59 341 läst · 945 svar
59k läst
945 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Och konsekvensen av det resonemanget måste väl vara att bäst vore det om folk åkte omkring på blankslitna sommardäck, för då kör man ännu saktare än med dubbfria vinterdäck. 🤔🤔trähandtag skrev:Gamla vägverket gjorde en utredning om dubbdäck ökade säkerheten eller ej och de kom fram till att dubbdäck inte ökade säkerheten, då föraren kompenserade med att köra fortare. Detta var dock inte opportunt vid denna tid, så jag uppfattade att utredning gömdes i någon byrålåda i Borlänge. För egen del boende i södra Sverige, anser jag att det inte finns någon anledning att ha dubbdäck. Har dock stor förståelse för dem som ändå har det, speciellt om man bor på landsbygden o i ännu större grad om man bor norr över.
Jo men nu finns det gröna rabiata bilhatare som till varje pris ska försvåra all privat bilanvändning.K karlmb skrev:
Sen tror jag inte det finns någon rapport över alternativa lösningar som att införa 30 km/h och därigenom sänka dubbdäcksslitaget.
Förbjuda salt, förbjud dubbdäck, gör allt för att försvåra för bilar.
trähandtag skrev:
Mitt problem med dubbfria däck, efter att ha bytt till det igen, är att man får en dubbelsmocka av att det inte bara motarbetas dubbdäck utan även minskas på preventiv saltning.B bjorn.abelsson skrev:
Dagens dubbfria däck är ju i princip lika bra på alla underlag utom blankis, vilket tyvärr är vanligt förekommande åtminstone här på Västkusten med regn och växlande temperaturer runt nollan.
Då kan jag villigt erkänna att man kör fortare på dubbdäck än dubbfritt, eftersom säker hastighet för de senare är "parkera bilen och vänta på att saltbilen passerat".
Jo men i mitt exempel så gav en politiker ett motförslag till de gröna och det var då 30 km/h samt ett par välplacerade vägbulor så borde alla vara nöjda och belåtna mängden luftföroreningar.K krfsm skrev:
Sen brukar några fartkontroller snabbt få disciplin bland bilförarna.
Sen ligger den här trafikleden nära centrum där det redan är 30 km/h så en liten utökning skulle spela mindre roll.
Men bilar ska bort till varje pris!
OT Men framkomlighet diskuterades.
- Använder flera gånger om vintern snökedjor på drivhjulen utöver dubbdäcken.
Bl a uppe i området vid sommarstugan och när jag drar snöskotern på kärran, där det är isigt eller plogat.
Funkar perfekt både i djupsnö och. blankis.
- Använder flera gånger om vintern snökedjor på drivhjulen utöver dubbdäcken.
Bl a uppe i området vid sommarstugan och när jag drar snöskotern på kärran, där det är isigt eller plogat.
Funkar perfekt både i djupsnö och. blankis.
Nu tror jag du inte använder hela hjärnan utan bara opportunist delen. Ett slitet sommardäck, så kommer du inte fram överhuvdtaget vid vinterväglag. Det gör du med ett vinterdäck, men att vid de tillfällen då det är blankis så gäller det att ta försiktigt. Haft körkort i över 40 år, men kör numera inte dagligen och kan räkna att det varit blankis max 10 ggr, varav en gång att jag stod på huvudet när jag stannade o ringde vägverket hos en bonde öster om Trollhättan. -jobbade som meteorolog o skulle börja jobba senare under kvällen och vi arbetade med prognoser åt vägverket, som det då hette.E elmont skrev:
Friktionsdäck kan fungera men min erfarenhet är att det lokala klimatet spelar stor roll. Jag har bekanta som bor ganska avsides långt ut i skogen som klarar sig bra med friktionsdäck. Jag har bekanta som bor (på annan plats) lika långt ut i skogen och har erfarenheten att dubbdäck krävs.
Jag klarade mig bra med friktionsdäck vid tidigare boende då jag kunde undvika att köra bil och invänta snöröjning och saltning de 0-2 gånger per vinter som det blev besvärligt.
Efter att vi hade flyttat till ett mer kuperat område så kämpade jag på med friktionsdäcken i flera vintrar innan jag bytte till dubbdäck och såg ljuset i mörkret. Gå inte på propagandan utan välj däck efter lokala förhållanden och behov.
Jag klarade mig bra med friktionsdäck vid tidigare boende då jag kunde undvika att köra bil och invänta snöröjning och saltning de 0-2 gånger per vinter som det blev besvärligt.
Efter att vi hade flyttat till ett mer kuperat område så kämpade jag på med friktionsdäcken i flera vintrar innan jag bytte till dubbdäck och såg ljuset i mörkret. Gå inte på propagandan utan välj däck efter lokala förhållanden och behov.
Där jag bor har vi isvägar och hårt packad snö på våra vägar under flera månaders tid och jag har för några år sedan provat med dubbfria däck och dom var i stort värdelösa. Den enda gången dom var någorlunda jämngoda med dubbade, var på vägar som inte var plogade utan hade några cm med snö på sig.trähandtag skrev:Nu tror jag du inte använder hela hjärnan utan bara opportunist delen. Ett slitet sommardäck, så kommer du inte fram överhuvdtaget vid vinterväglag. Det gör du med ett vinterdäck, men att vid de tillfällen då det är blankis så gäller det att ta försiktigt. Haft körkort i över 40 år, men kör numera inte dagligen och kan räkna att det varit blankis max 10 ggr, varav en gång att jag stod på huvudet när jag stannade o ringde vägverket hos en bonde öster om Trollhättan. -jobbade som meteorolog o skulle börja jobba senare under kvällen och vi arbetade med prognoser åt vägverket, som det då hette.
Jag säger att ett dubbförbud vore katastrof och en avgift skulle ju bara bli en av alla beska piller som vi norrlänningar får oss till livs.
Ps
Jag har över femtio års erfarenhet av isiga och snöiga vägar, om det nu skulle spela någon roll.
Förbjud allt jag inte har.P paralun skrev:Jo men nu finns det gröna rabiata bilhatare som till varje pris ska försvåra all privat bilanvändning.
Sen tror jag inte det finns någon rapport över alternativa lösningar som att införa 30 km/h och därigenom sänka dubbdäcksslitaget.
Förbjuda salt, förbjud dubbdäck, gör allt för att försvåra för bilar.
Hur ska jag komma ihåg namnet på en medelålders man 1995. Du får väl leta själv!