P Pligg85 skrev:
Detta kanske blir lite provocerande men ändå en seriös diskussion om elen inkl alla omkostnader är dyra eller inte i svenska hemmet 2024.

Sitter och summerar fakturor de sista 12 månaderna på nätägaren Ellevio och vårt valda handelsbolag Eon.

Totalt en kostnad med abonnemang och precis alla kostnader, skatter och avgifter som hör till.

26.345 kronor
18.019 kWh

Vad har vi fått för det?
Stabil el varje dag, varje timme. Bara plocka ut den ström vi behöver. Detta värmer och kyler vi ca 190 kvm villa samt kör lite uppvärmda växthus på våren. Motor/kupevärmare på två bilar för god komfort på vintern.

Har iaf 21,5 grader på vintern. Snålar inget. Kyler rejält på sommaren. Har servrar och hemautomation som drar mer än genomsnittet.

Vi pratar 2195kr i månaden.
72kr om dagen.
36kr för mig och 36kr för frugan i hushållets utgifter.

Är det egentligen dyrt?

Vad kostar bilen? Vad kostar lånet? Vad kostar en dosa snus eller ett pack cigg? En kaffe på stan?

Visst är det inte bra att det blir kostnadsökning men är det så dyrt i sammanhanget?

Blir ju ett jäkla liv om man framhåller att elen ändå är prisvärd trots allt.

72kr dagen som sagt. 2024. Är det så extremt egentligen för den produkt och service man får för den kostnaden.
Finns två problem med elkostnaden:
- Att priset skiljer så otroligt mycket beroende på var du bor.
- Själva förbrukningen är en ytterst liten del av total kostnaden.

Tänk om maten var tusentals procent dyrare i norr jämfört med södra Sverige.
Kollade min senaste elräkning.
91% Fasta kostnader
9% Förbrukning.

Något är väldigt skevt i vårt land.

• Gilla
Örnie69 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
P Pligg85 skrev:
Ja det är inte bra att elpriset kan driva onödig inflation. Drabbar det privatpersoner så är effekten minimal. Drabbar det företag så läggs kostnaderna ganska snabbt på produkten.

Ser man på företag så köper de el på ett annat sätt. De slipper elskatt och moms på sista raden. De har inte samma abonnemang som privatpersoner.
På mitt arbete räknas förbrukningen i GWh, har timspot och prissättning är så att nettokostnaden är nästan uteslutande handelspriset.

När elpriset varit negativt i sommar i höst så har vi gjort av med el motsvarande flera villor och faktiskt fått nettominus eftersom vi inte har samma modell som hushållen.

Så när spotpriset är högt är det inflationsdrivande men företagen drabbas inte av alla pålägg per kWh.
Intressant med företag som exempel.

Det här har ju just folk dragit upp gällande allmänna laddstolpar, men då att företagen får betala mer än privathushåll. När jag har kritiserat prissättningen på 4-10kr ibland tom +++ på laddpriser!

Men då stämmer det inte då och dessa gör ännu mera vinst med laddstationerna!

Eller är det olika regler när det gäller "drivmedel"?!

Nu vet jag inte heller hur föreningar faktureras. Men mina föräldrar bor i ett radhus där föreningen har en avgift och där den avgiften går just att underhålla vägar, garage, gatubelysning mm. Även motorvärmare ingår. Har varit ett evigt tjat att elbilar får absolut inte laddas från uttaget pga bla brandrisk.

Nå nu har föreningen bekostat en firma installera nya uttag där även typ2 finns dvs laddbox. Elen behövdes ändå ses över och bytas så dom hade haft diskussioner hur göra.
Men nu har det blivit så att chucko uttaget är fortsatt gratis att använda dvs folk som kör motorvärmare/kupe dagarna långa (numera kanske de finns timer) snyltar fortsatt det med föreningens pengar!!

Typ2 uttag kräver först abbonemang som tecknas med specifik brukare! Tror det var 89kr/mån, dessutom kostar elen hela 3kr kWh.

Jag förstår att man betalar för elen och vad det kostar. Men varför är det skillnad på priset beroende på var den skall användas?

Sen vill 08 att avgaserna ska minskas och att alla ska gå till elbil 🤔 samma veva ids även Vattenfall skylla sina höjda nätavgifter på elbilar och byggande av den infrastruktur.
Nästa gång jag besöker föräldrarna så blir det med plugin hybrid bilen och bensindrift! Kanske ska i samma veva passa på köra mitt i stan och avgasa lite och sport läget på så bilen verkligen går fossilt 😂 då laddas ju bara batteriet och man kan sen köra med el utanför stan och norrut där det är mer vettiga priser på just elen!

Redigerat:
berisen berisen skrev:
Det som sticker ut är ju hur sinnessjukt mycket som försvinner i skatt och moms inser jag nu. Var tvungen att göra en 12-månaders koll själv nu efter jag läste den här tråden.

Till Tibber har jag betalat ca 10 500 kronor för 15 121 kWh hittills 2024.

Till nätägaren har jag betalat hittills typ 18 000 och fördelningen där ser ut såhär. Totalt inkl allt alltså omkring 1.85 per kWh men själva elen har bara kostat 70 öre per kWh. 🙃

[bild]
Det jag har svårt för är att man höjer avgifterna för överföring för att möta ökade volymer. I "vanlig industri" blir det tvärt om. Finansiering av utbyggnad sker genom upplåning på finansmarknaden som sedan skrivs av via en ökad volym/intäkter. Detta är skillnad mellan monopol/offentlig verksamhet och konkurrensutsatt industri. Den reglerande myndigheten är en myndighet och förstår inte detta!

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Detta kanske blir lite provocerande men ändå en seriös diskussion om elen inkl alla omkostnader är dyra eller inte i svenska hemmet 2024.

Sitter och summerar fakturor de sista 12 månaderna på nätägaren Ellevio och vårt valda handelsbolag Eon.

Totalt en kostnad med abonnemang och precis alla kostnader, skatter och avgifter som hör till.

26.345 kronor
18.019 kWh

Vad har vi fått för det?
Stabil el varje dag, varje timme. Bara plocka ut den ström vi behöver. Detta värmer och kyler vi ca 190 kvm villa samt kör lite uppvärmda växthus på våren. Motor/kupevärmare på två bilar för god komfort på vintern.

Har iaf 21,5 grader på vintern. Snålar inget. Kyler rejält på sommaren. Har servrar och hemautomation som drar mer än genomsnittet.

Vi pratar 2195kr i månaden.
72kr om dagen.
36kr för mig och 36kr för frugan i hushållets utgifter.

Är det egentligen dyrt?

Vad kostar bilen? Vad kostar lånet? Vad kostar en dosa snus eller ett pack cigg? En kaffe på stan?

Visst är det inte bra att det blir kostnadsökning men är det så dyrt i sammanhanget?

Blir ju ett jäkla liv om man framhåller att elen ändå är prisvärd trots allt.

72kr dagen som sagt. 2024. Är det så extremt egentligen för den produkt och service man får för den kostnaden.
Jag tänker såhär: ska några elhandelsmoguler sitta o gambla och tjäna storkovan på något som svenska skattemedel betalat under lång tid?
Ska tyska medborgare få lägre pris på elen istället för att vårt lands invånare gynnas i form av större köpkraft? Trots att de själva nedmonterat sin kraftförsörjning?Konsumenterna har ju hållt uppe svensk ekonomi i de senaste kriserna.
Bara mina tankar. Jag kan ha fel.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Ja man kan slå ut årssummering per dag, eller per person i hushållet imman vill få det att se ”billigare” ut
Det gör inte elen ett dugg billigare ändå

Jag blir uppriktigt förbannad varje gång elen ska betalas i sin helhet
Alla förBaxxde påslag

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Jag har en P1-mätare från Home wizard i elmätarens HAN-port. Historiken säger ett snitt på 2000 kr/mån år 2023 för alla kostnader för elen med fast pris på 72 öre för själva elen i SE 4 och resten i avgifter från Eon. För dessa pengar värmer och kyler jag huset (54 kvm) med luftvärmepump, värmer varmvatten och laddar elbilen för 16 mils körning 5 dagar i veckan.

Sedan den 1 nov 2024 har jag timpris så baserat på enbart november om timpriset skulle varit som denna månad i ett helt år (vilket det naturligtvis inte kommer att vara) så skulle det kosta 400 kr med varje månad. Elhandelsbolaget Storuman energi beräknar snittpriset över året för mig med timpris till 64 öre, dvs lägre än vad mitt tidigare fasta pris var.

Så jag räknar med att kostnaderna kommer att vara aningen lägre framöver. Sen har vi ju detta med effekttariffer som Eon ännu inte infört för privatpersoner som jag bara kan spekulera om då jag inte vet Eons kommande upplägg om tariffer. Statens sätt att sko sig på oss alla genom skatt på varenda kWh vi förbrukar stör mig dock.

I stort håller jag med TS om att jag faktiskt får en hel del för pengarna.

P PHPersson skrev:
subventionera till människor som bor på landet / enstamstående och andra som faktiskt får problem då.
Som ensamstående tycker jag trots det att det är helt fel väg att gå. Det ska löna sig ekonomiskt att klara av att bo ihop med någon. Det är samhällsekonomisk katastrof att alla ska ha egen lägenhet/villa/stuga och värma upp dem. Vi skulle inte ha bostadsbrist om folk kunde bo ihop. Så om något - subventionera gifta par på landsbygden med transporterna. Även om de inte behöver det.

S sjoelund skrev:
Som ensamstående tycker jag trots det att det är helt fel väg att gå. Det ska löna sig ekonomiskt att klara av att bo ihop med någon. Det är samhällsekonomisk katastrof att alla ska ha egen lägenhet/villa/stuga och värma upp dem. Vi skulle inte ha bostadsbrist om folk kunde bo ihop. Så om något - subventionera gifta par på landsbygden med transporterna. Även om de inte behöver det.
Håller i sak med dig, bara det att det finns en klick, ofta tjejer, som hamnar i kläm och det får inte hända tycker jag. Men visst skall det löna sig att bo kollektivt.

Man hamnar lätt fel när man jämför relativa priser. Vad elen kostar jämfört med en kaffe på stan, ett paket mjölk på ICA mm säger egentligen ingenting om elen är dyr eller billig.
Väsentligt är ju istället saker som produktionskostnad, vinstmarginaler, skatter, hur marknaden fungerar mm. Utgångspunkten måste vara en jämförelse med vad priset "borde vara" om el produceras och distribueras så effektivt som möjligt.

• Gilla
Hjnilsson
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Håller i sak med dig, bara det att det finns en klick, ofta tjejer, som hamnar i kläm och det får inte hända tycker jag. Men visst skall det löna sig att bo kollektivt.
Jo, men det kan andra skyddsnät få ta hand om. Man behöver inte subventionera folk bara för att de är ensamstående. Jag klarar mig fint på min egen lön.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jo, men det kan ändra skyddsnät få ta hand om. Man behöver inte subventionera folk bara för att de är ensamstående. Jag klarar mig fint på min egen lön.
Sant

Karrock Karrock skrev:
Jan till nov 6200 kWh, 15200kr; 2,45kr/kWh och 45kr/d.

Håller med om att det inte är vansinniga pengar. Kan inte jämföra med kaffe på stan, eftersom jag inte köper det :)

För mig är det sura att tyskarnas idiotpolitik förstör marknaden här. Att det är svårt att bygga baskraft när priserna flaxar så. Att ha en expanderande grön industri. Inte så mycket att el i mitt hushåll kostar lite mer än VA, sophämtning och hemförsäkring gör Man kan absolut diskutera det idiotiska i den tyska politikens beslut att avveckla kärnkraften, men det når inte ens i närheten av den svenska politikens idioti. Här behandlar politiker sin egen befolkning
Karrock Karrock skrev:
Jan till nov 6200 kWh, 15200kr; 2,45kr/kWh och 45kr/d.

Håller med om att det inte är vansinniga pengar. Kan inte jämföra med kaffe på stan, eftersom jag inte köper det :)

För mig är det sura att tyskarnas idiotpolitik förstör marknaden här. Att det är svårt att bygga baskraft när priserna flaxar så. Att ha en expanderande grön industri. Inte så mycket att el i mitt hushåll kostar lite mer än VA, sophämtning och hemförsäkring gör tillsammans.
Man kan absolut diskutera det idiotiska i den tyska politikens beslut att avveckla kärnkraften, men det når inte ens i närheten av den svenska politikens idioti. Här behandlar politiker sin egen befolkning som om de vore en fiende under elbriståren. När länder runtomkring vidtog åtgärder för att skydda sina medborgare, lät de svenska politikerna folket stå helt utlämnade till elmarknadens rovdjur. Se bara det senaste med flödesbaserad prisberäkning som skulle missgynna Sverige och svenskarna, och frågan nyligen lyftes i riksdagsdebatten igen. Då satt Busch och surfade i telefonen och verkade helt oberörd av kritiken. Man kan nästan tro att de arbetar för en annan makt, snarare än för sitt eget folk.

Betala för värme med el...

Knapra på lönen från dagligdags arbete.
Ta ett extrajobb eller jobba övertid för att mota de ständiga elkostnadsökningarna.

Alternativet kan väl vara att värma med ved. Köpa hem nåt lastbilslass med björk. Betala med pengar som
man sparar in med vedeldning i stället för värme med el i nån form.

Men så var det detta att få till timmerstockarna till lagom stora kluvna, torkade och inburna kubbar.

Det är det inte många nya som kan tänka sig att börja med.... Alltså eget extraarbete förutom lönearbete.
Även om det är lönsamt, sett ur flera vinklar. Dessutom skattar man inte på i slutänden den inkomst det genererar. Nä, börja inte med vedeldning.... Jobb, jobb o mera jobb.

Betala elräkningarna i stället. I regel mindre slitsamt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
djungelkatt och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Betala för värme med el...

Knapra på lönen från dagligdags arbete.
Ta ett extrajobb eller jobba övertid för att mota de ständiga elkostnadsökningarna.

Alternativet kan väl vara att värma med ved. Köpa hem nåt lastbilslass med björk. Betala med pengar som
man sparar in med vedeldning i stället för värme med el i nån form.

Men så var det detta att få till timmerstockarna till lagom stora kluvna, torkade och inburna kubbar.

Det är det inte många nya som kan tänka sig att börja med.... Alltså eget extraarbete förutom lönearbete.
Även om det är lönsamt, sett ur flera vinklar. Dessutom skattar man inte på i slutänden den inkomst det genererar. Nä, börja inte med vedeldning.... Jobb, jobb o mera jobb.

Betala elräkningarna i stället. I regel mindre slitsamt.
Själv är jag på väg att göra tvärs om... mot de flesta. Jag skall köpa vedpanna och vedklyv. Men så jag har också lite skog. Väldigt lite men det räcker för egenförbrukning. Kan spara in på gymkortet och gå ner i arbetstid. Välja fina vinterdagar och vara ute i skogen. Livet på en pinne.

• Gilla
Mr. Gullberg och 1 till
  • Laddar…
👌Eldat med ved i mer än 45 år.
Har inte tagit nån skada av det.

Samma med att skaffa mat.
Köpa dyra köttbitarna eller ge sig ut i skogen.
Skjuter älgen till slut.

Redigerat:
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.