Karlia Karlia skrev:
Hur mäter du hydrering?

Sist jag bjöd på pizza delade jag 1.5 kg på 6. Degen var inte klibbig men då hade jag kört den 20 min i degblandare.

Mina gäster tyckte att det blev bra, lagom storlek också. Nu misstänker jag att familj är ärligare och hårdare i sina omdömen än vad mina vänner var.. Åtminstone har min dotter aldrig försökt vara snäll när hon kommenterat maten, rackarns att hon vet att jag älskar henne oavsett
Procent vatten i förhållande till mängden mjöl.
900g mjöl
600g vatten ~67% hyd. :geek::ok:
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Trodde du hade något avancerat verktyg.. Överslagsräkning klarar jag hyfsat :)
 
  • Älska
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Trodde du hade något avancerat verktyg.. Överslagsräkning klarar jag hyfsat :)
Har inte vågat googla på sådana... risken är att ja.. du fattar.. och vi blir oense om prioriteringarna här hemma och ja.. :oops:;)
 
  • Haha
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Ett inköp mer eller mindre.. Så länge kissarna (och barnen) har mat borde det väl inte vara något problem?
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Ett inköp mer eller mindre.. Så länge kissarna (och barnen) har mat borde det väl inte vara något problem?
Och Märta!!
Senaste familjemedlemmen, hästen :)
 
  • Älska
Karlia
  • Laddar…
Hemmakatten
Ni alla komplicerar verkligen pizzadegsbakandet. Det är för jösse namn bara en pizzabotten!!

Jag som har bakat bröd i väldigt många år, både med surdeg och annat, måste säga att det är "liiite" överdrivet.

Ta det lugnt, en puzzabotten blir oftast bra, oavsett.
 
  • Gilla
  • Älska
fgo och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ni alla komplicerar verkligen pizzadegsbakandet. Det är för jösse namn bara en pizzabotten!!

Jag som har bakat bröd i väldigt många år, både med surdeg och annat, måste säga att det är "liiite" överdrivet.

Ta det lugnt, en puzzabotten blir oftast bra, oavsett.
Du har så rätt, det receptet jag följt tidigare, utan långjäsning hade så låg som 58% hydrering, och den var trevlig att jobba med för en "icke-bagare" som mig. ;)

Jag får dock känslan att just "napoletansk" deg innehåller mer vatten än traditionell deg, Ica.se tex. har recept med så hög hydrering som 71% den skulle ja få fnatt på. :oops:

Bara att prova sig, råvarorna är billiga, allt som behövs är plats i kylen och lite tid.
 
  • Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ni alla komplicerar verkligen pizzadegsbakandet. Det är för jösse namn bara en pizzabotten!!

Jag som har bakat bröd i väldigt många år, både med surdeg och annat, måste säga att det är "liiite" överdrivet.

Ta det lugnt, en puzzabotten blir oftast bra, oavsett.
Det finns inga genvägar till den perfekta pizzadegen
- om farbror barbro varit pizzabagare
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Hemmakatten
Jo, jag förstår att om man har ett starkt intresse så vill man gärna prova sig fram. Och att man gärna testar sig fram.

Så var väl jag också när jag för många år sedan när jag ville få fram den ultimata surdegen. Numera slänger jag ihop degen en söndagskväll och bakar med den på tisdag/onsdag.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Det finns inga genvägar till den perfekta pizzadegen
- om farbror barbro varit pizzabagare
-Amen! :heart:
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jo, jag förstår att om man har ett starkt intresse så vill man gärna prova sig fram. Och att man gärna testar sig fram.

Så var väl jag också när jag för många år sedan när jag ville få fram den ultimata surdegen. Numera slänger jag ihop degen en söndagskväll och bakar med den på tisdag/onsdag.
Du vet hur det är med sociala medier idag, är det inte kläder, varumärken, eller kroppsideal, så är det MYCKET luftiga kanter som fyller ens flöde... :cool:

/Närmre 50 än 40. :whistle:
 
  • Älska
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Kvällens bak, första Biancon, jag tycker den gav mersmak, yngsta sonen gilla inte caviaren, frun.. gilla degen? Nej lite mer, men det var lite mycket caviar och... :whistle:
Hemlagad pizza Bianco med skinka och tomat på skärbräda vid sidan av en pizzaskärare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemgjord pizza Biancon med caviar bakas i en utomhusugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pizza Biancon med brända kanter, krämig ost och röd caviar, toppad med dill på ett träskärbräde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Godaste botten hittills, var alla överens om iaf.
Som "bagare" var det kletigaste degen hittills.
Ska sätta ny deg snart, med lägre hydrering.
Värmen nu gör säkert sitt till också.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
J
FredrikR FredrikR skrev:
Kvällens bak, första Biancon, jag tycker den gav mersmak, yngsta sonen gilla inte caviaren, frun.. gilla degen? Nej lite mer, men det var lite mycket caviar och... :whistle:
[bild] [bild] [bild]
Godaste botten hittills, var alla överens om iaf.
Som "bagare" var det kletigaste degen hittills.
Ska sätta ny deg snart, med lägre hydrering.
Värmen nu gör säkert sitt till också.
Snygg bianco. Frun kör en liknande ibland med lite västerbottenost på dessutom, supergott som förrättspizza.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Snygg bianco. Frun kör en liknande ibland med lite västerbottenost på dessutom, supergott som förrättspizza.
Creme fraiche i botten, västerbotten riven, in i ugn och sedan toppas med lite mer creme fraiche, caviar och dill :ok:
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Claes Sörmland
fgo fgo skrev:
Det finns inga genvägar till den perfekta pizzadegen
- om farbror barbro varit pizzabagare
Jo, en äggvita.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.