64 219 läst · 523 svar
64k läst
523 svar
Allt om pizza
Använd alltid kallvatten och för att degen ska bli lätt fermenterad så krävs det en långsam jäsningsprocess. Minst 6 timmar i kylen. Jag sätter oftast fördegen (poolish) dagen innan på morgonen när jag fixar frukosten. Sen på kvällen så blandar jag ihop resten och lägger i kylen över natten.
Pizzabordet färdigt och invigt ikväll. Perfekt höjd trots allt.
Gick mycket bättre denna gång, och dessutom ordentlig deg.... men sjukt svårt att få stabilt och snabbt resultat. Svårt att få jämn temperatur med pellets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gick mycket bättre denna gång, och dessutom ordentlig deg.... men sjukt svårt att få stabilt och snabbt resultat. Svårt att få jämn temperatur med pellets.
Ser bra ut!J Jonobe skrev:
Har du dörren på när pizzan är där inne?
Har du lust att bjussa på ett recept och lite tillvägagångssätt med poolish?W WFD skrev:
Finns en liten bit längre upp, tyå 10-15 inlägg. Kalkylator och även en vettig video hur man hanterar degen.fgo skrev:
OBS! En del brukar ha lite olivolja på degen medans den ligger och jäser. Det är inget fel. Anledningen till det är att man inte får upp vanliga ugnar i samma temperaturer och då hjälper oljan till att hålla kvar fuktigheten i degen. Avbakningen tar längre tid än i vedeldade ugnar på pizzerior.
Även jag
Pizza botten med Manitoba-mjöl, vitlökspulver och surdeg. Påbörjad med fördeg på lördag, kylskåpad på söndag och framtagen och ställd i solen några timmar innan middagsdags. Helt underbar att jobba med!
More is more: Fyllning med salami, hästkorv, tomatsås med parmesan, oliver, kronärtskocka, paprika, lök, sallad, prästost samt kryddor och sallad från växthuset. Gräddad på sten i ugnen (tänkte grilla den men tidsaspekten kolliderade med hungern...).
Gott? Jodå, höga (=högsta) betyg från både fru och svärdotter. Själv såg jag potential att förbättra...
Logga in
Skapa konto
Pizza botten med Manitoba-mjöl, vitlökspulver och surdeg. Påbörjad med fördeg på lördag, kylskåpad på söndag och framtagen och ställd i solen några timmar innan middagsdags. Helt underbar att jobba med!
More is more: Fyllning med salami, hästkorv, tomatsås med parmesan, oliver, kronärtskocka, paprika, lök, sallad, prästost samt kryddor och sallad från växthuset. Gräddad på sten i ugnen (tänkte grilla den men tidsaspekten kolliderade med hungern...).
Gott? Jodå, höga (=högsta) betyg från både fru och svärdotter. Själv såg jag potential att förbättra...
Slog till och köpte en Ooni koda 12 som invigdes idag. Satan vad bra det blev.
Pecorino, pinjenötter och hemodlad ruccola, en favorit hos oss.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Pecorino, pinjenötter och hemodlad ruccola, en favorit hos oss.
Jag skulle prova att grilla själv innan jag bjöd kompisar. Så blev det inte. Satte polish igår, använde degen idag. Måste säga att det blev bättre i vanlig ugn - trots lock på blev all värme underifrån. Kanske därför pizzaugn finns, då blir det (väl) övervärme också.
Nu lossade pizzan i alla fall, Blev ingen liten hög - framsteg!
Nu lossade pizzan i alla fall, Blev ingen liten hög - framsteg!
Logga in
Skapa konto