64 468 läst · 523 svar
64k läst
523 svar
Allt om pizza
Hittade kalkylatorn och en liten video som visade lite hur man gör lättast.Karlia skrev:
Ja, det går åt väldigt lite jäst både dag 1 och dag 2.Karlia skrev:
En normal pizzadegsboll för en person ligger väl på 200-230 gram
Jag har googlat lite recept också, där kommer det bli krångligt, alla gör lite olika.. När dottern var liten bakade jag allt vårt matbröd, efter ett tag får man in känslan för hur en deg ska vara. Det var länge sedan, nu har jag inte en susning. Men det är en deg, katastrof kan det ju inte bli.
Det kommer sitta ganska snabbt igen. Men det som är viktigt, tycker jag, och som dom gör i videon jag la in. Det är att man drar och viker över. Då jobbar man upp glutentrådarna på ett bättre sätt. Degen kommer att kännas lite kladdig men, ska inte fastna.Karlia skrev:
Blev Ica receptet...
Och vad kan vara mer rätt en dag som denna med vår nationalrätt kebabpizza?!
Gyroskebab tom, samt rosa sås med Fanta i.
Snappade upp en grej gällande utbakningen i ett inlägg i Fb pizzasekten, blev bättre än tidigare försök.
Hurra för Sverige!
Och vad kan vara mer rätt en dag som denna med vår nationalrätt kebabpizza?!
Gyroskebab tom, samt rosa sås med Fanta i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snappade upp en grej gällande utbakningen i ett inlägg i Fb pizzasekten, blev bättre än tidigare försök.
Hurra för Sverige!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Ser gott ut! Men rosa sås?FredrikR skrev:
https://www.bollnasbilvard.se/sprayskydd/6112-bbv-rosa-sas-500ml-7350080131624.html
Jag hade tidigare börjat dra ut bollen i mjölet på bakbordet, men sen la jag märke till att i klippet jag såg så tryckte man till den i mitten med fingertopparna först och sen började med cirkelrörelsen.fgo skrev:
Mycket stabilare deg att forma ut då!
Kanske en självklarhet, men inte för mig innan iaf..
Av dessa 4 bollar vek jag 3 av dom 3ggr efter bulkjäsningen, den 4e bollade jag direkt, lite oklart om jag märkte nån skillnad efter ca 6h i rumstempereratur.
Tack! Alla tips är bra.FredrikR skrev:Jag hade tidigare börjat dra ut bollen i mjölet på bakbordet, men sen la jag märke till att i klippet jag såg så tryckte man till den i mitten med fingertopparna först och sen började med cirkelrörelsen.
Mycket stabilare deg att forma ut då!
Kanske en självklarhet, men inte för mig innan iaf..
Av dessa 4 bollar vek jag 3 av dom 3ggr efter bulkjäsningen, den 4e bollade jag direkt, lite oklart om jag märkte nån skillnad efter ca 6h i rumstempereratur.
Det kanske är fler än vi som är rookies.
Kalljäser du alltid?