64 187 lĂ€st · 523 svar
64k lÀst
523 svar
Allt om pizza
Det hÀr var det
https://brinkenbakar.se/den-basta-pizzadegen/
https://brinkenbakar.se/den-basta-pizzadegen/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur lÀnge fick det jÀsa, och fick du till drivningen?
Min upplevelse Àr att degen gör all skillnad, har du en bra lÀttarbetad deg sÄ blir det ocksÄ lÀtt att fÄ till den runda formen. Hade vÀldigt svÄrt innan jag hittade en deg jag tyckte var lÀttarbetad.
Upplever ocksÄ att det Àr vÀldigt mycket lÀttare att fÄ till en runt pizza om degbollen faktiskt Àr rund i formen nÀr man börjar, dvs att man inte haft sönder den till en hög med deg nÀr man lÀgger den pÄ bordet
Jag kör den hÀr metoden för utbak:
dvs platta ut och sen strecha genom att snurra. VÀnder dock inget pÄ degen. Durum kan vara ett tips att baka ut pÄ ocksÄ, det glider fint tycker jag. Men sen Àr det sÄklart Àven beroende pÄ vilken typ av pizza man Àr ute efter
Detta receptet kör jag
https://fridasbakblogg.se/2022/01/20/napolitansk-pizza-roberts-recept/
Nu blev jag vÀldigt sugen pÄ pizza Ska försöka hejda mig till imorgon dock
Min upplevelse Àr att degen gör all skillnad, har du en bra lÀttarbetad deg sÄ blir det ocksÄ lÀtt att fÄ till den runda formen. Hade vÀldigt svÄrt innan jag hittade en deg jag tyckte var lÀttarbetad.
Upplever ocksÄ att det Àr vÀldigt mycket lÀttare att fÄ till en runt pizza om degbollen faktiskt Àr rund i formen nÀr man börjar, dvs att man inte haft sönder den till en hög med deg nÀr man lÀgger den pÄ bordet
Jag kör den hÀr metoden för utbak:
dvs platta ut och sen strecha genom att snurra. VÀnder dock inget pÄ degen. Durum kan vara ett tips att baka ut pÄ ocksÄ, det glider fint tycker jag. Men sen Àr det sÄklart Àven beroende pÄ vilken typ av pizza man Àr ute efter
Detta receptet kör jag
https://fridasbakblogg.se/2022/01/20/napolitansk-pizza-roberts-recept/
Nu blev jag vÀldigt sugen pÄ pizza Ska försöka hejda mig till imorgon dock
Jag gjorde pizza förr, lÀt dÄ degen jÀsa typ...1 timme. Se'n bakade jag och den grÀddade pizzabotten/kanten blev stenhÄrd....som knÀckebröd...
Ăr tricket att lĂ„ta den vila/jĂ€sa kallt i flera dagar? Ăr det lösningen pĂ„ ovan problem?
Ăr tricket att lĂ„ta den vila/jĂ€sa kallt i flera dagar? Ăr det lösningen pĂ„ ovan problem?
Nej kanske inte en boll, men jag anvÀnder runda burkar att jÀsa i, smorda med olivolja sÄ degen gÄr att skaka ur, dÄ Àr formen ganska rund till att börja med.nino skrev:
Man kan strÀcka en extra vÀnda nÀr pizzan ligger pÄ pizzaspaden, dÄ kan man ocksÄ justera formen. Men sedan gÀller det att lÀgga pizzan i ugnen med ett snabbt ryck, annars blir den oval och mindre.
Testa att förvĂ€rm plĂ„ten, jag tolkar det som du lĂ€gger pĂ„ pizzan pĂ„ plĂ„ten och sedan in i ugnen nu.nino skrev:NĂ„gra försök till sĂ„ kanske man kan fĂ„ dom runda... đ
Första 2
[bild]
Nr 3
[bild]
Nr 5
[bild]
Men goda blev dom, godare botten Àn pÄ pizzerian var betyget.
Fick baka ut i dinkel.
Den mörkare pĂ„ första bilden fastnade pĂ„ spaden dĂ„ jag glömde att mjöla spaden đŹ
Skaka spaden med degen pÄ och rörde den sig inte sÄ lyfte jag och kastade in mjöl under, det funkade fint
Högt upp vÀrm med grill och typ högsta temperatur, plÄten upp och ner för att lÀttare kunna fÄ pÄ och av pizzan, baka ut pÄ bÀnken och lyft över pÄ bakplÄtspapper och ha pÄ ost och fyllning.
Behöver inte vÀndas eller roteras upplever jag.
Kanon! Ska testa detta nÀsta gÄng! (har ju fuskat med ICA's Pizzakit senaste tiden )FredrikR skrev:
edit: HjÀÀÀlp! 1 Kg mjöl!! Om man bara vill göra en pizza, kan man dela allt med 6 dÄ?
Redigerat:
Pizzasöndag!
Höjde upp arbetsstÀllningen en aning
Dags för utbak
In med skiten
En lite för vÀlgrÀddad Margherita Ät sambon
Och en kebabpizza med lite för tjocka kanter Ät mig
Men gott var det
Höjde upp arbetsstÀllningen en aning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto