K karlmb skrev:
En helt ologisk skillnad.
Logiken är väl att det i praktiken skulle komma att rulla många bilar med slicks om det börjar regna och det är inte så lämpligt.
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Logiken är väl att det i praktiken skulle komma att rulla många bilar med slicks om det börjar regna och det är inte så lämpligt.
Det är ju inte säkert, nu är detta rent hypotetiskt, det finns många bilar med sommardäck på vinterhalvåret, som inte körs när det är vinterväglag, detsamma skulle ju kunna göras på sommaren men rent praktiskt hade det nog varit svårt.
 
D djac skrev:
Det är ju inte säkert,
Nej alla med slicks skulle naturligtvis omedelbart parkera vid en överraskande regnskur! Den typen av lagefterlevnad finns ju i det mänskliga DNAt...
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
begränsats till del av enstaka dagar och dessa dagar/timmar kan man kompensera med en anpassad körstil, eller så kör man inte med den bilen.
Hur kan man lägga så stor tilltro till det enskilda omdömet? Det kan man ju inte på sommaren, när det typ alltid är mkt bättre förhållanden. Nej, det håller inte ihop, detta flumresonemang.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej alla med slicks skulle naturligtvis omedelbart parkera vid en överraskande regnskur! Den typen av lagefterlevnad finns ju i det mänskliga DNAt...
Ja, "Man måste ju köra efter omständigheterna! " .....
 
D djac skrev:
Det är ju inte säkert, nu är detta rent hypotetiskt, det finns många bilar med sommardäck på vinterhalvåret, som inte körs när det är vinterväglag, detsamma skulle ju kunna göras på sommaren men rent praktiskt hade det nog varit svårt.
Varför är det svårt att parkera på sommaren men inte på vintern?
 
D
K karlmb skrev:
Varför är det svårt att parkera på sommaren men inte på vintern?
Jag tror nog att många hade haft svårt att låta bli att köra hem bilen om det kom lite regn när man var på tur. Detsamma gällde väl på vintern och sen fick vi en lag som tvingar på vinterdäcken, lagstiftande församlingen var uppenbart inte beredd att ge medborgarna det förtroendet.
 
D
K karlmb skrev:
Hur kan man lägga så stor tilltro till det enskilda omdömet? Det kan man ju inte på sommaren, när det typ alltid är mkt bättre förhållanden. Nej, det håller inte ihop, detta flumresonemang.
Det krävs ju vid all bilkörning, att glida runt på suddgummidäck med dubbar vid 15 gradig värme visar ju inte heller på speciellt gott omdöme i mina ögon
 
D djac skrev:
Det krävs ju vid all bilkörning, att glida runt på suddgummidäck med dubbar vid 15 gradig värme visar ju inte heller på speciellt gott omdöme i mina ögon
Det är inte värre än dubbdritt vid plötsligt ishalka i en kurva eller när en älg hoppat ut på vägen.
 
D
K karlmb skrev:
Det är inte värre än dubbdritt vid plötsligt ishalka i en kurva eller när en älg hoppat ut på vägen.
Precis, bägge är skit i utvalda situationer, så däckval är alltid en kompromiss och det ska man göra utifrån var man bor och hur man använder bilen, det finns omständigheter där dubbdäck är det rätta valet men nu tog jag min situation som exempel och just här är det förmodligen det allra sämsta däcket. Passar bara bid några korta stunder och då kanske man inte ens ska köra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Precis, bägge är skit i utvalda situationer, så däckval är alltid en kompromiss och det ska man göra utifrån var man bor och hur man använder bilen, det finns omständigheter där dubbdäck är det rätta valet men nu tog jag min situation som exempel och just här är det förmodligen det allra sämsta däcket. Passar bara bid några korta stunder och då kanske man inte ens ska köra.
Du kan inte seriöst jämföra problemen med vinterdäck av någon typ vid 15 +grader, med hur illa det blir med friktionsdäck på ishalka. Försök inte.
 
D
K karlmb skrev:
Du kan inte seriöst jämföra problemen med vinterdäck av någon typ vid 15 +grader, med hur illa det blir med friktionsdäck på ishalka. Försök inte.
Haha, såklart jag kan, låt oss anta att man har på vinterdäck hela säsongen, boendes i Malmötrakten, ca 120 dagar. Ett nordiskt vinterdäck är vid varmt väder och barmark kanske 70% (högt räknat) så bra som ett europeiskt och ett europeiskt bara 50% så bra vid vinterväglag.

Det du då får med dubbdäck är ca, jag ger dig lite extra dagar här, 110 dagar med sämre däck och 10 med bättre, man får då köra lite försiktigare 110 dagar för att kompensera för de sämre däcken men kan gasa på i de långsamma köerna de andra 10.

Med ett europeiskt vinterdäck blir det tvärtom, där får man vid de, maximalt, 10 dagarna iakta vaksamhet och anpassa körningen men har avsevärt förhöjd säkerhet de andra 110.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Haha, såklart jag kan, låt oss anta att man har på vinterdäck hela säsongen, boendes i Malmötrakten, ca 120 dagar. Ett nordiskt vinterdäck är vid varmt väder och barmark kanske 70% (högt räknat) så bra som ett europeiskt och ett europeiskt bara 50% så bra vid vinterväglag.

Det du då får med dubbdäck är ca, jag ger dig lite extra dagar här, 110 dagar med sämre däck och 10 med bättre, man får då köra lite försiktigare 110 dagar för att kompensera för de sämre däcken men kan gasa på i de långsamma köerna de andra 10.

Med ett europeiskt vinterdäck blir det tvärtom, där får man vid de, maximalt, 10 dagarna iakta vaksamhet och anpassa körningen men har avsevärt förhöjd säkerhet de andra 110.
Du kan inte räkna risker på det sättet. Hur får du med att bromssträckan är 20 ggr längre vid vissa förhållanden? Att det bara händer en gång på vintern? Så 200%x 1/365 dagar? 🤣🤣🤣
Och den risken man har med vinterdäck på sommaren är mkt enkel att förutse, och faktiskt anpassa sin körning för, man har ett visst konstant sämre väggrepp på barmark. En van förare kan lätt lära sig och känna in var gränserna går.
Vid plötslig ishalka har du 0 sekunder på dig att känna in något. Hur värderas det i din modell?
 
D
K karlmb skrev:
Du kan inte räkna risker på det sättet. Hur får du med att bromssträckan är 20 ggr längre vid vissa förhållanden? Att det bara händer en gång på vintern? Så 200%x 1/365 dagar? 🤣🤣🤣
Och den risken man har med vinterdäck på sommaren är mkt enkel att förutse, och faktiskt anpassa sin körning för, man har ett visst konstant sämre väggrepp på barmark. En van förare kan lätt lära sig och känna in var gränserna går.
Vid plötslig ishalka har du 0 sekunder på dig att känna in något. Hur värderas det i din modell?
Det gäller bara vid samma fart, ingen normalbegåvad kör så annat än vid tester.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det gäller bara vid samma fart, ingen normalbegåvad kör så annat än vid tester.
Va? Vad menar du? Farten är väl vad den är beroende på förutsättningarna? Men säg att vi alla alltid körde 70 km/h på en viss sträcka. Hur ändrar det något för mitt resonemang?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.