64 219 läst · 523 svar
64k läst
523 svar
Allt om pizza
Ser ju bra utKarlia skrev:Jag skulle prova att grilla själv innan jag bjöd kompisar. Så blev det inte. Satte polish igår, använde degen idag. Måste säga att det blev bättre i vanlig ugn - trots lock på blev all värme underifrån. Kanske därför pizzaugn finns, då blir det (väl) övervärme också.
Nu lossade pizzan i alla fall, Blev ingen liten hög - framsteg!
[bild]
Bärgade en säck, blev dock inge midsommardagspizza tyvärr..
Semestern närmar sig med stormsteg, då om inte annat ska det gräddas! Skivan till pizzabordet formas av imorgon, risken är det lär göras om men det visar sig imorgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Semestern närmar sig med stormsteg, då om inte annat ska det gräddas! Skivan till pizzabordet formas av imorgon, risken är det lär göras om men det visar sig imorgon.
Salt!? Slut på salt??
Inte nu längre!
Denna ska jäsas enligt konstens alla regler, och bakas ut på lördag.
Första lång/kalljästa för mig.
Logga in
Skapa konto
Inte nu längre!
Denna ska jäsas enligt konstens alla regler, och bakas ut på lördag.
Första lång/kalljästa för mig.
Logga in
Skapa konto
Jag hamnade på ca. 65% hydrering, som det så fint brukar benämnas, mängden vatten i degen alltså.
På ca 5½h hade degen jäst fint, kände försiktigt på den innan jag innan jag hade upp den på tänkta stora skärbräden för delning och bollning, kändes rätt så klibbig så jag valde att ta fram bakbordet och mjöla det lite innan bollningen.
Det har säkert diskuteras innan, men hur många % vatten brukar ni köra på, och är degen så klibbig att den fastnar utan mjöl, på både händer och ytan den delas på?
Jag delade en ~1,5kg´s i 4 nu, fick negativ feedback i helgen att pizzorna var för små... och då var en ~1kg´s delad i 4.
På lördag bakas det pizza!
På ca 5½h hade degen jäst fint, kände försiktigt på den innan jag innan jag hade upp den på tänkta stora skärbräden för delning och bollning, kändes rätt så klibbig så jag valde att ta fram bakbordet och mjöla det lite innan bollningen.
Det har säkert diskuteras innan, men hur många % vatten brukar ni köra på, och är degen så klibbig att den fastnar utan mjöl, på både händer och ytan den delas på?
Jag delade en ~1,5kg´s i 4 nu, fick negativ feedback i helgen att pizzorna var för små... och då var en ~1kg´s delad i 4.
På lördag bakas det pizza!
Hur mäter du hydrering?
Sist jag bjöd på pizza delade jag 1.5 kg på 6. Degen var inte klibbig men då hade jag kört den 20 min i degblandare.
Mina gäster tyckte att det blev bra, lagom storlek också. Nu misstänker jag att familj är ärligare och hårdare i sina omdömen än vad mina vänner var.. Åtminstone har min dotter aldrig försökt vara snäll när hon kommenterat maten, rackarns att hon vet att jag älskar henne oavsett
Sist jag bjöd på pizza delade jag 1.5 kg på 6. Degen var inte klibbig men då hade jag kört den 20 min i degblandare.
Mina gäster tyckte att det blev bra, lagom storlek också. Nu misstänker jag att familj är ärligare och hårdare i sina omdömen än vad mina vänner var.. Åtminstone har min dotter aldrig försökt vara snäll när hon kommenterat maten, rackarns att hon vet att jag älskar henne oavsett
Jag brukar vika degen tre gånger efter att jag ”blandat” den.
Låter den vila 30 minuter efter varje vikning.
Första vikningen brukar kunna vara bra kletig, men andra lite lättare och tredje inga problem. Då brukar jag köra 68-70% hydrering.
Undvik mjöl på bakbordet när du viker och bollar, då sänker du ju hydreringen
Låter den vila 30 minuter efter varje vikning.
Första vikningen brukar kunna vara bra kletig, men andra lite lättare och tredje inga problem. Då brukar jag köra 68-70% hydrering.
Undvik mjöl på bakbordet när du viker och bollar, då sänker du ju hydreringen