29 940 läst · 171 svar
30k läst
171 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Fast att räkna snittet på året bara sådär, utan att se förbrukningsmönstret kan ju vara extremt missvisande och skevt.
Lite som när politikerna sa att vi inte har elbrist för vi är nettoexportörer på årsbasis.
F.ö. tycker jag att moms på energiskatt är kriminellt.
Lite som när politikerna sa att vi inte har elbrist för vi är nettoexportörer på årsbasis.
F.ö. tycker jag att moms på energiskatt är kriminellt.
Nu skall jag sticka ut hakan lite.
Det här med utbyggnaden för att elen skall räcka till. Kostar mycket pengar.
För att kunna ladda t.ex elbilar.
Elladdstolpar på ICA parkering.Blir höjda matpriser
Utbyggnad elnät. Blir höjda värmekostnader
Ny tycker jag nog att de som har elbilar får bära en större kostnad.
T.ex kilometerskatt. Och Högre bilskatt
Varför skall jag som investerat i att få ner elkostnaden i huset. Behöva
betala högre värmekostnader för att elbilarna skall kunna laddas.
Att ta ut snittet för rörliga kostnader är helt korrekt. Har man villa bör man kunna hantera att faktiska kostnader varierar under året. Men kalkylmässigt är det snittet som räknas.S Snikhol skrev:
Jag håller även med TS att man faktiskt får enorm mkt komfort för kostnaden av elen.
Swexit nu!Karrock skrev:Jan till nov 6200 kWh, 15200kr; 2,45kr/kWh och 45kr/d.
Håller med om att det inte är vansinniga pengar. Kan inte jämföra med kaffe på stan, eftersom jag inte köper det
För mig är det sura att tyskarnas idiotpolitik förstör marknaden här. Att det är svårt att bygga baskraft när priserna flaxar så. Att ha en expanderande grön industri. Inte så mycket att el i mitt hushåll kostar lite mer än VA, sophämtning och hemförsäkring gör tillsammans.
Nåt politikerna aldrig nämnerP Pligg85 skrev:Detta kanske blir lite provocerande men ändå en seriös diskussion om elen inkl alla omkostnader är dyra eller inte i svenska hemmet 2024.
Sitter och summerar fakturor de sista 12 månaderna på nätägaren Ellevio och vårt valda handelsbolag Eon.
Totalt en kostnad med abonnemang och precis alla kostnader, skatter och avgifter som hör till.
26.345 kronor
18.019 kWh
Vad har vi fått för det?
Stabil el varje dag, varje timme. Bara plocka ut den ström vi behöver. Detta värmer och kyler vi ca 190 kvm villa samt kör lite uppvärmda växthus på våren. Motor/kupevärmare på två bilar för god komfort på vintern.
Har iaf 21,5 grader på vintern. Snålar inget. Kyler rejält på sommaren. Har servrar och hemautomation som drar mer än genomsnittet.
Vi pratar 2195kr i månaden.
72kr om dagen.
36kr för mig och 36kr för frugan i hushållets utgifter.
Är det egentligen dyrt?
Vad kostar bilen? Vad kostar lånet? Vad kostar en dosa snus eller ett pack cigg? En kaffe på stan?
Visst är det inte bra att det blir kostnadsökning men är det så dyrt i sammanhanget?
Blir ju ett jäkla liv om man framhåller att elen ändå är prisvärd trots allt.
72kr dagen som sagt. 2024. Är det så extremt egentligen för den produkt och service man får för den kostnaden.
Beror det mycket på vart man bor i vårt avlånga land. Norra Sverige El område 1 och 2 försörjer inte bara sina län med Vattenkraft ( Många förstörda älvar och massor med dammar och turbiner) Vi har som exempel ca 30 grader kallare igår längst upp i Norr jämfört med Skåne.
I våra 4 Nordligaste län levereras Vattenkraft i massor ca 55% av Sveriges Fungerande energi.
Lika fullt byggs idiotiska VKP bland annat Markbygdens utanför Piteå??? Mfl mfl
"Sörland" elområde 3-4 måste bli självförsörjande
Det är nog med idiot "Luxenburg jippon" som inte bara förstör vår natur i Sverige, utan göder smarta upplägg fullt i stil med North Volt...
Elen borde kosta ca 15öre/ kw i våra Nordligaste län där vi också har kallas 6-7 månader om året, men det fattar tydligen inte populistiska politiker.
Knappast. Staten har en del oberoende kontrollorgan som ska kontrollera allt den offentliga förvaltningen gör. IVO tex. Sen finns riksrevisionen som kan åläggas att kontrollera allt mer. Vattenfall borde kontrolleras mer än de gör men staten har ingen vilja av att kontrollera sig själva….N nybyggarn3 skrev:
Inte provocerande alls. Jag håller med dig att vi får mycket värde för pengarna.P Pligg85 skrev:Detta kanske blir lite provocerande men ändå en seriös diskussion om elen inkl alla omkostnader är dyra eller inte i svenska hemmet 2024.
Sitter och summerar fakturor de sista 12 månaderna på nätägaren Ellevio och vårt valda handelsbolag Eon.
Totalt en kostnad med abonnemang och precis alla kostnader, skatter och avgifter som hör till.
26.345 kronor
18.019 kWh
Vad har vi fått för det?
Stabil el varje dag, varje timme. Bara plocka ut den ström vi behöver. Detta värmer och kyler vi ca 190 kvm villa samt kör lite uppvärmda växthus på våren. Motor/kupevärmare på två bilar för god komfort på vintern.
Har iaf 21,5 grader på vintern. Snålar inget. Kyler rejält på sommaren. Har servrar och hemautomation som drar mer än genomsnittet.
72kr om dagen.
Är det egentligen dyrt?
Vad kostar bilen? Vad kostar lånet? Vad kostar en dosa snus eller ett pack cigg? En kaffe på stan?
Visst är det inte bra att det blir kostnadsökning men är det så dyrt i sammanhanget?
72kr dagen som sagt. 2024. Är det så extremt egentligen för den produkt och service man får för den kostnaden.
Jag har tidigare bott i "fattiga" Rumänien i ett hus om ca 380 kvm där jag i princip betalade det dubbla för El och gas jämfört med mitt nuvarande hus i Norrland som är av samma storlek. Jag följer min förbrukning via rullande 12-månaderssnitt för att få ett bättre medelvärde och en mer långsiktig trend och så här ser min utveckling ut. Att kunna ligga under 3000 kr per månad tycker jag är billigt för 380 kvm för en familj om 5 och en inomhus temp om 23 grader! Jag klagar definitivt inte på elkostnaderna som de är just nu!
Det stör mig att det knappt är värt besväret att leta billig el när själva nätsidan är ett monopol. Med en årlig förbrukning på 10Kwh så är det inga stora pengar att spara för mig.
När jag googlade på Ellevios största ägare var den här arga insändaren från 2019 av de första träffarna jag fick. https://efolket.eu/birger-schlaug-nagon-javla-ordning-maste-det-val-anda-vara/
Den där vinsten de vill ha ska de tydligen ha utan att göra sitt, dvs underhålla och uppgradera nätet. Klart man kan bli förbannad!
När jag googlade på Ellevios största ägare var den här arga insändaren från 2019 av de första träffarna jag fick. https://efolket.eu/birger-schlaug-nagon-javla-ordning-maste-det-val-anda-vara/
Den där vinsten de vill ha ska de tydligen ha utan att göra sitt, dvs underhålla och uppgradera nätet. Klart man kan bli förbannad!
Jag håller med trådstartaren. Elen är ganska billig för den som har haft pengar att investera i bra teknik.
Vi testade ett ännu billigare alternativ. Vi byggde en stuga på 50kvm utan elabonnemang. Nu när vi bott där några gånger anser jag att man kan bo där året runt, och billigt.
Så här är upplägget.
Välisolerad stuga med ekoull så att man kan kallställa utan problem. Ingen plast alltså. Torpargrund.
Lite kamin, 7kw, värmer hela stugan på 2 brasor när det är -5c.
Wallas dieselvärmare som man kan använda när man är borta. Använder 5 liter = 100kr/dag om den går 24h med max effekt (4kw). Vi använde 1 liter diesel på en vecka när det var -11c som kallast men i snitt runt nollan.
Vi har köpt en litiumbatteri som man laddar fullt med 4 liter bensin. En inverter som förvandlar 12v till 230v. Även nu när det är mörkt och man behöver mycket belysning räcker batteriet i en vecka.
På kaminen kokar vi vatten. Gasolkylskåp och spis för matlagning.
Ingen abonnemangskostnad. Kostnad för el och värme är alltså 100kr/vecka. 14kr/dag. Ved hugger vi själva. Behöver man köpa det så är det dyrare. Gasolförbrukningen har jag inte koll på men den kan inte spränga budgeten.
Vi testade ett ännu billigare alternativ. Vi byggde en stuga på 50kvm utan elabonnemang. Nu när vi bott där några gånger anser jag att man kan bo där året runt, och billigt.
Så här är upplägget.
Välisolerad stuga med ekoull så att man kan kallställa utan problem. Ingen plast alltså. Torpargrund.
Lite kamin, 7kw, värmer hela stugan på 2 brasor när det är -5c.
Wallas dieselvärmare som man kan använda när man är borta. Använder 5 liter = 100kr/dag om den går 24h med max effekt (4kw). Vi använde 1 liter diesel på en vecka när det var -11c som kallast men i snitt runt nollan.
Vi har köpt en litiumbatteri som man laddar fullt med 4 liter bensin. En inverter som förvandlar 12v till 230v. Även nu när det är mörkt och man behöver mycket belysning räcker batteriet i en vecka.
På kaminen kokar vi vatten. Gasolkylskåp och spis för matlagning.
Ingen abonnemangskostnad. Kostnad för el och värme är alltså 100kr/vecka. 14kr/dag. Ved hugger vi själva. Behöver man köpa det så är det dyrare. Gasolförbrukningen har jag inte koll på men den kan inte spränga budgeten.
För att alla får vara med och betala allt i detta land oavsett vad du nyttjar eller inte.G goran1956 skrev:Nu skall jag sticka ut hakan lite.
Du fick säkert ROT eller grönt bidrag som nån annan betalat för i din investering av energieffektivitet, du betalar säkert någons högkostnadsskydd för medicin samt bostadsbidrag etc etc.... att få ned koldioxidutsläppen ligger väl i ett allmänt intresse så det är väl inte så konstigt att det betalas av alla i ett land med högt skattetryck, alternativet är väl att bosätta sig i ett land med lågt skattetryck, där betalar gemene man mer för vad de själva anser sig vilja betala för.
Med i den ekonomiska bilden är också att fossilindustrin är enormt subventionerad. Skulle vara skönt för oss skattebetalare slapp den utgiften och också fick renare luft (3000 dödsfall om året pga luftförorening från bilismen) och dessutom bättre för klimatetM merbanan skrev:Om vi tar el för elbilar under varmperioden kan man ju få bort den genom ett tillräckligt stort batteri och solceller. Visst det är inte ekonomiskt just nu men priserna fortsätter att falla. Till slut kommer det vara lönsamt och då kan man slippa en stor del av skattebördan genom en teknisk åtgärd.
Jag tror inte att politikerna kommer att låta de som har medel att slippa betala skatt göra det medans de obehindrat kör runt på vägar som betalats av andra. Kilometer sedan bilens senaste besiktning gånger bilens registrerade vikt är en mycket enkel enhet som alla kan förstå.
Det är vad jag tror vi till slut kommer att hamna i.
Kilometerskatt på bilar, det löser sig ju genom all skatt som ligger på bränslet redan, kör man mycket så tankar man mycket…. Men visst, ta bort skatten på bränsle då och lägg på en kilometerskatt i stället….A ArneTW skrev:
Det är uppenbart att du låst ett bra avtal jämfört med många andra i landet, därför är det billigt för dig i det förhållandet, men billigt är det inte ändå, hur du än vrider och vänder på det. Hade Sverige inte sålt ut sin elproduktion till utländska företag, stängt ner kärnkraftverk och skrivit avtal som tvingar oss att låta andra länder gå före oss själva, då hade det kunnat vara billigt, men det är det inte. Ska man jämföra något så är det väl mer rimligt att jämföra hur utvecklingen inom området i sakfrågan sett ut, hur priset utvecklats i förhållande till kronans värde, medelinkomsten och övriga omkostnader för den enskilde i samhället? Är det rimligt att jämföra med vad en flabb kaffe kostar ute på stan, ett paket cugaretter eller en dosa snus? De är visserligen varor som alla också är dyra, precis som elen, men vad är det egentligen då du frågar om? Eller vill du bara konstatera att du förbrukar ca. ett oaket cigg om dagen i el?P Pligg85 skrev:Detta kanske blir lite provocerande men ändå en seriös diskussion om elen inkl alla omkostnader är dyra eller inte i svenska hemmet 2024.
26.345 kronor
18.019 kWh
Vad har vi fått för det?
72kr om dagen.
Är det egentligen dyrt?
Fritidshus
Ellevio
Förbrukning 8300 kwh
Kostnad ca 21 000:-
Efter nyår med "effekttopp" blir det ca 200-300:- dyrare/mån
Orsak:
Ellevio bräknar effektopp genom genomsnitt på de 3 högsta effekterna (ca 82:-/kw)
Då vi kör legionella (då går elpatron) 4kw + aktuell övr förbrukning (ca 82:-*5 kw)
Normala effekttoppar övrig tid max 3 kw
Detta görs ca 0,5% av all drifttid
Så att baka,diska tvätta på nätterna för att jäma ut topparna som ellevio hänvisar sina kunder är totalt nonsens
Tydlig smyghöjning av fasta avgifterna 220%/år nästa år
Ellevio
Förbrukning 8300 kwh
Kostnad ca 21 000:-
Efter nyår med "effekttopp" blir det ca 200-300:- dyrare/mån
Orsak:
Ellevio bräknar effektopp genom genomsnitt på de 3 högsta effekterna (ca 82:-/kw)
Då vi kör legionella (då går elpatron) 4kw + aktuell övr förbrukning (ca 82:-*5 kw)
Normala effekttoppar övrig tid max 3 kw
Detta görs ca 0,5% av all drifttid
Så att baka,diska tvätta på nätterna för att jäma ut topparna som ellevio hänvisar sina kunder är totalt nonsens
Tydlig smyghöjning av fasta avgifterna 220%/år nästa år
Både och... Men du vet väl att elkostnader innebär att allt annat blir också dyrare pga det.P Pligg85 skrev:Detta kanske blir lite provocerande men ändå en seriös diskussion om elen inkl alla omkostnader är dyra eller inte i svenska hemmet 2024.
26.345 kronor
18.019 kWh
Vad har vi fått för det?
72kr om dagen.
Är det egentligen dyrt?
Det jag personligen tycker är fulast med elbolag är alla smygavgifter.
Visst finns det även andra företag som gör så.
Men är lite som att gå till Ica köpa mjölk för 1kr litern, men i kassan sedan.
Moms
Transportavgift
Hanteringsavgift
Personalkostnader
Kylavgift
Serviceavgift för att man använder kassan för att betala.
Parkeringsavgift/är man gående gångavgift för att man sliter på Icas gångvägar.
Inträdesavgift dörrarna slits ju
Hyra av lokal......
....sedan moms en gång till på totalsumman!
Så totalsumman blev ändå 15kr för mjölken. Som man gör enorm reklam att det "bara kostar 1kr".
Överdrift och ironi och kunde ha varit även nån annan affär än Ica och vet att det finns galna affärsmän/kvinnor också då parkeringsavgift och var nån affär som hade på prov även inträdesavgift....existerar i viss mån.
Sedan i USA är det ju så att man betalar momsen i kassan, inte de priset som står på hyllan...
Sedan har vi i Sverige på pantflaskor +pant...t ex i Finland är pantpriset även den inbakat i priset som står på hyllan.
Men det är en annan diskussion.
Redigerat: