59 614 läst · 953 svar
60k läst
953 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Jag håller väl med och för oss som bor i SE4 så är däckvalet svårt, om man bara har en bil eller inte resurser så att man kan byta däck efter väder.K karlmb skrev:
Så som det sett ut de senaste åren så skulle nog ett europeiskt vinterdäck vara det bästa valet, sett över perioden, då har man träffat rätt nästan alla dagar, kombinerat med försiktighet 1-3 dagar, om man nu inte tar bussen eller jobbar hemifrån vid de tillfällena. Näst bäst är förmodligen sommardäck men då blir det ju till att ställa bilen vid ett par tillfällen. Sen hamnar man på nordiska vinterdäck som alla dagar utom de där 1-3 är de sämsta alternativen, bra på andrabilen kanske, som inte rullar så mycket men får ställa upp om det kommit snö.
Men självklart skulle jag vilja ha möjligheten att få rätt däck påsatta på morgonen, varje dag, även på sommaren.
Men så får man ju inte göra på sommaren. Funderat på anledningen?D djac skrev:Jag håller väl med och för oss som bor i SE4 så är däckvalet svårt, om man bara har en bil eller inte resurser så att man kan byta däck efter väder.
Så som det sett ut de senaste åren så skulle nog ett europeiskt vinterdäck vara det bästa valet, sett över perioden, då har man träffat rätt nästan alla dagar, kombinerat med försiktighet 1-3 dagar, om man nu inte tar bussen eller jobbar hemifrån vid de tillfällena. Näst bäst är förmodligen sommardäck men då blir det ju till att ställa bilen vid ett par tillfällen. Sen hamnar man på nordiska vinterdäck som alla dagar utom de där 1-3 är de sämsta alternativen, bra på andrabilen kanske, som inte rullar så mycket men får ställa upp om det kommit snö.
Men självklart skulle jag vilja ha möjligheten att få rätt däck påsatta på morgonen, varje dag, även på sommaren.
Det är helt säkert att köra med slicks på sommaren, om det inte regnar. Det är dock inte tillåtet.D djac skrev:
På vintern är det tillåtet att köra på däck som har 20 ggr längre bromssträcka i vissa situationer jfrt med riktiga vinterdäck med dubbar. En helt ologisk skillnad.
Ja det där är knepigt.K karlmb skrev:
Alltså jag kan förstå att dubbdäck inte gillas vid torr asfalt.
Men samtidigt har vi nollvisionen och vid , som jag förstått det, isföre som ofta verkar råda nere i Sörland på vintern så ska man inte få använda det bäst lämpade däcket för just det föret ens om man tog sig för att byta..
Slicks kan du använda på bana och det görs.K karlmb skrev:
Det optimala är såklart däckval per körsträcka, som sagt. Dubbdäck är inte ett universelt däckval, bor man i södra skåne så är det förmodligen, även om man begränsar sig till vintersäsongen, objektivt sett det sämsta däckvalet, om man inte byter fler gånger då såklart.
Får man bara välja en gång så är får det nog bli det europeiska vinterdäcket, bra på det mesta utom vid rent vinterväglag, som på senare år begränsats till del av enstaka dagar och dessa dagar/timmar kan man kompensera med en anpassad körstil, eller så kör man inte med den bilen.