63 592 läst · 523 svar
64k läst
523 svar
Allt om pizza
Jag har oxå provat dubbeljäst polish enligt länken ovan. Första gången helt enligt recept, 70% hydregeringsgrad, och den blev lite kladdig (men i övrigt väldigt bra!). Andra gången justerade jag receptet så att hydregeringen blev 62% och den blev mindre kladdig, mer lättjobbad men kändes lite "stabbig". Nästa gång siktar jag nog på ca 66% och hoppas att det är min seeetspot.L lassebrun skrev:
Notera: Italienaren i länken ovan jobbar i USA och där har vetemjölet högre proteinhalt (20-25%) mot vårt europeiska vetemjöl som i bästa fall har 12-13% protein. Högre proteinhalt kan binda mer vatten, därav mina försök med lägre hydregeringsgrad.
Källa på det: Radioprogram 20/6 där en bagare/domare i Hela Sverige bakar (? på TV-programmets titel) berättade detta.
Lycka till allihopa och berätta om era framsteg (och misslyckanden!).
En av tre lyckade igår, den fjärde fastnade på pizzaspaden vid införandet i ugnen. Liknade mest en dålig Calzone men blev till glädje ändå för småkrypen i komposten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: stavning (pizzaspaden, inte pizzaspaden...)
Jag länkade till italienaren och har gjort hans recept ett par gånger. Jag håller med i dina slutsatser om mjölet. Det blir alldeles för svårjobbat (åtminstone för en oerfaren bagare) med så hög hydrering. Jag orkar inte dra fram vågen varje gång så vägde första gången och skrev upp det i matskedar och deciliter istället. Så jag kör inte så vetenskapligt, men jag "tog lite extra mjöl" i alla steg andra gången jag bakade och då blev det bättre. Typ lite rågade mått och lite extra mjöl på bakbordet etc.j.erkers skrev:Jag har oxå provat dubbeljäst polish enligt länken ovan. Första gången helt enligt recept, 70% hydregeringsgrad, och den blev lite kladdig (men i övrigt väldigt bra!). Andra gången justerade jag receptet så att hydregeringen blev 62% och den blev mindre kladdig, mer lättjobbad men kändes lite "stabbig". Nästa gång siktar jag nog på ca 66% och hoppas att det är min seeetspot.
Notera: Italienaren i länken ovan jobbar i USA och där har vetemjölet högre proteinhalt (20-25%) mot vårt europeiska vetemjöl som i bästa fall har 12-13% protein. Högre proteinhalt kan binda mer vatten, därav mina försök med lägre hydregeringsgrad.
Källa på det: Radioprogram 20/6 där en bagare/domare i Hela Sverige bakar (? på TV-programmets titel) berättade detta.
Lycka till allihopa och berätta om era framsteg (och misslyckanden!).
En av tre lyckade igår, den fjärde fastnade på pizzaspaden vid införandet i ugnen. Liknade mest en dålig Calzone men blev till glädje ändå för småkrypen i komposten.
[bild]
Edit: stavning (pizzaspaden, inte pizzaspaden...)
I brist på bakbord av sten testade jag första gången på en stor träskärbräda men upplevde att det sög fast, spateln skar även in i skärbrädan. Justerade som sagt receptet något och bakade direkt på den laminerade diskbänken istället. Gick mycket lättare.
Mina gäster tyckte att det var jättegoda pizzor men det efterfrågades lite extra sälta.
L lassebrun skrev:
Logga in
Skapa konto
Jag kör PizzApp, tycker den funkar bra, går att ändra till bara jäsning i rumstem om man vill göra en snabbdeg eller så.
Dock har jag hört så mycket bra om poolish så det står på bucketlistan...
Jag kör på en liten pizzaugn som man ställer inne i gasolgrillen och det är helt okej. Hittade faktiskt en likadan till på loppis i vintras för en halv pizza (45 så jag tänkte att det skulle öka hastigheten lite om det är tillställningar framöver. Har bara inte kommit mig för att testa ännu. Men det är nog snart dags känner jag i magen.
Honungspizza är fabulöst för övrigt. Likaså en bianco...
Honungspizza är fabulöst för övrigt. Likaså en bianco...
Kör ett recept från @FredrikRL lassebrun skrev:
6dl kallvatten
5gram Jäst
2krm Salt
2 msk olja
1 kg pizzamjöl (grön påse)
Blanda i 15 min. Låt jäsa rumstemperatur 10 Tim. Gör 5-6 bollar och jäs i minst 24 timmar (12 tim funkar också)
Ta fram och låt stå framme några timmar innan utbakningen.
Denna tycker hela familjen blir grymma pizzor
Det är väl rätt många som bakar pizza i gammal murad bakugn? Har aldrig testat, om man vet med sig att det är just pizza man ska göra så kan man säkert anpassa den, kan tänka mig att kupolen är lägre än i en traditionell bakugn.P Pappa1986 skrev:
Nog med prat, ikväll blir det pizza. Behöver dock skaffa mig större jäskärl och kylskåp, men det blir säkert bra ändå trots att den inte fick rum att jäsa fritt…
Logga in
Skapa konto