Pizza night

Ogräddad pizza med tomatsås, ost, champinjoner och mozzarella på bakplåtspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Done

Hembakad pizza med tomatsås, ost, champinjoner och färsk basilika.
Skapa konto

• Gilla
fgo och 2 till
  • Laddar…
Jag har ett gäng färdigbrynta falukorvsskivor i kylen som blir del av pizzatoppningen i morgon. Blodpuddingsskivorna struntar jag i. Norrlandspölsa har jag inte ens tänkt tanken om att använda.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Jag har ett gäng färdigbrynta falukorvsskivor i kylen som blir del av pizzatoppningen i morgon. Blodpuddingsskivorna struntar jag i. Norrlandspölsa har jag inte ens tänkt tanken om att använda.
Kör på säger jag!

• Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
Har ni testat Biga eller Poolish deg? Själv är jag lite sucker för Poolish och man bör ju helst sätta fördegen dagen innan för att få den där rejäla smaken. Men det är det värt.

W WFD skrev:
Har ni testat Biga eller Poolish deg? Själv är jag lite sucker för Poolish och man bör ju helst sätta fördegen dagen innan för att få den där rejäla smaken. Men det är det värt.
En kompis pratar om Poolish men jag har inte kommit mig för.. Låter lite bökigt men.. :thinking:

Karlia
Är det typ som surdeg?

FredrikR FredrikR skrev:
En kompis pratar om Poolish men jag har inte kommit mig för.. Låter lite bökigt men.. :thinking:
Det är inte så bökigt som det låter. Blanda mjöl, vatten och lite jäst 6-24 timmar innan. Blandar ihop resten av ingredienserna och stretchar gluten 2-3 gånger.

Karlia Karlia skrev:
Är det typ som surdeg?
Poolish får en viss syrlighet. Men är mindre komplicerad än surdeg och går framförallt snabbare.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Hmhm, Surdegsbröd tycker jag ju om. Har bakat med ibland bra resultat, ibland mindre bra.. Tror jag behöver känna mig säkrare på vanlig pizzadeg innan jag komplicerar det ytterligare.

Karlia Karlia skrev:
Hmhm, Surdegsbröd tycker jag ju om. Har bakat med ibland bra resultat, ibland mindre bra.. Tror jag behöver känna mig säkrare på vanlig pizzadeg innan jag komplicerar det ytterligare.
Äsch, tänk flerfrontskrig ;)(y):crysmile:
Degen känns för stunden som det bråkigaste momentet för mig, jag kanske borde gulla (stretcha, vika) mer med den direkt efter bollning.:thinking:

• Haha
Karlia
  • Laddar…
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Flerfrontskrig, visst :rofl: Knöligast är att få av den från spaden..

Har du något bra skriftligt recept? Eller ska jag googla? Har nog det mesta hemma.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Karlia
Ok, nu kom jag till kalkylatorn, glöm min fråga!
Får se om jag klarar skriftlig information..

• Gilla
WFD
  • Laddar…
Karlia
Steg ett var inte så svårt när jag väl insåg att det inte var 19g jäst utan 0.19g..tror vågen behöver nytt batteri men det kan jag ordna i morgon. Ingen brådska med degen :)

En deg som just har börjat blandas i en bunke med en vispspets synlig, reflektioner på den metalliska ytan.
Skapa konto

• Gilla
WFD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.