nino nino skrev:
Provar göra tomatsås då, blev ju nån boll kvar sen igår :)

[bild]
Samma här, blev 3 bollar över från igår :crysmile:
En hemgjord pizza med ost och skinka på bakplåtspapper och en mörk bakplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Svor ganska duktigt nyss, degen fastnade i bordet, fick på den på spaden tillslut. Skickade in den i bakväggen när jag skulle ur med den.
Åt upp den iaf men såg ut som en spya :mad::D

• Wow
FredrikR
  • Laddar…
G Gilgo skrev:
Hur ofta får ni lov att göra pizza? Gjorde förra helgen så tveksamt att jag får göra igen denna helgen.
I början när jag fick ugnen (I födelsedagspresent av Sambon och hennes föräldrar) så "mättade jag behovet" hos framförallt Sambon genom att köra nästan varje helg.
Det blev lite av en karantän ett tag...
Nu får jag iallafall göra lite oftare, men säkrast att fråga innan ;)

/Jocce

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Går det att baka ut degen, köra den en sväng i ugnen ta ut och på med fyllning?
Får man botten tunn och sen på med tomatsås och sen tar det lite tid så vill den gärna fastna i bordet.

engs
Vi kör pizza nästan varje fredag, men misstänker det går utan protester fortfarande mest för att jag då fixar middagen själv.
Jag får pizza, frugan kan pusta ut lite på fredagen efter en arbetsvecka, win-win. :)

Gör extra deg som förvaras i kylen, så vi kan få färskt bröd hela helgen sen som en bonus. Eller gör vitlöksbröd av det etc.

• Gilla
  • Älska
fremax och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Får man botten tunn och sen på med tomatsås och sen tar det lite tid så vill den gärna fastna i bordet.
När man gör i en vanlig ugn hemma i köket så är det väl rekommenderat att grädda botten + tomatsås en stund först och sen på med resten. Detta för att de blir slabbiga annars av den "låga" temperaturen. Gör man i en ved-/gas-/pelletspizzaugn ska inte det behövas.

Man lär ju sig hur man undviker degkatastrofer. När det kommer till att degen fastnar på olika ställen så har jag två viktiga regler:
  • Man ska aldrig förbereda en pizza utan man gör den precis innan den ska in i ugnen. Alla ingredienser ska vara färdigpreppade i skålar bredvid utbakningsytan. Sen snabbt på med sås och övriga ingredienser. Har man dessutom en liten hemma-pizzaugn tänker jag att det är bra om den får stå lite mellan gräddningarna så att stenen hinner samla upp lite värme igen, så det gör inget om "man eldar för kråkorna" mellan pizzorna. Tar det ändå lite för lång tid kan man lyfta lite på kanten och skuffa in lite mjöl runt om och sen dra försiktigt i den så att man känner att pizzan inte fastnat på bakytan.
  • Tomatsåsen får ALDRIG hamna utanför/under pizzan, då kommer den bränna fast inne i ugnen. Så man ska ha en god marginal till kanten och inte göra pizzan tunnare än man klarar av så att det blir hål på den.
Dessa tumregler innebär att jag har förbjudit andra från att själva förbereda sina pizzor. Har man önskemål får man stå bredvid när jag bakar ut den och sätter ingredienser.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
När man gör i en vanlig ugn hemma i köket så är det väl rekommenderat att grädda botten + tomatsås en stund först och sen på med resten. Detta för att de blir slabbiga annars av den "låga" temperaturen. Gör man i en ved-/gas-/pelletspizzaugn ska inte det behövas.

Man lär ju sig hur man undviker degkatastrofer. När det kommer till att degen fastnar på olika ställen så har jag två viktiga regler:
  • Man ska aldrig förbereda en pizza utan man gör den precis innan den ska in i ugnen. Alla ingredienser ska vara färdigpreppade i skålar bredvid utbakningsytan. Sen snabbt på med sås och övriga ingredienser. Har man dessutom en liten hemma-pizzaugn tänker jag att det är bra om den får stå lite mellan gräddningarna så att stenen hinner samla upp lite värme igen, så det gör inget om "man eldar för kråkorna" mellan pizzorna. Tar det ändå lite för lång tid kan man lyfta lite på kanten och skuffa in lite mjöl runt om och sen dra försiktigt i den så att man känner att pizzan inte fastnat på bakytan.
  • Tomatsåsen får ALDRIG hamna utanför/under pizzan, då kommer den bränna fast inne i ugnen. Så man ska ha en god marginal till kanten och inte göra pizzan tunnare än man klarar av så att det blir hål på den.
Dessa tumregler innebär att jag har förbjudit andra från att själva förbereda sina pizzor. Har man önskemål får man stå bredvid när jag bakar ut den och sätter ingredienser.

Ok har aldrig hört att man ska göra så, trodde jag kommit på nåt smart :D
Förberedde inte någon pizza men jag var kanske snål med mjöl för dagen innan gick det bra och med första för dagen gick också bra.
Tur det var min som misslyckades och fruns blev bra.

Har hört/läst andra som förgräddar utan pålägg och sen lägger på allt och gräddar ytterligare en gång, även hört om hyss med bakplåtspapper, någon sorts pizzaplåtar/galler etc men det känns som man missa lite då..

Som tidigare skrivet:
  • Man gör bara en pizza i taget
  • Baka ut med durumvete
  • Rimligt med pålägg som är väl avrunnet
  • Jag kör pizzaspade i trä
  • En bra deg
  • Gräddar på ett pizzastål och vänder pizzan efter ca 2/3 av tiden (jag har varmluft som gör det varmare längst in)
  • Öva på den rätta knycken….

• Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Någon här på forumet tipsade om att ha en upp och nervänd plåt i ugnen. Lägger pizzan på den varma plåten och botten blir närmast perfekt. Hade tidigare en gammal AEG ugn från 1995 som gick upp till 350 grader som gräddade perfekta pizzor. Har en modern ugn från Bosch som knappt går upp till 275 grader men med tipset ovan går pizzagräddandet ändå ganska bra.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det går bra, och framförallt bra om man vill baka tunna krispiga bottnar i en vanlig ugn.

Typ: Forma degen tunnt, lägg upp på het plåt och in under grillen i ugnen - ögonen på pizzan, går snabbt!

När fin färg ta ut, vänd och dressa.
In igen.

(vänd den bakade botten för att få den krispiga sidan ner)

Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ett annat tips är att använda durumvete när man baka ut pizzan. Funkar riktigt bra.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Ett annat tips är att använda durumvete när man baka ut pizzan. Funkar riktigt bra.
Har kört med durumvete sedan dagen jag läste rådet. (y)
Funkar bra.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Davidbagare
Pizzastål (ganska högt upp i ugnen) som får värmas i ugnen i 300 grader nån timme. Deg av tipo 00 mjöl. Sen när det ska gräddas så slå över till grillfunktionen.
Baka ut pizzan på ett bakplåtspapper, så glider den lätt av spaden uppå pizzastålet. Efter ca 15-30 sek kan du dra ut pappret från under pizzan, så den hamnar direkt på stålet.
Pizzan klar efter 2-4 min. Perfekt pizza!

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
j.erkers
G Gilgo skrev:
Hur ofta får ni lov att göra pizza? Gjorde förra helgen så tveksamt att jag får göra igen denna helgen.
Inte varje dag men en gång i veckan i alla fall. Sen blir det mer på sommaren när ugnen ute kan användas. Det blir liksom inte lika bra på stålet i ugnen...

j.erkers
engs engs skrev:
/.../ Jag får pizza, frugan kan pusta ut lite på fredagen efter en arbetsvecka, win-win. :)/.../
Här hemma får frugan pusta ut - mycke! - oavsett om det vankas pizza eller inte. På alla år som jag lagat mat har hon haft synpunkter av negativt slag tre gånger: En gång när jag översaltat bulgur, en gång när jag gjort svampsoppa (som jag tyckte var god!) och en gång som både frugan och jag förträngt (så det var antingen riktigt jä..a uselt eller bara lite dåligt)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.