63 597 läst · 523 svar
64k läst
523 svar
Allt om pizza
Jag lånade ett stål av en kollega innan köp av Koda16. Blev imponerad över resultatet i vanlig 300° ugn. Vi har ägt Oonin i dryga året, har den ute på inglasade altanen under vinterhalvåret, hela altanen värms upp av den. Då jag normalt sett grillar, utomhus, året runt skulle jag nog kunna tänka mig grädda pizza utomhus i februari.M M_H skrev:Hur blir resultatet om man jämför en Ooni Koda 16 och ett bakstål man kör i ugnen?
Jag inbillar mig att en pizzaugn ger ett bättre resultat, men har svårt att se mig själv stå ute i minusgrader i februari med en pizzaugn. Jag har som ambition att komma igång med att baka bröd, så tanken är att det ska gräddas året om 1-2 gånger i veckan och då kanske det är enklare och mer praktiskt att använda ugnen i köket. Eller tänker jag bakvänt?
Blir Kodan bättre än ugnen, tja den kommer ju upp i högre temperatur och kortare gräddningstid, om pizzorna blev godare/bättre - tveksamt. Ev lite lite mindre torr botten.
Ser förbaskat gott ut!j.erkers skrev:
Kunde nästan känna lukten av att titta på bilden.
Efter ännu ett misslyckat försök med pelletsugn tidigare i veckan blir det att sälja den.T test1 skrev:
Såg nu att det är kampanj på den du har, 16".
Nedsatt till 1,7 k sen slang för 300:-
Frågan är om man ska göra ett nytt försök med gas men kanske dumsnålt att köra budget igen
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...eque-aabq-pizza-oven-gas-40-cm/1018620.15980/
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 397 inlägg
Kör vedugn, enda rakaJ Jonobe skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 397 inlägg
Tror tyvärr inget kommer ge samma resultatJ Jonobe skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 397 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Haha nu är du på cykeln Malmen..AndersMalmgren skrev:
Vi pratar hemmaugnar nu, typ Ooni Koda16, eller hur?
Klart det går att grädda en pizza med gasolvärmd ugn. Du värmer en ugn, med en låga, där sedan maten tillagas.
Renoverare
· Stockholm
· 18 397 inlägg
FredrikR skrev:
Så alla restauranger som investerat i vedeldad kunde mao lika gärna köpt gas dåS Stefan1972 skrev:
FörmodligenAndersMalmgren skrev:
Skillnaden i en sån är väl att du har stora mängder sten som värms, det har du inte i en hemmaugn.
Sen vet jag inte om träslaget som eldas tillför någon smak, eller om det är olika energirika träslag som eldas.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg