S spendera skrev:
Vad körde du med för degrecept?
Jadu... NĂ„t med flingsalt 🙂

• Gilla
spendera
  • Laddar…
Storsockret
Hur lÀnge fick det jÀsa, och fick du till drivningen?

Min upplevelse Àr att degen gör all skillnad, har du en bra lÀttarbetad deg sÄ blir det ocksÄ lÀtt att fÄ till den runda formen. Hade vÀldigt svÄrt innan jag hittade en deg jag tyckte var lÀttarbetad.

Upplever ocksÄ att det Àr vÀldigt mycket lÀttare att fÄ till en runt pizza om degbollen faktiskt Àr rund i formen nÀr man börjar, dvs att man inte haft sönder den till en hög med deg nÀr man lÀgger den pÄ bordet :)

Jag kör den hÀr metoden för utbak:

dvs platta ut och sen strecha genom att snurra. VÀnder dock inget pÄ degen. Durum kan vara ett tips att baka ut pÄ ocksÄ, det glider fint tycker jag. Men sen Àr det sÄklart Àven beroende pÄ vilken typ av pizza man Àr ute efter :)

Detta receptet kör jag

https://fridasbakblogg.se/2022/01/20/napolitansk-pizza-roberts-recept/

Nu blev jag vÀldigt sugen pÄ pizza :D Ska försöka hejda mig till imorgon dock

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Jag gjorde degen pÄ tisdag sen har det stÄtt i kylen i lÄdor till fredag.
Bollarna jÀser ju ut i lÄdorna sÄ nÄn rund boll att börja med gÄr ju inte, eller inte för mig iaf

Jag gjorde pizza förr, lÀt dÄ degen jÀsa typ...1 timme. Se'n bakade jag och den grÀddade pizzabotten/kanten blev stenhÄrd....som knÀckebröd...
Är tricket att lĂ„ta den vila/jĂ€sa kallt i flera dagar? Är det lösningen pĂ„ ovan problem?

Storsockret
nino nino skrev:
Jag gjorde degen pÄ tisdag sen har det stÄtt i kylen i lÄdor till fredag.
Bollarna jÀser ju ut i lÄdorna sÄ nÄn rund boll att börja med gÄr ju inte, eller inte för mig iaf
Nej kanske inte en boll, men jag anvÀnder runda burkar att jÀsa i, smorda med olivolja sÄ degen gÄr att skaka ur, dÄ Àr formen ganska rund till att börja med.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Nej kanske inte en boll, men jag anvÀnder runda burkar att jÀsa i, smorda med olivolja sÄ degen gÄr att skaka ur, dÄ Àr formen ganska rund till att börja med.
Smart, har haft rektangulĂ€ra 🙂

Man kan strÀcka en extra vÀnda nÀr pizzan ligger pÄ pizzaspaden, dÄ kan man ocksÄ justera formen. Men sedan gÀller det att lÀgga pizzan i ugnen med ett snabbt ryck, annars blir den oval och mindre.

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
NĂ„gra försök till sĂ„ kanske man kan fĂ„ dom runda... 😄

Första 2
[bild]

Nr 3

[bild]

Nr 5

[bild]

Men goda blev dom, godare botten Àn pÄ pizzerian var betyget.

Fick baka ut i dinkel.

Den mörkare pĂ„ första bilden fastnade pĂ„ spaden dĂ„ jag glömde att mjöla spaden 😬
Skaka spaden med degen pÄ och rörde den sig inte sÄ lyfte jag och kastade in mjöl under, det funkade fint
Testa att förvÀrm plÄten, jag tolkar det som du lÀgger pÄ pizzan pÄ plÄten och sedan in i ugnen nu.
Högt upp vÀrm med grill och typ högsta temperatur, plÄten upp och ner för att lÀttare kunna fÄ pÄ och av pizzan, baka ut pÄ bÀnken och lyft över pÄ bakplÄtspapper och ha pÄ ost och fyllning.
Behöver inte vÀndas eller roteras upplever jag.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag gjorde pizza förr, lÀt dÄ degen jÀsa typ...1 timme. Se'n bakade jag och den grÀddade pizzabotten/kanten blev stenhÄrd....som knÀckebröd...
Är tricket att lĂ„ta den vila/jĂ€sa kallt i flera dagar? Är det lösningen pĂ„ ovan problem?
Det brukar bli skillnad om du bakar ut med kavel eller hÀnderna.
Jag har anvÀnt detta receptet nÀr planeringen inte varit pÄ topp, blir helt ok med bra kanter, om man anvÀnder hÀnderna.
Recept pÄ pizzadeg förberedd pÄ under tre timmar, med ingredienser och instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Hade max pÄ ugnen och pizzasten.
Har provat med bakplĂ„tspapper pĂ„ grillen, det brann bra 🙂 men i ugnen sĂ„ blir det ju nĂ„t annat sĂ„ klart, fĂ„r prova det.

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det brukar bli skillnad om du bakar ut med kavel eller hÀnderna.
Jag har anvÀnt detta receptet nÀr planeringen inte varit pÄ topp, blir helt ok med bra kanter, om man anvÀnder hÀnderna.
[bild]
Kanon! Ska testa detta nÀsta gÄng! (har ju fuskat med ICA's Pizzakit senaste tiden :) )

edit: HjÀÀÀlp! 1 Kg mjöl!! Om man bara vill göra en pizza, kan man dela allt med 6 dÄ?

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kanon! Ska testa detta nÀsta gÄng! (har ju fuskat med ICA's Pizzakit senaste tiden :) )

edit: HjÀÀÀlp! 1 Kg mjöl!! Om man bara vill göra en pizza, kan man dela allt med 6 dÄ?
Du kan sÀkert halvera receptet.
Degen kan frysas. 😎👌

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Storsockret
Pizzasöndag!

Höjde upp arbetsstÀllningen en aning
Pizzaugn pÄ trÀpallar ovanpÄ ett trÀbord, pÄ en veranda nÀra ett fönster med persienner.
Skapa konto

Dags för utbak
Rund degklump omgiven av mjöl pÄ ett trÀbord, bakförberedelse, hemlagat bröd eller pizza.
Skapa konto

In med skiten
Ooni ugn med oostad pizza pÄ pizzaspad, redo för grÀddning. TomatsÄs och ost pÄ degen.
Skapa konto

En lite för vÀlgrÀddad Margherita Ät sambon
Napolitansk stil pizza pÄ trÀbrÀda, brÀnda kanter, tomatsÄs, smÀlt ost, rustik.
Skapa konto

Och en kebabpizza med lite för tjocka kanter Ät mig
NygrÀddad pizza med sallad ovanpÄ, serveras pÄ trÀbrÀda, utomhus i solljus.
Skapa konto

Men gott var det :)

• Gilla
  • Älska
NötegÄrdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Pizzasöndag!

Höjde upp arbetsstÀllningen en aning
[bild]

Dags för utbak
[bild]

In med skiten
[bild]

En lite för vÀlgrÀddad Margherita Ät sambon
[bild]

Och en kebabpizza med lite för tjocka kanter Ät mig
[bild]

Men gott var det :)
Ahhh, Àr det ost i stavform? Trodde det var pommes först :)

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.