63 422 läst · 988 svar
63k läst
988 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Han var knappast bilhatare, men du verkar var en riktig konstig typ.
Du, det där är bara korkad andektotisk bevisföring.trähandtag skrev:Nu tror jag du inte använder hela hjärnan utan bara opportunist delen. Ett slitet sommardäck, så kommer du inte fram överhuvdtaget vid vinterväglag. Det gör du med ett vinterdäck, men att vid de tillfällen då det är blankis så gäller det att ta försiktigt. Haft körkort i över 40 år, men kör numera inte dagligen och kan räkna att det varit blankis max 10 ggr, varav en gång att jag stod på huvudet när jag stannade o ringde vägverket hos en bonde öster om Trollhättan. -jobbade som meteorolog o skulle börja jobba senare under kvällen och vi arbetade med prognoser åt vägverket, som det då hette.
Jag har också haft körkort sedan 80-talet. Min farsa körde bahjulsdrivet hela min uppväxt på sommardäck. De kallades åretruntdäck på slutet innan vinterdäcklagen kom..
Var det 1985 kanske? Fram till dess hände typ ingenting (detta är i Göteborg o Bohuslän där vi ofta var på vintrarna). Givetvis skaffade han en uppsättning vinterdäck när det krävdes och sedan hände ingenting heller. Han körde utifrån förutsättnignarna och absolut inte överdrivet sakta i några situationer. Tvärtom blev det fortkörningsböter en sommardag på Oskarsleden där han väl iaf körde 130. Polisen ursäktade sig och sa att det inte var några andra fel än just att de numera måste rapportera detta..
Själv körde jag förstås aldrig med sommardäck på vintrarna utan riktiga dubbdäck, det fanns inte så mkt annat på 80-90 talet. Jag kör väl lite vildare än farsan så visst har det hänt att jag fått lite plåtskador vid några tillfällen. Oftare dock att det räckt att leta upp någon traktorägare som kunnat hjälpa mig att dra upp bilen från diket.
Med detta vill jag säga att alla borde fatta att det givetvis är säkrare på alla sätt och vis med vinterdäck än med sommardäck, även om det finns massor av exempel på folk som lyckat både ta sig fram och utan allvarliga incidenter med vanliga sommardäck, utan 4WD, spinnreglering, ABS, DSC och alla hjälpmedel som finns idag.
Hur skulle det bli om man slutade med att sanda tror ni? Eller kraftigt begränsade det.
Jag är sjukt less på sanden som dammar järnet hela våren. Dessutom blir det ju halt när man cyklar och går.
Återgå till spark, broddar och givet med dubbdäck på cykel vid behov.
Tänk om man tog fram en lightversion av snökedjor som man drog på på bilen de få dagar det behövs årligen.
Alternativet är att samla ihop sanden några månader tidigare men det verkar helt omöjligt för kommunen att vara lite rimlig med det, så det ser jag inte ens som ett alternativ längre.
Jag är sjukt less på sanden som dammar järnet hela våren. Dessutom blir det ju halt när man cyklar och går.
Återgå till spark, broddar och givet med dubbdäck på cykel vid behov.
Tänk om man tog fram en lightversion av snökedjor som man drog på på bilen de få dagar det behövs årligen.
Alternativet är att samla ihop sanden några månader tidigare men det verkar helt omöjligt för kommunen att vara lite rimlig med det, så det ser jag inte ens som ett alternativ längre.
Jodå, även detta finns studerat. Om dubbdäcksandelen ligger under c:a 20 procent får man inte den uppruggning av isen som även den som kör dubbfritt har nytta av. Ytterligare ett skäl till att en avgift på användningen av dubbdäck är en betydligt bättre åtgärd än ett förbud.K karlmb skrev:
Om vi nu ska prata om erfarenhet av vinterväglag, körkort och att köra utan dubbdäck, så lärde jag mig att köra i Sundsvall, mitt i Sverige, vintern 1967, när jag nyss fyllt 18 år. Min far hade en bakhjulsdriven dieselmercedes som var helt värdelös i halka. Och dubbdäck var det ingen som använde på den tiden. Men det gick att ta sig fram då också. Nu var vintrarna betydligt stadigare kalla på den tiden, så växlingarna runt nollgradigt var inte lika vanliga. Men visst var det halt ibland.K karlmb skrev:Du, det där är bara korkad andektotisk bevisföring.
Jag har också haft körkort sedan 80-talet. Min farsa körde bahjulsdrivet hela min uppväxt på sommardäck. De kallades åretruntdäck på slutet innan vinterdäcklagen kom..
Var det 1985 kanske? Fram till dess hände typ ingenting (detta är i Göteborg o Bohuslän där vi ofta var på vintrarna). Givetvis skaffade han en uppsättning vinterdäck när det krävdes och sedan hände ingenting heller. Han körde utifrån förutsättnignarna och absolut inte överdrivet sakta i några situationer. Tvärtom blev det fortkörningsböter en sommardag på Oskarsleden där han väl iaf körde 130. Polisen ursäktade sig och sa att det inte var några andra fel än just att de numera måste rapportera detta..
Själv körde jag förstås aldrig med sommardäck på vintrarna utan riktiga dubbdäck, det fanns inte så mkt annat på 80-90 talet. Jag kör väl lite vildare än farsan så visst har det hänt att jag fått lite plåtskador vid några tillfällen. Oftare dock att det räckt att leta upp någon traktorägare som kunnat hjälpa mig att dra upp bilen från diket.
Med detta vill jag säga att alla borde fatta att det givetvis är säkrare på alla sätt och vis med vinterdäck än med sommardäck, även om det finns massor av exempel på folk som lyckat både ta sig fram och utan allvarliga incidenter med vanliga sommardäck, utan 4WD, spinnreglering, ABS, DSC och alla hjälpmedel som finns idag.
I dag, med ABS, fyrhjulsdrift, antispinn och vinterdäck är det en helt annan sak att köra på halt underlag.
Ja men dåså, då kan vi sluta tramsa om att dubbdäck är dåliga då. Och isåfall borde snarare vi med dubbdäck få betalt av alla snyltare som köper billiga asiatdäck av friktionstyp med en flinga på 3 alptoppar.B bjorn.abelsson skrev:
Och med det vill du mena?B bjorn.abelsson skrev:Om vi nu ska prata om erfarenhet av vinterväglag, körkort och att köra utan dubbdäck, så lärde jag mig att köra i Sundsvall, mitt i Sverige, vintern 1967, när jag nyss fyllt 18 år. Min far hade en bakhjulsdriven dieselmercedes som var helt värdelös i halka. Och dubbdäck var det ingen som använde på den tiden. Men det gick att ta sig fram då också. Nu var vintrarna betydligt stadigare kalla på den tiden, så växlingarna runt nollgradigt var inte lika vanliga. Men visst var det halt ibland.
I dag, med ABS, fyrhjulsdrift, antispinn och vinterdäck är det en helt annan sak att köra på halt underlag.
Är det glashalt och man tappar greppet så är det säkrare med dubbdäck än med friktionsdäck. Det är bevisat.
Naturligtvis ger dubbdäck bättre grepp på is än några andra däck, åtminstone om isen är våt. Men det är inte många dagar per vinter som det är så halt. Om man är beroende att att kunna ta sig fram hela dygnet alla veckans dagar bör man ha dubbdäck. Men man kan fortfarande vänta med att sätta på dem tills det verkligen är vinterväglag på gång, och man kan ta av dem när vägarna är torra och bara igen (fast jag fick vända i Hedemora en första maj, på väg till Stockholm från Borlänge, när ett sent snöfall gjorde att trafiken gick så sakta att jag insåg att jag ändå inte skulle hinna till mitt möte i Kungl. Hufvudstaden).K karlmb skrev:
Och de flesta av oss andra, som kanske kan lämna bilen hemma de där extremt halkiga dagarna, eller vänta tills Trafikverket hunnit halkbekämpa, klarar oss bra med friktionsdäck.
Nu kör jag själv med dubbdäck, då jag har en bit enskild väg till fritidshuset, med en brant backe just där man svänger av från den allmänna vägen. Men jag sätter sällan på dem innan 1 december och jag tar oftast av dem innan 1 april, och jag kör aldrig i stan om det är bara och torra gator. Och jag skulle gärna betala en avgift för att få använda dubbdäcken dessa fyra månader
SE2kisumisu skrev:Men sedan så behövs ju elen mer söderut och exporteras till Tyskland. Varför kan man inte bygga kraftverk där det behövs? Nä det är ju lättare köra över människor på mindre samhällen = mindre protester.
Jag har inget emot vindkraftverk, men jag har väldigt mycket emot det att man bygger och bygger saker och sedan i samma veva passat på höja nätavgifter bara för att kunna exportera elen söderut där man inte vill och av nån anledning inte kan bygga!
Sen skulle ju en väldigt stor morot vara = kommuner med kraftverk = billigare el och nätavgifter! = Hur många skulle protestera?! Mindre mängd folk tror jag!
Helt rätt att SE1 har i alla fall lite lägre priser! Men borde vara ännu lägre!
Så det kanske skulle börjas bölas även om orättvisor, om var och annan i område 4 skulle ha vindkraftverk på sin gård med fri eller billigare nätavgift. Är ju jantelagen.
Enbart Umeå älv har runt 13 Vattenkraftverk varav det största Stornorrfors själv kan försörja hela Västerbotten med energi. Norra Sverige har Exploaterats hårt inom för många områden, och de som bor där är med och betalar utbyggnad av elnätet för atr IDIOTISKT skicka enrrgi långt ner i Sörland. Som att tanka en bil med hål i tanken fast man ser att en stor del går förlorat
Nääää dags för lite rättvisa Fjollträsk och söder över, eller ska vi börja bryta järnmalm och skövla skog i Sörland som gjorts 150år i Norr?
Nog Nu.
Och då kan jag köra på slicks på sommaren, för jag tar det lugnt om det skulle börja regna? Jag begriper inte varför folk som gillar friktionsdäck inte ser parallellen.B bjorn.abelsson skrev:Naturligtvis ger dubbdäck bättre grepp på is än några andra däck, åtminstone om isen är våt. Men det är inte många dagar per vinter som det är så halt. Om man är beroende att att kunna ta sig fram hela dygnet alla veckans dagar bör man ha dubbdäck. Men man kan fortfarande vänta med att sätta på dem tills det verkligen är vinterväglag på gång, och man kan ta av dem när vägarna är torra och bara igen (fast jag fick vända i Hedemora en första maj, på väg till Stockholm från Borlänge, när ett sent snöfall gjorde att trafiken gick så sakta att jag insåg att jag ändå inte skulle hinna till mitt möte i Kungl. Hufvudstaden).
Och de flesta av oss andra, som kanske kan lämna bilen hemma de där extremt halkiga dagarna, eller vänta tills Trafikverket hunnit halkbekämpa, klarar oss bra med friktionsdäck.
Nu kör jag själv med dubbdäck, då jag har en bit enskild väg till fritidshuset, med en brant backe just där man svänger av från den allmänna vägen. Men jag sätter sällan på dem innan 1 december och jag tar oftast av dem innan 1 april, och jag kör aldrig i stan om det är bara och torra gator. Och jag skulle gärna betala en avgift för att få använda dubbdäcken dessa fyra månader