräderi
dumheter.
Lägga ner kärnkraft
Bygga northvolt med våra pensionspengar
Hybrit mm
Gör om och gör rätt
Gör inte dumheter som drabbar Sverige
Vi kan göra mycket för miljön
Men skatta för saker som man har hittat på dumheter för känns inte bra och då måste skatten öka ännu mera för vi ska klara oss
Nog sagt av en irriterad 😡 svensk som inte är höginkomsttagare
Och elen är för dyr för både företagare och privatpersoner pga alla konstiga tillägg
Elen är mycket billigare i Tyskland pga våra skatter.
Så kallad infrastruktur skall staten äga så inte vinsten går till konstiga bolag i Kina Tyskland mm
Sen borde politikerna som hittar på konstiga saker som skadar svenskarna ställas inför krigsrätt pga högförräderi
dumheter.
Lägga ner kärnkraft
Bygga northvolt med våra pensionspengar
Hybrit mm
Gör om och gör rätt
Gör inte dumheter som drabbar Sverige
Vi kan göra mycket för miljön
Men skatta för saker som man har hittat på dumheter för känns inte bra och då måste skatten öka ännu mera för vi ska klara oss
Nog sagt av en irriterad 😡 svensk som inte är höginkomsttagare
Och elen är för dyr för både företagare och privatpersoner pga alla konstiga tillägg
Ja det är inte bra att elpriset kan driva onödig inflation. Drabbar det privatpersoner så är effekten minimal. Drabbar det företag så läggs kostnaderna ganska snabbt på produkten.kisumisu skrev:Både och... Men du vet väl att elkostnader innebär att allt annat blir också dyrare pga det.
Det jag personligen tycker är fulast med elbolag är alla smygavgifter.
Visst finns det även andra företag som gör så.
Men är lite som att gå till Ica köpa mjölk för 1kr litern, men i kassan sedan.
Moms
Transportavgift
Hanteringsavgift
Personalkostnader
Kylavgift
Serviceavgift för att man använder kassan för att betala.
Parkeringsavgift/är man gående gångavgift för att man sliter på Icas gångvägar.
Inträdesavgift dörrarna slits ju
Hyra av lokal......
....sedan moms en gång till på totalsumman!
Så totalsumman blev ändå 15kr för mjölken. Som man gör enorm reklam att det "bara kostar 1kr".
Överdrift och ironi och kunde ha varit även nån annan affär än Ica och vet att det finns galna affärsmän/kvinnor också då parkeringsavgift och var nån affär som hade på prov även inträdesavgift....existerar i viss mån.
Sedan i USA är det ju så att man betalar momsen i kassan, inte de priset som står på hyllan...
Sedan har vi i Sverige på pantflaskor +pant...t ex i Finland är pantpriset även den inbakat i priset som står på hyllan.
Men det är en annan diskussion.
Ser man på företag så köper de el på ett annat sätt. De slipper elskatt och moms på sista raden. De har inte samma abonnemang som privatpersoner.
På mitt arbete räknas förbrukningen i GWh, har timspot och prissättning är så att nettokostnaden är nästan uteslutande handelspriset.
När elpriset varit negativt i sommar i höst så har vi gjort av med el motsvarande flera villor och faktiskt fått nettominus eftersom vi inte har samma modell som hushållen.
Så när spotpriset är högt är det inflationsdrivande men företagen drabbas inte av alla pålägg per kWh.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Det har inte varit det eftersom befolkningen lätt kan skaffa mat och vatten på okontrollerade sätt. Men med dagens nivå av urbanisering så kanske.TRJBerg skrev:
Men annars är ju energiskatten i princip också en skatt på mat, vi äter ju fossila bränslen s a s om man tittar på produktions- och distributions- och sophanteringsleden.
Så är det när man köper flytande bränsle... Men vi är ju på väg mot El-bränsle.Jocke Wicksell skrev:
/ATW
Här hemma är vi uppe i 47000 hittills i år för 20000 kWh. Betalar 1000kr/månad bara i abonnemangsavgift till Eon varje månad för 25A. Räknar med ca 8-9000kr till i år. Vi snackar alltså 2,35 per kWh. Då har vi ändå energioptimerat väldigt mycket och har 19-20 grader i huset på vintern. För tre år sedan betalade vi ca 1,3 per kWh. En ökning med ca 80%. Jag tycker absolut att det är dyrt med el just nu. Oavsett om vi gör av med 0kWh per månad så kommer det kosta oss 12000 per år.
Det sjuka är att momsen läggs på energiskatten.Hemingway skrev:Det här är en bra och viktig bild att ha med sig. Eftersom energiskatten ligger på elnätsfakturan och det är moms på skatten så blir det ofta fel att man tror elnätet är superdyrt. Skatten borde nästan skickas separat så alla vet om att man betalar en stor skatt och att det inte är dolt på något vis
Ifall momsen lades enbart på elförbrukningen, skulle det bli rimligare.
Men nu betalar vi skatt för att betala skatt!!!
Effekttariffen hade kostat 40kr mer i dec 2023M Mats O R skrev:
Efter idag kommer jag sluta november på ca 1620 kWh på 5.00 peak i snitt. (5,14 + 4,88 + 4,98)
1620 x 30-6,25 =
Sparar 385kr på nya överföringsavg där.
81,25 x 5,00 =
Förlorar 406kr på effekten.
Med den nya beräkningen skulle jag förlorat 21kronor på denna månad.
Har dock möjlighet att köra smarta lösningar så hade det varit infört hade vi inte haft våra peakar kl 16-17 ex den 21 och 24 nov.
För sen spärrar vi varmvatten och stryper den långsamma golvvärmen tills 17:00 i dessa fall.
Med den nya modellen hade vi enligt mina uträkningar sparat 17 kronor. (Minst, med aktivering av smarta styrningar)
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Men ingen vinst att tala om 2022.PeterXyz skrev:
Hur ser vinsten/förlusten ut i snitt de senaste 20 åren?
Jag är mindre orolig över vinsten än att Vattenfall som är staten slösar bort de offentliga pengarna på kommunikatörer, ständiga omorganisationer utan värde och annan internbyråkrati. Jag hoppas rätt folk sitter vid rodret och håller nere allt som inte har med kärnverksamheten att göra.