63 597 läst · 523 svar
64k läst
523 svar
Allt om pizza
Allvetare
· Västra götaland
· 9 243 inlägg
Oonis variant för ved är snabb, och för min del är ju eldningen en del av hantverket... Är man bara intresserad av att äta pizza funkar gasen lika bra. Men det är ju lite tråkigare...J Jonobe skrev:
Kör på min vanliga Napoleon gasolgrill. Rektangulär pizzasten som placeras med kortsida in i mitten av grillen.
Brassar på för fullt på de fyra huvudbrännarna. När den nått maxtemp vad det nu blir, när inbyggda tempmätaren bottnat. På med pizzan och stänger samtidigt av de två brännarna precis under stenen. (Har man de på under gräddningen bränns botten i mitt fall).
Inte lika bra som en pizzaugn men tycker det blir snäppet bättre än i ugnen i vilket fall. Med samma pizzasten.
Brassar på för fullt på de fyra huvudbrännarna. När den nått maxtemp vad det nu blir, när inbyggda tempmätaren bottnat. På med pizzan och stänger samtidigt av de två brännarna precis under stenen. (Har man de på under gräddningen bränns botten i mitt fall).
Inte lika bra som en pizzaugn men tycker det blir snäppet bättre än i ugnen i vilket fall. Med samma pizzasten.
I normalfallet håller jag med men efter mina tveksamma resultat med pellets är jag benägen att välja det enklare alternativet denna gången (Ooni har dock hybrider med).Dan_Johansson skrev:
Jag har egentligen ingen aning om vad pizzaugnen drar men jag använder kompositflaskorna PC10:J Jonobe skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Magkänslan säger att en sådan ger många pizzor. En bra egenskap med dessa flaskor är att de är "halvgenomskinliga" så man kan se gasnivån. Det finns även PC5 med halva volymen men jag tycker den större flaskan ger bättre värde,
PC10 är ju helt klart det met ekonomiska alternativet - här är dock plats en faktor. Går det bra att kånka fram en sån när det är dags att laga pizza eller är den för otymplig för det?Alfredo skrev:Jag har egentligen ingen aning om vad pizzaugnen drar men jag använder kompositflaskorna PC10:
[bild]
Magkänslan säger att en sådan ger många pizzor. En bra egenskap med dessa flaskor är att de är "halvgenomskinliga" så man kan se gasnivån. Det finns även PC5 med halva volymen men jag tycker den större flaskan ger bättre värde,
Hur stark är du och hur långt måste du kånka? Fulla väger de strax över 15 kg så är man normalbyggd är det inga problem att lyfta den. Men det klart, måste den släpas långt så är den ganska otymplig att bära runt på. Men det är nog bara du som kan svara på din fråga.J Jonobe skrev:
Bara från förråd till altan - så bara 10 m. Det ska jag nog klara avAlfredo skrev:
6 minuter tar det med bakstål i vanlig 275 graders ugn. Svalnar inte nämnvärt mellan laddningarna så jag tycker att det funkar vintertid iaf.FredrikR skrev:Jag lånade ett stål av en kollega innan köp av Koda16. Blev imponerad över resultatet i vanlig 300° ugn. Vi har ägt Oonin i dryga året, har den ute på inglasade altanen under vinterhalvåret, hela altanen värms upp av den. Då jag normalt sett grillar, utomhus, året runt skulle jag nog kunna tänka mig grädda pizza utomhus i februari.
Blir Kodan bättre än ugnen, tja den kommer ju upp i högre temperatur och kortare gräddningstid, om pizzorna blev godare/bättre - tveksamt. Ev lite lite mindre torr botten.