fgo fgo skrev:
Tack! Alla tips är bra.
Det kanske är fler än vi som är rookies.

Kalljäser du alltid?
Idag jäste jag i källaren (y):)
27 grader i köket.. :sweat:

richardtenggren richardtenggren skrev:
Ser gott ut! Men rosa sås? :surprised:
[länk]
Som Gävlebo är väl rosa sås ett begrepp, vill minnas jag fick det till kebabtallriken med MOS, på Södergrillen för sisådär 21 år sedan ;)
MED MOS!! Men det var ju inte så tokigt det heller, blev fler gånger på väg hem från OLearys och HangLoose :cool:

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Idag jäste jag i källaren (y):)
27 grader i köket.. :sweat:
Bra sugen på en liten kyl för att jäsa degen.

Kanske kan sälja in det som syltkyl också :thinking:

fgo fgo skrev:
Bra sugen på en liten kyl för att jäsa degen.

Kanske kan sälja in det som syltkyl också :thinking:
Jag skämtade om jäskyl i förrådet när vår frys brakade ihop och det blev oplanerat byte av både kyl och frys. :cool:
Ja sen skulle väl en och annan kall fått plats där. :crysmile:

Använd alltid kallvatten och för att degen ska bli lätt fermenterad så krävs det en långsam jäsningsprocess. Minst 6 timmar i kylen. Jag sätter oftast fördegen (poolish) dagen innan på morgonen när jag fixar frukosten. Sen på kvällen så blandar jag ihop resten och lägger i kylen över natten.

• Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
J
Pizzabordet färdigt och invigt ikväll. Perfekt höjd trots allt.
Nybyggt träpizzabord med en pizzaugn ovanpå, pellets på marken, ute på en trädäckterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybakad pizza med salami på vit tallrik, placerad på ett träbord utomhus.
Skapa konto

Gick mycket bättre denna gång, och dessutom ordentlig deg.... men sjukt svårt att få stabilt och snabbt resultat. Svårt att få jämn temperatur med pellets.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Pizzabordet färdigt och invigt ikväll. Perfekt höjd trots allt.
[bild] [bild]
Gick mycket bättre denna gång, och dessutom ordentlig deg.... men sjukt svårt att få stabilt och snabbt resultat. Svårt att få jämn temperatur med pellets.
Ser bra ut!
Har du dörren på när pizzan är där inne?

W WFD skrev:
Använd alltid kallvatten och för att degen ska bli lätt fermenterad så krävs det en långsam jäsningsprocess. Minst 6 timmar i kylen. Jag sätter oftast fördegen (poolish) dagen innan på morgonen när jag fixar frukosten. Sen på kvällen så blandar jag ihop resten och lägger i kylen över natten.
Har du lust att bjussa på ett recept och lite tillvägagångssätt med poolish?

J
fgo fgo skrev:
Ser bra ut!
Har du dörren på när pizzan är där inne?
Japp

fgo fgo skrev:
Har du lust att bjussa på ett recept och lite tillvägagångssätt med poolish?
Finns en liten bit längre upp, tyå 10-15 inlägg. Kalkylator och även en vettig video hur man hanterar degen.

OBS! En del brukar ha lite olivolja på degen medans den ligger och jäser. Det är inget fel. Anledningen till det är att man inte får upp vanliga ugnar i samma temperaturer och då hjälper oljan till att hålla kvar fuktigheten i degen. Avbakningen tar längre tid än i vedeldade ugnar på pizzerior.

• Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Så, dagens lärdom, den här gången via Instagram! :oops:
Rotera pizzan medurs i en Koda16! Inte moturs som jag hittills gjort... Säger väl sig självt om man stannar upp och tänker en sekund men. :whistle:

(y):cool:

• Haha
fgo
  • Laddar…
j.erkers
Även jag Hembakt pizza med salami, hästkorv, paprika, oliver och sallad på stenplatta i ugn.
Skapa konto

Pizza botten med Manitoba-mjöl, vitlökspulver och surdeg. Påbörjad med fördeg på lördag, kylskåpad på söndag och framtagen och ställd i solen några timmar innan middagsdags. Helt underbar att jobba med!
More is more: Fyllning med salami, hästkorv, tomatsås med parmesan, oliver, kronärtskocka, paprika, lök, sallad, prästost samt kryddor och sallad från växthuset. Gräddad på sten i ugnen (tänkte grilla den men tidsaspekten kolliderade med hungern...).
Gott? Jodå, höga (=högsta) betyg från både fru och svärdotter. Själv såg jag potential att förbättra...

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Slog till och köpte en Ooni koda 12 som invigdes idag. Satan vad bra det blev.
Ooni Koda 12 pizzaugn på trädäck med pizzadeg, mozzarella och tomatsås redo för matlagning.
Skapa konto

Hembakad pizza med pecorino, pinjenötter och ruccola på skärbräda, kniv och ostar i bakgrunden.
Skapa konto

Pecorino, pinjenötter och hemodlad ruccola, en favorit hos oss.

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Jag behöver bikta mig...
Idag blev det fulpizza från den lokala pizzerian.

Förlåt.

• Wow
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Jag skulle prova att grilla själv innan jag bjöd kompisar. Så blev det inte. Satte polish igår, använde degen idag. Måste säga att det blev bättre i vanlig ugn - trots lock på blev all värme underifrån. Kanske därför pizzaugn finns, då blir det (väl) övervärme också.

Nu lossade pizzan i alla fall, Blev ingen liten hög - framsteg!

Hemmagjord pizza på stenplatta i grill och en pizzaspade med pizza på uttagen från grillen.
Skapa konto

• Gilla
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.