Kunde inte hålla mig längre fick bli en Ooni:D En nygräddad pizza med salami tas ut från en Ooni pizzaugn på en träveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett stycke hemlagad pizza med tomat och ost i förgrunden, bakade med en Ooni pizzaugn.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 6 till
  • Laddar…
B Bylow skrev:
Kunde inte hålla mig längre fick bli en Ooni:D[bild] [bild]
Grym va?
Fina pizzor!

Söker tips på deg. Kör oftast en kall, dubbeljäst poolish i 2dygn. Men efter sista jäsningen så är degen så fluffig så det är inga bollar man försöker baka ut.

FredrikR FredrikR skrev:
Grym va?
Fina pizzor!
Japp riktigt najs är den
Tackar, testade poolish för första gången, dom blev riktigt bra gräddade men tyckte det va lite mer svårjobbat/kladdigare.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
j.erkers
L lassebrun skrev:
Söker tips på deg. Kör oftast en kall, dubbeljäst poolish i 2dygn. Men efter sista jäsningen så är degen så fluffig så det är inga bollar man försöker baka ut.
Jag har oxå provat dubbeljäst polish enligt länken ovan. Första gången helt enligt recept, 70% hydregeringsgrad, och den blev lite kladdig (men i övrigt väldigt bra!). Andra gången justerade jag receptet så att hydregeringen blev 62% och den blev mindre kladdig, mer lättjobbad men kändes lite "stabbig". Nästa gång siktar jag nog på ca 66% och hoppas att det är min seeetspot.

Notera: Italienaren i länken ovan jobbar i USA och där har vetemjölet högre proteinhalt (20-25%) mot vårt europeiska vetemjöl som i bästa fall har 12-13% protein. Högre proteinhalt kan binda mer vatten, därav mina försök med lägre hydregeringsgrad.
Källa på det: Radioprogram 20/6 där en bagare/domare i Hela Sverige bakar (? på TV-programmets titel) berättade detta.

Lycka till allihopa och berätta om era framsteg (och misslyckanden!).

En av tre lyckade igår, den fjärde fastnade på pizzaspaden vid införandet i ugnen. Liknade mest en dålig Calzone men blev till glädje ändå för småkrypen i komposten.

Hembakad pizza med välgräddad botten, toppad med ost och ruccola, på svart tallrik med bestick.
Skapa konto

Edit: stavning (pizzaspaden, inte pizzaspaden...)

• Gilla
lassebrun och 2 till
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
Jag har oxå provat dubbeljäst polish enligt länken ovan. Första gången helt enligt recept, 70% hydregeringsgrad, och den blev lite kladdig (men i övrigt väldigt bra!). Andra gången justerade jag receptet så att hydregeringen blev 62% och den blev mindre kladdig, mer lättjobbad men kändes lite "stabbig". Nästa gång siktar jag nog på ca 66% och hoppas att det är min seeetspot.

Notera: Italienaren i länken ovan jobbar i USA och där har vetemjölet högre proteinhalt (20-25%) mot vårt europeiska vetemjöl som i bästa fall har 12-13% protein. Högre proteinhalt kan binda mer vatten, därav mina försök med lägre hydregeringsgrad.
Källa på det: Radioprogram 20/6 där en bagare/domare i Hela Sverige bakar (? på TV-programmets titel) berättade detta.

Lycka till allihopa och berätta om era framsteg (och misslyckanden!).

En av tre lyckade igår, den fjärde fastnade på pizzaspaden vid införandet i ugnen. Liknade mest en dålig Calzone men blev till glädje ändå för småkrypen i komposten.

[bild]

Edit: stavning (pizzaspaden, inte pizzaspaden...)
Jag länkade till italienaren och har gjort hans recept ett par gånger. Jag håller med i dina slutsatser om mjölet. Det blir alldeles för svårjobbat (åtminstone för en oerfaren bagare) med så hög hydrering. Jag orkar inte dra fram vågen varje gång så vägde första gången och skrev upp det i matskedar och deciliter istället. Så jag kör inte så vetenskapligt, men jag "tog lite extra mjöl" i alla steg andra gången jag bakade och då blev det bättre. Typ lite rågade mått och lite extra mjöl på bakbordet etc.

I brist på bakbord av sten testade jag första gången på en stor träskärbräda men upplevde att det sög fast, spateln skar även in i skärbrädan. Justerade som sagt receptet något och bakade direkt på den laminerade diskbänken istället. Gick mycket lättare.

Mina gäster tyckte att det var jättegoda pizzor men det efterfrågades lite extra sälta.

L lassebrun skrev:
Skärmbild av PizzApp med inställningar för napoletansk pizzadeg inklusive vatten-, salt-, och jäsningstider.
Skapa konto

Jag kör PizzApp, tycker den funkar bra, går att ändra till bara jäsning i rumstem om man vill göra en snabbdeg eller så.
Dock har jag hört så mycket bra om poolish så det står på bucketlistan...

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Jag kör på en liten pizzaugn som man ställer inne i gasolgrillen och det är helt okej. Hittade faktiskt en likadan till på loppis i vintras för en halv pizza (45:) så jag tänkte att det skulle öka hastigheten lite om det är tillställningar framöver. Har bara inte kommit mig för att testa ännu. Men det är nog snart dags känner jag i magen.
Honungspizza är fabulöst för övrigt. Likaså en bianco...

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
[bild]

Jag kör PizzApp, tycker den funkar bra, går att ändra till bara jäsning i rumstem om man vill göra en snabbdeg eller så.
Dock har jag hört så mycket bra om poolish så det står på bucketlistan...
Även Ooni har en som jag vill minnas funkar bra, snarlik PizzAPP. (y)

Köptips från lidl.
Reklam för Italiensk Scamorzaost från Lidl, rekommenderad till gratinering, pris 29.90 SEK.
Skapa konto

Kanske inte högsta kvaliteten men säkert gångbar på pizza. Normalt lite svårt att få tag på i Sverige

• Gilla
  • Ledsen
Appendix och 3 till
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Kör ett recept från @FredrikR
6dl kallvatten
5gram Jäst
2krm Salt
2 msk olja
1 kg pizzamjöl (grön påse)

Blanda i 15 min. Låt jäsa rumstemperatur 10 Tim. Gör 5-6 bollar och jäs i minst 24 timmar (12 tim funkar också)
Ta fram och låt stå framme några timmar innan utbakningen.
Denna tycker hela familjen blir grymma pizzor

• Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Har en framtidstanke... om man skaffar sig en pizzaugn. Går det ha den i köket? Ansluta den till skorstenen?
Eller är det bättre att göra en bakugn istället? Om det är möjligt

P Pappa1986 skrev:
Har en framtidstanke... om man skaffar sig en pizzaugn. Går det ha den i köket? Ansluta den till skorstenen?
Eller är det bättre att göra en bakugn istället? Om det är möjligt
Det är väl rätt många som bakar pizza i gammal murad bakugn? Har aldrig testat, om man vet med sig att det är just pizza man ska göra så kan man säkert anpassa den, kan tänka mig att kupolen är lägre än i en traditionell bakugn.

Nog med prat, ikväll blir det pizza. Behöver dock skaffa mig större jäskärl och kylskåp, men det blir säkert bra ändå trots att den inte fick rum att jäsa fritt…
Pizzadeg som jäser i en stor skål täckt med plast, omgiven av ingredienser och en bukett rosor.
Skapa konto

• Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
C
Klaugust Klaugust skrev:
Det är väl rätt många som bakar pizza i gammal murad bakugn?
Problemet med gamla murade bakugnar är att det tar evigheter att elda upp värmen i dem. Så det blir ett heldagsprojekt när man skall baka.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Problemet med gamla murade bakugnar är att det tar evigheter att elda upp värmen i dem. Så det blir ett heldagsprojekt när man skall baka.
Jo, det förstås, och man värmer ju huset i flera dagar så det blir inte direkt sommarmat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.