64 187 läst · 523 svar
64k läst
523 svar
Allt om pizza
Kört i pensionärskuvösen - trots att jag inte är där än - några gånger. Men jag börjar så sakteliga bli gammal, lat och bekväm. Längtar dock till varmare tider och att stå under bar himmel och laga mat, både pizza och annat som inte hör hemma i denna trådG Gilgo skrev:
Jag kör efter PizzaApp eller Oonis app, och så får man labba fram lite vad som är bäst just för ditt mjöl och dina förhållanden.nino skrev:
Jag har dock börjat att endast jäsa i rumstemp och ca 48 timmar för ett resultat som jag gillar.
/Jocce
Ja rumstemp skall vara bäst. Det är väl en del processer som avstannar i kylskåpet. Står en del i LN's bok om det.Jocce81 skrev:
Ja, fördelen med kalljäst är väl att man kan preppa lite längre innan och välja när man tar ut den osv.G Gilgo skrev:
Men föredrar rumstemp, dock svårt att tajma exakt tycker jag, de där 0,1 grammen jäst osv
/Jocce
Jag brukar jäsa i rumstemp och dom degarna som inte går åt åker in i kylen ca 80% jästa. Kör surdeg, föredrar det framför jäst för surdegen har man alltid redo i kylen. Jäst måste man ju åka och köpa.Jocce81 skrev:
Ibland klarar dom sig uppåt 1 vecka i kylen. Bara att ta fram ett par timmar innan bak. Så nog går det att preppa långt innan 😀
Oonis app, kör på 220g/boll, 65% vatten, 1% olja.nino skrev:
Lägger in rumstemp och tider beroende på när det planeras pizza och jag har tid. Ofta blir det en 6-10h jäsning i rumstemp, in i kylen på kvällen.
Proportioner efter vad appen säger.
Får du också detta fenomen?G Gilgo skrev:Jag brukar jäsa i rumstemp och dom degarna som inte går åt åker in i kylen ca 80% jästa. Kör surdeg, föredrar det framför jäst för surdegen har man alltid redo i kylen. Jäst måste man ju åka och köpa.
Ibland klarar dom sig uppåt 1 vecka i kylen. Bara att ta fram ett par timmar innan bak. Så nog går det att preppa långt innan 😀
Desto längre den legat i kylen, desto kortare tid bör man ha den ute i rumstemperatur innan utbak.
Tar man fram samma deg t.ex. 3h innan efter ett dygn i kylskåp blir det OK. Men efter 3-4 dygn i kylen så riskerar den bli överjäst på 3h, med runt samma rumstemp i båda fallen.
Antar det händer lite i kylen om än väldigt långsamt, som är orsaken?
Kör med torrjäst visserligen, kanske surdeg uppför sig annorlunda.
Redigerat:
Några försök till så kanske man kan få dom runda... 😄
Första 2
Nr 3
Nr 5
Men goda blev dom, godare botten än på pizzerian var betyget.
Fick baka ut i dinkel.
Den mörkare på första bilden fastnade på spaden då jag glömde att mjöla spaden 😬
Skaka spaden med degen på och rörde den sig inte så lyfte jag och kastade in mjöl under, det funkade fint
Första 2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nr 3
Logga in
Skapa konto
Nr 5
Logga in
Skapa konto
Men goda blev dom, godare botten än på pizzerian var betyget.
Fick baka ut i dinkel.
Den mörkare på första bilden fastnade på spaden då jag glömde att mjöla spaden 😬
Skaka spaden med degen på och rörde den sig inte så lyfte jag och kastade in mjöl under, det funkade fint
Såg detta program på TV4 play:
https://www.tv4play.se/video/8e40b775beb29f504fd7/avsnitt-2
De skulle försöka kopiera en stor pizzakedjas storsäljare, Domino's Pepperoni passion.
Rätt kul att följa hur de försökte få till degen, gräddningen, rätt pepperoni osv.
edit: Programmet är Snackmasters, säsong 2, avsnitt 2
https://www.tv4play.se/video/8e40b775beb29f504fd7/avsnitt-2
De skulle försöka kopiera en stor pizzakedjas storsäljare, Domino's Pepperoni passion.
Rätt kul att följa hur de försökte få till degen, gräddningen, rätt pepperoni osv.
edit: Programmet är Snackmasters, säsong 2, avsnitt 2
Redigerat:
Vad körde du med för degrecept?nino skrev: