FredrikR FredrikR skrev:
Creme fraiche i botten, västerbotten riven, in i ugn och sedan toppas med lite mer creme fraiche, caviar och dill :ok:
Ah, på tiden att vi pratar topping och inte bara om degen!

När det gäller bianco så blir det ofta creme fraiche + västerbottensost och lite parmesan för mig. På det tex potatis och rosmarin eller fänkål och salsiccia (eller salami), eller svamp och timjan.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nu har jag testat nåt...
Inbakad pizza i kodan.

Lägre temp och lite längre tid. Ca 2,5 min tot.
Blev lite för vattnigt pga mozzarella var lite för fuktig.
Men rackarns vad gott.

Bakade den tvärsöver eller hur man ska förklara.
Tror att snuttarna kommer bli brända annars.

Ni som gillar calzone e d. värt att testa!
 
  • Älska
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Jag borde "sätta" en deg, btw. varför säger man sätta och inte göra? :)
Åts inge pizza förra veckan om jag minns rätt, och detta är sista semesterveckan, vad säger att jag och barnen inte kan göra en lunchpizza en dag och sedan en helgpizza senare?!

Somnade till degvideo på YT häromdagen, där såg man tydlig skillnad i släthet men också i klibbighet mellan vikningarna, kanske inte behöver göras lika slaviskt som Lilla Napoli med timer mellan gångerna...

Har ett hemmasnickrat bakbord i trä, plyfa i botten osv, gjordes åt frun för massa år sedan, funderar lite på att ta det till nästa nivå, med en 60x60 glaserad, slät klinker, som man snickrar en träram till med lite kanter..? :thinking::love:
Testade även att baka ut i durumvete sist, funkade bra, räddade upp lite av klibbigheten.
 
  • Gilla
  • Älska
fremax och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag borde "sätta" en deg, btw. varför säger man sätta och inte göra? :)
Åts inge pizza förra veckan om jag minns rätt, och detta är sista semesterveckan, vad säger att jag och barnen inte kan göra en lunchpizza en dag och sedan en helgpizza senare?!

Somnade till degvideo på YT häromdagen, där såg man tydlig skillnad i släthet men också i klibbighet mellan vikningarna, kanske inte behöver göras lika slaviskt som Lilla Napoli med timer mellan gångerna...

Har ett hemmasnickrat bakbord i trä, plyfa i botten osv, gjordes åt frun för massa år sedan, funderar lite på att ta det till nästa nivå, med en 60x60 glaserad, slät klinker, som man snickrar en träram till med lite kanter..? :thinking::love:
Testade även att baka ut i durumvete sist, funkade bra, räddade upp lite av klibbigheten.
Klart man kan äta pizza flera gånger per vecka. Blir ju alltid någon deg över man kan få ut en pizza av dagen efter.

Hur länge knådar ni degen??
Maskin eller för hand.
 
  • Älska
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Klart man kan äta pizza flera gånger per vecka. Blir ju alltid någon deg över man kan få ut en pizza av dagen efter.

Hur länge knådar ni degen??
Maskin eller för hand.
15min maskin, ca 1-1,5kg degar.

Med över 60% hydrering i den sommarvärme som varit har den fastnat överallt, men mycket beror säkert på underlag, ej mjölade händer mm.

Practice makes perfect, eller iaf mindre kladd ;)
Få till en "bra" deg är fortfarande utmaningen.

Utbak, på och av spade, ugn känns under kontroll.
Jäser i tätslutande IKEA burkar, såg Lilla Napoli jäste i "smartstore-låda" med spännen på sidan, ej tät alltså.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
15min maskin, ca 1-1,5kg degar.

Med över 60% hydrering i den sommarvärme som varit har den fastnat överallt, men mycket beror säkert på underlag, ej mjölade händer mm.

Practice makes perfect, eller iaf mindre kladd ;)
Få till en "bra" deg är fortfarande utmaningen.

Utbak, på och av spade, ugn känns under kontroll.
Jäser i tätslutande IKEA burkar, såg Lilla Napoli jäste i "smartstore-låda" med spännen på sidan, ej tät alltså.
Åkte på ett lite missöde med degen för någon vecka sedan. Köpte småbyttor med tätt lock.
Mängdade något fel...
10h innan första pizzan skulle vara i ugnen låg all deg ovanpå överskåpen i köket.
Degen hade tryckts ut mellan snäppena och runnit ut.

Blev till att göra 12 nya bollar av ny deg och hålla tummarna. Blev inte lika fin deg men pizza Blev det o gästerna var nöjda.

Jag upplever det att vid ca 10 min blir degen lösare, någon mer som upplever det så?
 
fgo fgo skrev:
Åkte på ett lite missöde med degen för någon vecka sedan. Köpte småbyttor med tätt lock.
Mängdade något fel...
10h innan första pizzan skulle vara i ugnen låg all deg ovanpå överskåpen i köket.
Degen hade tryckts ut mellan snäppena och runnit ut.

Blev till att göra 12 nya bollar av ny deg och hålla tummarna. Blev inte lika fin deg men pizza Blev det o gästerna var nöjda.

Jag upplever det att vid ca 10 min blir degen lösare, någon mer som upplever det så?
Har hänt, med kanske relativt stora bollar, uppskattningsvis 300g, att den jäst över, i IKEAS runda glasbuttar med snäppspännen. Jäst som "en ärta" och +72h kalljäs.
 
Kör ni i maskin bara en gång? Jag gör som när jag bakar bröd, kör först 10-15 min låter den vila kanske 15-30 min och sen kör igen 5-10 min.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Kör ni i maskin bara en gång? Jag gör som när jag bakar bröd, kör först 10-15 min låter den vila kanske 15-30 min och sen kör igen 5-10 min.
En gång här. (y)
 
  • Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
Pizza idag!

Körde på med full effekt tills det var dags att skjutsa in pizzan, sedan ner mot min under hela gräddningen, för att sedan dra på fullt när nästa pizza gjordes i ordning. Degen jäste en dryg timme i rumstemperatur innan den bollades och kalljästes dryga 4h och plockades fram ~2h innan utbak.
Hemlagad ananaspizza med salami och lök på en skärbräda, bakgrunden visar ett vitt köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag kallar denna skapelse för "ananaspizza" kort och gott. ;) Det är lite salami, lök och tomater på också.
Hembakad ananaspizza med salami, lök och tomater på ett träskärbräde, redo att ätas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemgjord pizza på en träspade med salami, lök och tomat, redo att gräddas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 8 till
  • Laddar…
J
FredrikR FredrikR skrev:
Pizza idag!

Körde på med full effekt tills det var dags att skjutsa in pizzan, sedan ner mot min under hela gräddningen, för att sedan dra på fullt när nästa pizza gjordes i ordning. Degen jäste en dryg timme i rumstemperatur innan den bollades och kalljästes dryga 4h och plockades fram ~2h innan utbak.
[bild]
[video]

Jag kallar denna skapelse för "ananaspizza" kort och gott. ;) Det är lite salami, lök och tomater på också.
[bild]
[bild]
Jag gav dig en like, men tog tillbaka den pga ananasstyggelsen. Skäms! :mad::mad::mad:...


;)
 
  • Haha
AndersMalmgren och 5 till
  • Laddar…
Karlia
Jag som blev riktigt sugen på pizza.. Med ananas!
 
  • Älska
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
ullberg
Ska strax dra igång med en klassiker hos oss, Bianco med potatis och löjrom

Ingredienser för Bianco med potatis och löjrom förbereds på köksbänk, inklusive två mozzarellaostar, rivet ost, och ett glas vin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
  • Älska
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Pizza ja..
Hade med mig överbliven pizza till jobbet 2 dagar på raken den här veckan.
Det känns ovärdigt att dela en på mitten pigg knöla ner i klassisk matdosa i plast!
Kartong med en otydlig bild på en drake och texten "Njut av pizza", står på butiksgolv med några fötter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ 180:- på Snabbgross, här hade dom nu ändrat till att det var öppet till 25e oktober för privatpersoner.
(Min fru kommer älska mitt påfund....)

Sen var jag förbi posten och hämtade upp:
Stor förpackning med ugnsbild och transportskador mottagen för vinterpizzasäsong på altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen kartong med nya hjul och bromsar, oskadade trots transport, ligger på en stol i ett arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymonterat gediget pizzabord med rostfritt stålskiva och svart metallram, redo för en säsong av pizzabak på altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trots transportskadorna var inget skadat, bättre passform än vad jag läst mig till och känns gediget när alla skruvar är dragna. (y)

Jag är redo för en vinterpizzasäsong på altanen. :love:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
fremax och 4 till
  • Laddar…
S
Glutenfri pizza med olika toppings gräddas i en vit ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glutenfri hemlagad pizza med tomat, ost, skinka och grönkål på bakplåtspapper med mjöl i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två hemlagade glutenfria pizzor på skärbräda med olika toppings.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glutenfri så inget tipomjöl. ;)
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.