T TowaTei skrev:
Fast nog brukar de vara degiga även på 800°? Visst, inte alls lika mycket kant som på Meno Male, men ändå. Jag har dock inte full koll på vilken kant/ickekant-ratio som gäller för att få kalla pizzan napolitansk :) …och deras toppings är som sagt ändå för oortodoxa för att kunna klassas så. Som du säger, fusion, och i mina ögon en bra sådan - de viktigaste (läs: mest givande) aspekterna från napolitansk pizza med bra deg och bra råvaror rakt igenom men med väl genomtänkta lite friare toppings. Väl värt ett besök!
Deras margarita har ingen oortodox topping. Men fortfarande ingen Napoli. Men vad spelar det för roll de är ju fortfarande bäst :) kanske att meno males tomatsås vinner
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Transparent plastlåda med lock, användbar som stor jäsbunke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går utmärkt att jäsa i valfri plastlåda med lock.
(På tal om större jäsbunkar)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
[bild]
Går utmärkt att jäsa i valfri plastlåda med lock.
(På tal om större jäsbunkar)
Jag köpte tre såna i storlek 14 (40 x 30 x 11 cm) att jäsa degbollar i. Man kan klämma i fyra, eller vid nödläge sex, stycken bollar, men tre är nog bättre annars riskerar de att pösa ihop i varandra. Det jag gillade är att de är låga, så man får lättare plats med dem i köksskåpet. Vill man få in fler bollar i samma finns också storlek 24 (50 x 39 x 18 cm), hade den funnits i en lägre variant hade det varit optimalt.

Nackdel som jag ser det är att botten inte är helt jämn och att botten är av plast. Använder man en spatel för att få upp bollarna så finns det risk att lite deg blir kvar i försänkningen längs kanterna + att använder man en metallspatel känns det som att det finns risk att man rispar upp plast från botten. En figurpassad bit rostfri plåt i botten hade varit perfekt, då blir det slätt och repmotståndigt.

Men de använder tydligen sådana på Lilla Napoli (åtminstone i en av deras youtube-klipp) så det duger säkert för de flesta.

Edit: kom ihåg att lägga tillbaka locket mellan utbakning av varje boll, annars får degen en lite hårdare skorpa på ytan.
 
Rund plastlåda med lock, används för jäsning av en boll pizza deg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I den större lådan jäser jag "huvuddegen", när jag bollar så kör jag varje boll i separat liten låda, typ den på bilden. Har nog aldrig kört större deg än fyra pizzor, så det blir inte en massa lådor att diska. Fördelen med de mindre lådorna är; Det är lättare att få till en rund pizza och om du plötsligt bara gör tre av fyra degar är det bara att tjonga in bunken i kylen.

EDIT: Det finns ju större lådor med helt slät botten.
 
j.erkers
AXS AXS skrev:
Kan slå ett slag för bra mindre burkar till pizzadegen. Blev betydligt enklare med pizzabaket och lätt att få in i kylen.

Köp tio här:
[länk]
Det var en dyr länk! 6 plastburkar, 18 kg mjöl, knarkvåg, oonihspade, oregano mm...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
nino och 3 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Kan slå ett slag för bra mindre burkar till pizzadegen. Blev betydligt enklare med pizzabaket och lätt att få in i kylen.

Köp tio här:
[länk]
Säkert jättebra burkar, men i receptet jag följer behöver aldrig bollarna jäsa i kylen. De gör man två innan gräddning och sen får de stå i rumstemperatur. Men gör man inte alla utan sparar några till dagen efter är det bra att få in degbollarna i kylen. Tycker det blir typ lika bra som när de är färska.
 
AXS
Klaugust Klaugust skrev:
Säkert jättebra burkar, men i receptet jag följer behöver aldrig bollarna jäsa i kylen. De gör man två innan gräddning och sen får de stå i rumstemperatur. Men gör man inte alla utan sparar några till dagen efter är det bra att få in degbollarna i kylen. Tycker det blir typ lika bra som när de är färska.
Jäser inte heller alltid i kyl, men ändå värt att varje boll har sin plats i en burk.

Generellt svårt med jäsningen i sommar, vid 28 grader jäser det ohyggligt snabbt. Men ingen har klagat på något överjästa degar, blir gott ändå.
 
Hur blir resultatet om man jämför en Ooni Koda 16 och ett bakstål man kör i ugnen?

Jag inbillar mig att en pizzaugn ger ett bättre resultat, men har svårt att se mig själv stå ute i minusgrader i februari med en pizzaugn. Jag har som ambition att komma igång med att baka bröd, så tanken är att det ska gräddas året om 1-2 gånger i veckan och då kanske det är enklare och mer praktiskt att använda ugnen i köket. Eller tänker jag bakvänt?
 
T
Jag vill slå ett slag för Netonnets pizzaugn från austin bbq. Rangligt bygge med dålig termometer men bra och snabb upp i temp och snål i gasdrift.
 
  • Pizzaugn från Austin BBQ placerad på ett grått bord utomhus med träspade och termometer vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemlagad pizza med tomat, mozzarella och basilika på spade, bredvid Peroni-öl och brödpaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bonzo2000 och 3 till
  • Laddar…
J
T test1 skrev:
Jag vill slå ett slag för Netonnets pizzaugn från austin bbq. Rangligt bygge med dålig termometer men bra och snabb upp i temp och snål i gasdrift.
Undvik dock pelletsmodellen - inte alls lätt att få bra och stabil temperatur - och känns dessutom riktigt brandfarlig. Kanske användarberoende men med facit hand hade jag själv valt gas.
 
M M_H skrev:
Hur blir resultatet om man jämför en Ooni Koda 16 och ett bakstål man kör i ugnen?

Jag inbillar mig att en pizzaugn ger ett bättre resultat, men har svårt att se mig själv stå ute i minusgrader i februari med en pizzaugn. Jag har som ambition att komma igång med att baka bröd, så tanken är att det ska gräddas året om 1-2 gånger i veckan och då kanske det är enklare och mer praktiskt att använda ugnen i köket. Eller tänker jag bakvänt?
En vanlig ugn kommer sällan upp i de höga temperaturer som krävs för att baka pizza, men ska du baka vanligt bröd är ju en Ooni totalt meningslös...
 
T
J Jonobe skrev:
Undvik dock pelletsmodellen - inte alls lätt att få bra och stabil temperatur - och känns dessutom riktigt brandfarlig. Kanske användarberoende men med facit hand hade jag själv valt gas.
japp det är alltså gasmodellen jag pratar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.