63 087 läst · 987 svar
63k läst
987 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Yes det stämmer. Kanske använt lite slarviga begrepp i diagrammet.A alfista skrev:
"Elnät" är abonnemangsavgiften och ligger i mitt fall just nu på ca 520 per månad (ex moms) för 25A.
Bara för att förtydliga, det här är ju inga nyheter men det är första gången jag faktiskt kollar på mitt egna fall och ser det svart på vitt att det är så pass stor del som är skatt/avgifter/moms.
Jaha, jag trodde du räknade in både den fasta och rörliga elnätskostnaden i elnätsdelen. Båda hör till elnät.berisen skrev:
Grovt räknat kan man utgå ifrån att elnät (både fast och rörlig), elhandel och skatt (energiskatt och moms) är 1/3 var. Men elhandelspriset fluktuerar mest och 1/3 är mer en tumregel än något annat.
Kanske bättre om politiker och byråkrater får någon form av kontrollorgan som bedömer om beslut är baserade på fakta och om förväntat resultat är realistiskt.A ArneTW skrev:
Så att de värsta avarterna på slöseri med medel stoppas, jag tänker t.ex. på konstverk i skogen för svampar som idioterna i MP ordnade för en dryg miljon kronor.
Låter givetvis vettigt, men raka motsatsen kommer ske.Claes Sörmland skrev:
Drivmedelsskatter t.ex är tiotals miljarder per år rakt in i statskassan, och det tappet måste hämtas upp någonstans när vi elektrifierar.
Jag räknar kallt med kraftigt höjd skatt på el kommande år och en återinförd (och med tiden rätt saftig) fastighetsskatt på oss husägare. Den fastighetsskatten kommer givetvis inte bygga på något relativt rimligt, t.ex taxeringsvärde eller de boendes inkomster, utan något idiotiskt som tomtstorlek så att de får in mer pengar totalt och det oproportionerligt drabbar folk i medelstora städer och glesbygd.
Fast energiskatten på el är redan i dagsläget i samma härad som fossila bränslen, fast med mindre negativa konsekvenserna för samhället. Så finns ingen anledning att skatten på el skulle behöva öka när energianvändning flyttar från fossila bränslen till el.
Energiskatten per kwh energi for fossila bränslen är mycket lägre än för elenergi och dess överföring. Allt annat är lögn! Är detta miljövänligt med nästan fossil fri el i Sverige?A ajn82 skrev:
Det är du och jag som är kontrollorganet, kallas demokrati.P Peter787 skrev:Kanske bättre om politiker och byråkrater får någon form av kontrollorgan som bedömer om beslut är baserade på fakta och om förväntat resultat är realistiskt.
Så att de värsta avarterna på slöseri med medel stoppas, jag tänker t.ex. på konstverk i skogen för svampar som idioterna i MP ordnade för en dryg miljon kronor.
Poängen är väll att förlusten av skattekronor från bränsleförsäljning måste ersättas av andra skattekronor...A ajn82 skrev:
/ATW
Min poäng är att det spelar ingen roll, de får in lika mycket skatt när du köper el som när du köper bensin, så ingen skatt behöver höjas om användandet av bensin övergår till elA ArneTW skrev:
Om vi tar el för elbilar under varmperioden kan man ju få bort den genom ett tillräckligt stort batteri och solceller. Visst det är inte ekonomiskt just nu men priserna fortsätter att falla. Till slut kommer det vara lönsamt och då kan man slippa en stor del av skattebördan genom en teknisk åtgärd.A ajn82 skrev:
Jag tror inte att politikerna kommer att låta de som har medel att slippa betala skatt göra det medans de obehindrat kör runt på vägar som betalats av andra. Kilometer sedan bilens senaste besiktning gånger bilens registrerade vikt är en mycket enkel enhet som alla kan förstå.
Det är vad jag tror vi till slut kommer att hamna i.