T TommyC skrev:
Ska ni bli självförsörjande då som Nordkorea, DDR och andra historiska exempel? Tillhör du den framtida nomenklaturan eftersom du räknar med ett liv i lyx och överflöd?
Vi är ju mer än självförsörjande..
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Sist jag kollade så låg Västra Götaland inte norr om Dalälven, har du flyttat?
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Sist jag kollade så låg Västra Götaland inte norr om Dalälven, har du flyttat?
Jaså. Jag trodde du menade hela Sverige. Norrland är mitt.
 
D
K karlmb skrev:
Och då kan jag köra på slicks på sommaren, för jag tar det lugnt om det skulle börja regna? Jag begriper inte varför folk som gillar friktionsdäck inte ser parallellen.
Jag håller väl med och för oss som bor i SE4 så är däckvalet svårt, om man bara har en bil eller inte resurser så att man kan byta däck efter väder.

Så som det sett ut de senaste åren så skulle nog ett europeiskt vinterdäck vara det bästa valet, sett över perioden, då har man träffat rätt nästan alla dagar, kombinerat med försiktighet 1-3 dagar, om man nu inte tar bussen eller jobbar hemifrån vid de tillfällena. Näst bäst är förmodligen sommardäck men då blir det ju till att ställa bilen vid ett par tillfällen. Sen hamnar man på nordiska vinterdäck som alla dagar utom de där 1-3 är de sämsta alternativen, bra på andrabilen kanske, som inte rullar så mycket men får ställa upp om det kommit snö.

Men självklart skulle jag vilja ha möjligheten att få rätt däck påsatta på morgonen, varje dag, även på sommaren.
 
D djac skrev:
om man bara har en bil eller inte resurser så att man kan byta däck efter väder.
Det kan väl ändå inte vara många som gör det, eller?
 
D djac skrev:
om man nu inte tar bussen eller jobbar hemifrån vid de tillfällena.
Häromkring brukar bussarna vara de första som ställs in när det är riktigt skitföre...
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan väl ändå inte vara många som gör det, eller?
Det tror jag inte men det vore optimalt, en dröm!
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag håller väl med och för oss som bor i SE4 så är däckvalet svårt, om man bara har en bil eller inte resurser så att man kan byta däck efter väder.

Så som det sett ut de senaste åren så skulle nog ett europeiskt vinterdäck vara det bästa valet, sett över perioden, då har man träffat rätt nästan alla dagar, kombinerat med försiktighet 1-3 dagar, om man nu inte tar bussen eller jobbar hemifrån vid de tillfällena. Näst bäst är förmodligen sommardäck men då blir det ju till att ställa bilen vid ett par tillfällen. Sen hamnar man på nordiska vinterdäck som alla dagar utom de där 1-3 är de sämsta alternativen, bra på andrabilen kanske, som inte rullar så mycket men får ställa upp om det kommit snö.

Men självklart skulle jag vilja ha möjligheten att få rätt däck påsatta på morgonen, varje dag, även på sommaren.
Men så får man ju inte göra på sommaren. Funderat på anledningen?
 
D
K karlmb skrev:
Men så får man ju inte göra på sommaren. Funderat på anledningen?
Man får byta däck på sommaren också, det finns bra regndäck och bra torrdäck, de kan man byta mellan, hade varit superskönt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Man får byta däck på sommaren också, det finns bra regndäck och bra torrdäck, de kan man byta mellan, hade varit superskönt.
Man får inte byta till slicks på sommaren.
 
D
K karlmb skrev:
Man får inte byta till slicks på sommaren.
Inte på vintern heller men precis som det finns olika typer av vinterdäck så har man val på sommardäcken också. Det finns också olika slicks att välja mellan för de tillfällen man får köra med dessa.
 
D djac skrev:
hade varit superskönt
Jag tycker nog mest det hade varit superbökigt! 😱 Men jag tillhör pöbeln som inte ens har egna heltidsanställda däckbytare. 😢
 
  • Älska
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Inte på vintern heller men precis som det finns olika typer av vinterdäck så har man val på sommardäcken också. Det finns också olika slicks att välja mellan för de tillfällen man får köra med dessa.
Det är helt säkert att köra med slicks på sommaren, om det inte regnar. Det är dock inte tillåtet.
På vintern är det tillåtet att köra på däck som har 20 ggr längre bromssträcka i vissa situationer jfrt med riktiga vinterdäck med dubbar. En helt ologisk skillnad.
 
K karlmb skrev:
Det är helt säkert att köra med slicks på sommaren, om det inte regnar. Det är dock inte tillåtet.
På vintern är det tillåtet att köra på däck som har 20 ggr längre bromssträcka i vissa situationer jfrt med riktiga vinterdäck med dubbar. En helt ologisk skillnad.
Ja det där är knepigt.
Alltså jag kan förstå att dubbdäck inte gillas vid torr asfalt.
Men samtidigt har vi nollvisionen och vid , som jag förstått det, isföre som ofta verkar råda nere i Sörland på vintern så ska man inte få använda det bäst lämpade däcket för just det föret ens om man tog sig för att byta..
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Det är helt säkert att köra med slicks på sommaren, om det inte regnar. Det är dock inte tillåtet.
På vintern är det tillåtet att köra på däck som har 20 ggr längre bromssträcka i vissa situationer jfrt med riktiga vinterdäck med dubbar. En helt ologisk skillnad.
Slicks kan du använda på bana och det görs.

Det optimala är såklart däckval per körsträcka, som sagt. Dubbdäck är inte ett universelt däckval, bor man i södra skåne så är det förmodligen, även om man begränsar sig till vintersäsongen, objektivt sett det sämsta däckvalet, om man inte byter fler gånger då såklart.

Får man bara välja en gång så är får det nog bli det europeiska vinterdäcket, bra på det mesta utom vid rent vinterväglag, som på senare år begränsats till del av enstaka dagar och dessa dagar/timmar kan man kompensera med en anpassad körstil, eller så kör man inte med den bilen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.