63 593 läst · 523 svar
64k läst
523 svar
Allt om pizza
Jag har tillgång till en gammal murad bakugn, en sån där med gjutjärns dörr på.
Byggd 1912. Men nog inte använd se'n 40-talet när elen drogs in.
Så jag vågar nog inte använda den, jag kanske eldar upp hela (trä)huset på kuppen!?
Byggd 1912. Men nog inte använd se'n 40-talet när elen drogs in.
Så jag vågar nog inte använda den, jag kanske eldar upp hela (trä)huset på kuppen!?
https://www.clasohlson.com/se/Förva...dwecdGM3BiSkaZowuuhPePsB7WxGNXQhoCl3MQAvD_BwEKlaugust skrev:Det är väl rätt många som bakar pizza i gammal murad bakugn? Har aldrig testat, om man vet med sig att det är just pizza man ska göra så kan man säkert anpassa den, kan tänka mig att kupolen är lägre än i en traditionell bakugn.
Nog med prat, ikväll blir det pizza. Behöver dock skaffa mig större jäskärl och kylskåp, men det blir säkert bra ändå trots att den inte fick rum att jäsa fritt…
[bild]
Såna bunkar skulle kunna funka
Såg att "vad blir det för mat"-tråden diskuterade nduja.
Här har jag beställt ifrån och är nöjd med kvaliteten.
https://italianissimo.se/alla-produkter/38--nduja-kram-fran-spilinga-135g-8007548011279.html
Snabb leveranstid och trevliga!
Här har jag beställt ifrån och är nöjd med kvaliteten.
https://italianissimo.se/alla-produkter/38--nduja-kram-fran-spilinga-135g-8007548011279.html
Snabb leveranstid och trevliga!
I lagoma mängder sjukt gott på pizza! Ibland gör jag en pizzavariant som jag snott från pizzerian 800°, lägg en liten klutt nduja på varje blivande slice nära pizzans mitt. När pizzan sedan är färdiggräddad så lägg en klick stracciatella-gegga (osten, inte glassen eller soppan) i mitten av varje tänkt slice. Det kalla milda från stracciatellan tillsammans med den mörka heta ndujan är en underbar kombination!fgo skrev:
800° är en av de "bättre" pizzeriorna i hufvudstaden va, Lidingö?!T TowaTei skrev:I lagoma mängder sjukt gott på pizza! Ibland gör jag en pizzavariant som jag snott från pizzerian 800°, lägg en liten klutt nduja på varje blivande slice nära pizzans mitt. När pizzan sedan är färdiggräddad så lägg en klick stracciatella-gegga (osten, inte glassen eller soppan) i mitten av varje tänkt slice. Det kalla milda från stracciatellan tillsammans med den mörka heta ndujan är en underbar kombination!
ÄNTLIGEN fick vi använda ugnen jag vann här på BH.
Några nybörjarmissar men smakade supergott!
Tur svärfar har många fjölor (tror jag det heter)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några nybörjarmissar men smakade supergott!
Logga in
Skapa konto
Tur svärfar har många fjölor (tror jag det heter)
Renoverare
· Stockholm
· 18 397 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 397 inlägg
Fast nog brukar de vara degiga även på 800°? Visst, inte alls lika mycket kant som på Meno Male, men ändå. Jag har dock inte full koll på vilken kant/ickekant-ratio som gäller för att få kalla pizzan napolitansk …och deras toppings är som sagt ändå för oortodoxa för att kunna klassas så. Som du säger, fusion, och i mina ögon en bra sådan - de viktigaste (läs: mest givande) aspekterna från napolitansk pizza med bra deg och bra råvaror rakt igenom men med väl genomtänkta lite friare toppings. Väl värt ett besök!AndersMalmgren skrev:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Våran uuni är en tre fyra år gammal. Har tyvärr mest stått i förrådet. Men förra helgen åkte den fram.
riktigt kul att samlas kring pizzaugnen där alla gäster gör sin egen/egna pizza(or)