AXS AXS skrev:
Alla(Nästan) POP var typ värdelösa, samma med alla typer i tub.
Jag fuskar faktiskt med en av POPs varianter om jag inte har hunnit fixa egen deg. Det är dock inte någon av deras poff-varianter, utan den här och den är helt ok för att vara helfabrikat: https://popbakery.se/popbakery-surdegspizza/
 
AXS
T TowaTei skrev:
Jag fuskar faktiskt med en av POPs varianter om jag inte har hunnit fixa egen deg. Det är dock inte någon av deras poff-varianter, utan den här och den är helt ok för att vara helfabrikat: [länk]
Även den var dålig enligt mig, garant var mycket bättre. Tyvärr lite stora för en ooni, men delad på hälften var den okej.
 
AXS AXS skrev:
Även den var dålig enligt mig, garant var mycket bättre. Tyvärr lite stora för en ooni, men delad på hälften var den okej.
Oj, då ska jag absolut testa Garants nästa gång – den har ju en lovande innehållsförteckning.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Nu fick jag till degen! Gjorde enligt videon ovan.
received_733684207589438.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förkyld själv med förkyld 2 åring gjorde det inte optimalt. Fel ost och hade svårt med rätt jästider.

Blodad tand iaf.
 
  • Älska
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
ullberg
Provade Bianco med röding & Västerbotten, blev riktigt bra om än inte så färgstarkt

Hemgjord pizza Bianco med röding, potatisskivor och Västerbottenost, garnerad med dill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hembakad pizza Bianco med röding, potatisskivor, Västerbottenost och dill på en mörk bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/U
 
  • Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 5 till
  • Laddar…
Från pizzagrupp på Fb.

Meme med bilder av Mozart, Askungen och en mix av båda bredvid riven ost; ordlek med "Mozart" och "Cinderella".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
j.erkers
Då jag är född med oflyt och därmed inte vann pizzaugnen i tävlingen fick jag öppna pluskan och köpa en själv. Kom i onsdags och provades omgående.
Hemlagad pizza med skinka, getost och valnötter gräddas i pizzaugn med synliga briketter och ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemlagad pizza med tomatsås, skinka, getost, valnötter och mozzarella på en svart tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite svårt att få upp i rätt temp men det kan ha berott på att jag använde både briketter och ved från ett gammalt plommonträd. Pizzan blev jättegod (enligt frun i huset). Egen tomatsås, torkad skinka, getost, valnötter, honung, chevre, mozzarella och ruccola.

Nytt försök ikväll men utan briketter. Samma problem med temperaturen men lite värre. Börjar misstänka att plommonträdsveden fortfarande är lite för fuktig och lägger i några kolbitar. Pizzan blir sämre (men godare om ni förstår...) och tar längre tid att grädda.
Pizza med skinka, champinjoner och ost gräddas i en vedeldad ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemgjord pizza med ruccola, champinjoner och en tuggad slice på en svart tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kom i alla fall ihåg att ta kort med ruccola även om jag hann smaka på ett litet hörn. Blancopizza med tryffelkräm, CF och pressad vitlök i botten och på det skogschampunjoner, hästkörv (sic!), chevre och fetaost.

Nästa gång ska jag använda torr björkved om jag får tag på det, annars åker gasbrännaren in.
 
  • Gilla
  • Älska
Blodsoppen och 4 till
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
Nytt försök ikväll men utan briketter. Samma problem med temperaturen men lite värre..
Jag kör med kol för att få upp värmen i ugnen och sen när pizzan ska in så lägger jag lite tunna träbitar för att få lite eld och extra värme från toppen.
En pizza inne i en vedeldad ugn med synliga lågor och glöd från brinnande träbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade samma problem som du när jag fick lite björkved av in far som inte var riktigt torr och typ sänkte temp i ugnen...
 
  • Gilla
j.erkers och 1 till
  • Laddar…
Inte för att det någonsin händer mig, men låt oss säga att nån klantar till det och råkar spilla ut toppingen från en halv pizza med sås och ost på sin pizzasten (den lite porösa som följer med ooni koda
ugnarna) som sen bränner fast rejält. Har ni något tips på hur man rengör den?
 
I ivp skrev:
Inte för att det någonsin händer mig, men låt oss säga att nån klantar till det och råkar spilla ut toppingen från en halv pizza med sås och ost på sin pizzasten (den lite porösa som följer med ooni koda
ugnarna) som sen bränner fast rejält. Har ni något tips på hur man rengör den?
Skrapa rent det och låt resterna brinna bort under tiden du använder den. Så har jag gjort med min Pizzasten i alla fall. Den blir svartare och svartare, men fungerar ändå.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
I ivp skrev:
Inte för att det någonsin händer mig, men låt oss säga att nån klantar till det och råkar spilla ut toppingen från en halv pizza med sås och ost på sin pizzasten (den lite porösa som följer med ooni koda
ugnarna) som sen bränner fast rejält. Har ni något tips på hur man rengör den?
Värm på, låt svalna, skrapa och borsta med mjuk stålborste.
Stenen är rätt självrengörande upplever jag.
 
Vänd på stenen inför varje tillfälle och borsta av. Allt skit kommer förkolna på undersidan vid bakningen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag städar aldrig stenen om det blir hål på pizzan, eldar på lite extra en stund bara innan nästa. I början diskade jag stenen innan användning men tror att den sög upp vattnet och inte hann bli riktigt varm under den tidsrymden som jag var beredd att lägga på att baka pizza.

Vi har bara en gammal pelletseldad Ooni 3, men jag tycker den funkar utmärkt. Svärfar köpte en eftermarknadssten till oss som var lite tjockare, (Biscotto di Sorrento) så ska ta lite längre tid att värma upp men klara fler pizzor i följd, i teorin åtminstone. Kan man klä in sin Ooni med stenull tro för att bevara värmen bättre i ugnen istället för att det ska stråla ut genom den tunna plåten?

Har börjat med dubbeljäst deg och kört det ett par gånger, tycker det blir riktigt bra. Videon har säkert länkats tusen gånger i tråden redan, men:

I helgen gjorde jag dubbel sats (12 pizzor) då sambon fyllde år och vi hade en massa gäster, tyvärr räckte inte 10-litersgrytan till att jäsa degen i, så får nog investera i en större hink med lock för framtida storkok.

Man förbereder pizza utomhus med olika toppings och deg framför sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pizza deg som jäser i skål, uppdelad för jäsning och förberedelser för bakning utomhus med pelletseldad ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembakad pizza med tomat, ost, champinjoner och basilika på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybakad pizza med brända kanter, tomatsås, ost och ruccola på en stenplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bränd efterrättspizza med hallon, blåbär och hackade nötter på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag föredrar matpizzor men familjen älskar efterrättspizzor med nutella, hackade nötter och bär:
Barn håller i en pizza utomhus med smuts kring munnen, vilket tyder på att hen ätit av den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Viklund... och 12 till
  • Laddar…
Det blir bättre och bättre men en ooni står högt på önskelistan.
Tre hemgjorda pizzor på en träbänk, varav en med champinjoner och en med chorizo och rödlök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemgjord pizza med tomatbas och rödlök på en träskärbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en bit hemlagad pizza med tydligt luftig och bubblig kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemlagad pizza med tomatsås och ost på en stenplatta ovanpå en grill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Hammarfall och 5 till
  • Laddar…
j.erkers
Förra söndagen, eldat med riktigt torr plommonträdsved:
Hemgjord pizza med brända kanter, paprika och ost på en svart pizzaspade utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tar sig som mordbrännarn sa. Så småningom kanske det blir riktigt bra...

Dagens pizza, eldade Ooni med gasol:
Nygräddad pizza med salami, tomat och rucola på en stenplatta, med lätta brända kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite mindre pyssel med gasol men kanske inte riktigt lika varm. Blåste en hel del iofs. De brända kanterna låg närmast fyllningen från den första pizzan som vid gräddandet av min pizza brann rätt friskt...
 
  • Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.