64 431 läst · 523 svar
64k läst
523 svar
Allt om pizza
Jag fuskar faktiskt med en av POPs varianter om jag inte har hunnit fixa egen deg. Det är dock inte någon av deras poff-varianter, utan den här och den är helt ok för att vara helfabrikat: https://popbakery.se/popbakery-surdegspizza/AXS skrev:
Även den var dålig enligt mig, garant var mycket bättre. Tyvärr lite stora för en ooni, men delad på hälften var den okej.T TowaTei skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
Då jag är född med oflyt och därmed inte vann pizzaugnen i tävlingen fick jag öppna pluskan och köpa en själv. Kom i onsdags och provades omgående.
Lite svårt att få upp i rätt temp men det kan ha berott på att jag använde både briketter och ved från ett gammalt plommonträd. Pizzan blev jättegod (enligt frun i huset). Egen tomatsås, torkad skinka, getost, valnötter, honung, chevre, mozzarella och ruccola.
Nytt försök ikväll men utan briketter. Samma problem med temperaturen men lite värre. Börjar misstänka att plommonträdsveden fortfarande är lite för fuktig och lägger i några kolbitar. Pizzan blir sämre (men godare om ni förstår...) och tar längre tid att grädda.
Kom i alla fall ihåg att ta kort med ruccola även om jag hann smaka på ett litet hörn. Blancopizza med tryffelkräm, CF och pressad vitlök i botten och på det skogschampunjoner, hästkörv (sic!), chevre och fetaost.
Nästa gång ska jag använda torr björkved om jag får tag på det, annars åker gasbrännaren in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Lite svårt att få upp i rätt temp men det kan ha berott på att jag använde både briketter och ved från ett gammalt plommonträd. Pizzan blev jättegod (enligt frun i huset). Egen tomatsås, torkad skinka, getost, valnötter, honung, chevre, mozzarella och ruccola.
Nytt försök ikväll men utan briketter. Samma problem med temperaturen men lite värre. Börjar misstänka att plommonträdsveden fortfarande är lite för fuktig och lägger i några kolbitar. Pizzan blir sämre (men godare om ni förstår...) och tar längre tid att grädda.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kom i alla fall ihåg att ta kort med ruccola även om jag hann smaka på ett litet hörn. Blancopizza med tryffelkräm, CF och pressad vitlök i botten och på det skogschampunjoner, hästkörv (sic!), chevre och fetaost.
Nästa gång ska jag använda torr björkved om jag får tag på det, annars åker gasbrännaren in.
Jag kör med kol för att få upp värmen i ugnen och sen när pizzan ska in så lägger jag lite tunna träbitar för att få lite eld och extra värme från toppen.j.erkers skrev:
Logga in
Skapa konto
Hade samma problem som du när jag fick lite björkved av in far som inte var riktigt torr och typ sänkte temp i ugnen...
Inte för att det någonsin händer mig, men låt oss säga att nån klantar till det och råkar spilla ut toppingen från en halv pizza med sås och ost på sin pizzasten (den lite porösa som följer med ooni koda
ugnarna) som sen bränner fast rejält. Har ni något tips på hur man rengör den?
ugnarna) som sen bränner fast rejält. Har ni något tips på hur man rengör den?
Skrapa rent det och låt resterna brinna bort under tiden du använder den. Så har jag gjort med min Pizzasten i alla fall. Den blir svartare och svartare, men fungerar ändå.I ivp skrev:
Värm på, låt svalna, skrapa och borsta med mjuk stålborste.I ivp skrev:
Stenen är rätt självrengörande upplever jag.
Jag städar aldrig stenen om det blir hål på pizzan, eldar på lite extra en stund bara innan nästa. I början diskade jag stenen innan användning men tror att den sög upp vattnet och inte hann bli riktigt varm under den tidsrymden som jag var beredd att lägga på att baka pizza.
Vi har bara en gammal pelletseldad Ooni 3, men jag tycker den funkar utmärkt. Svärfar köpte en eftermarknadssten till oss som var lite tjockare, (Biscotto di Sorrento) så ska ta lite längre tid att värma upp men klara fler pizzor i följd, i teorin åtminstone. Kan man klä in sin Ooni med stenull tro för att bevara värmen bättre i ugnen istället för att det ska stråla ut genom den tunna plåten?
Har börjat med dubbeljäst deg och kört det ett par gånger, tycker det blir riktigt bra. Videon har säkert länkats tusen gånger i tråden redan, men:
I helgen gjorde jag dubbel sats (12 pizzor) då sambon fyllde år och vi hade en massa gäster, tyvärr räckte inte 10-litersgrytan till att jäsa degen i, så får nog investera i en större hink med lock för framtida storkok.
Jag föredrar matpizzor men familjen älskar efterrättspizzor med nutella, hackade nötter och bär:
Vi har bara en gammal pelletseldad Ooni 3, men jag tycker den funkar utmärkt. Svärfar köpte en eftermarknadssten till oss som var lite tjockare, (Biscotto di Sorrento) så ska ta lite längre tid att värma upp men klara fler pizzor i följd, i teorin åtminstone. Kan man klä in sin Ooni med stenull tro för att bevara värmen bättre i ugnen istället för att det ska stråla ut genom den tunna plåten?
Har börjat med dubbeljäst deg och kört det ett par gånger, tycker det blir riktigt bra. Videon har säkert länkats tusen gånger i tråden redan, men:
I helgen gjorde jag dubbel sats (12 pizzor) då sambon fyllde år och vi hade en massa gäster, tyvärr räckte inte 10-litersgrytan till att jäsa degen i, så får nog investera i en större hink med lock för framtida storkok.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag föredrar matpizzor men familjen älskar efterrättspizzor med nutella, hackade nötter och bär:
Logga in
Skapa konto
Det blir bättre och bättre men en ooni står högt på önskelistan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Förra söndagen, eldat med riktigt torr plommonträdsved:
Det tar sig som mordbrännarn sa. Så småningom kanske det blir riktigt bra...
Dagens pizza, eldade Ooni med gasol:
Lite mindre pyssel med gasol men kanske inte riktigt lika varm. Blåste en hel del iofs. De brända kanterna låg närmast fyllningen från den första pizzan som vid gräddandet av min pizza brann rätt friskt...
Logga in
Skapa konto
Det tar sig som mordbrännarn sa. Så småningom kanske det blir riktigt bra...
Dagens pizza, eldade Ooni med gasol:
Logga in
Skapa konto
Lite mindre pyssel med gasol men kanske inte riktigt lika varm. Blåste en hel del iofs. De brända kanterna låg närmast fyllningen från den första pizzan som vid gräddandet av min pizza brann rätt friskt...