828 476 läst · 12 250 svar
828k läst
12,3k svar
Allt om bilen
Automatiskt helljus har vi på vår XC60 2019 och det funkar alldeles utmärkt för det mesta, men mjukvaran kommer nog aldrig att förstå skillnaden mellan en mötande bil eller en kraftig belysningsstolpe eller annan kraftig lampa i färdriktningen.J JohanLun skrev:
Dessutom efter monteringen av en rejäl ledramp i januari för att få lite längre helljus så lyser den så förbaskat starkt att bilen ibland bländar av för reflexerna från vägskyltarna...
Funktionen är i det stora hela bra där det automatiska ljuset lämnar en mörk fläck för mötande eller framförliggande men fullt ljus på sidorna om det avbländade objektet.
Tycker du det är dåligt, jag tycker det är trevligare än svenska 50-70-90-110 personligen.Då jag körde i Sverige förra året annars tyckte jag det gick 80-100-120 för det mesta om jag följde trafiken. Då jag körde från Stockholm till Umeå.kisumisu skrev:
De gula linjerna saknar jag dock, de var bra, betydde här får man inte göra omkörning.
Kör du också utan baklysen när det är ljust ute eller går det här ändra fast man låter saker vara på "automatisk'"?13th Marine skrev:
ID bilarna är annars fina. Men vw kör med sina tyska tänk för mycket ibland.
Svärmor äger en gammal bensin vw där man måste vrida lampor på manuellt och glömmer man dessa på ja då är 12 v dött efter ett tag. Själv också glömt ha ljus på i den bilen när jag kört med den, riktigt jobbig bil!!
Det dåligt på de sättet att man konstant ändrar hastighet och tvingar folk panikbromsa innan kamera.DennisCA skrev:
Tycker du det är dåligt, jag tycker det är trevligare än svenska 50-70-90-110 personligen.Då jag körde i Sverige förra året annars tyckte jag det gick 80-100-120 för det mesta om jag följde trafiken. Då jag körde från Stockholm till Umeå.
De gula linjerna saknar jag dock, de var bra, betydde här får man inte göra omkörning.
Jag förstår kameror också men i de här fallen har man bara gjort att staten skall få in extrainkomster och man riskerar tom körkort då en sänkning från 110 till 80 innebär en sänkning med 30km/h.
Elbil funkar det dock lite bättre då den tar vara av energin och bromsar in fort utan att använda broms. Men kräver mycket uppmärksamhet och tar bort uppmärksamheten på annat än hastigheter.
80km/h är dock nån "ekonomi hastighet". Pluginhybridens räckvidd är räknat enligt det. Så den bilen blir det 80km rakt av hela vägen och allt vad det innebär irriterande bilister bakom på 110 sträckan!
Däremot tycker jag 120 på motorväg är bra! Skulle kunna vara ännu mer egentligen på den standarden av väg.
I Sverige finns alla hastigheterna, tar vi stadstrafik 30-40-50-60 km/h
Landsväg 70-80-90-100-110-120 km/h.
Så alla alternativen, men inga konstigheter bara att använda gaspedal och adaptiv farthållare.
Går i bilens system ställa in hastighetsavläsning och anpassning via farthållare om man önskar.
Kör farthållare till 80-90% med 5% marginal och nästa lika mycket med "hjälpstyrning".
Nää, det var inte bättre förr bara annorlunda, utgår från ca 200 000 mil på väg, betydligt mera trafik idag men istället bättre vägar.
Landsväg 70-80-90-100-110-120 km/h.
Så alla alternativen, men inga konstigheter bara att använda gaspedal och adaptiv farthållare.
Går i bilens system ställa in hastighetsavläsning och anpassning via farthållare om man önskar.
Kör farthållare till 80-90% med 5% marginal och nästa lika mycket med "hjälpstyrning".
Nää, det var inte bättre förr bara annorlunda, utgår från ca 200 000 mil på väg, betydligt mera trafik idag men istället bättre vägar.
De där ned bilens hastighetsläsning är ju häftig grej. Men jag har märkt att man kan ej lita helt blint på den!A AndersS skrev:I Sverige finns alla hastigheterna, tar vi stadstrafik 30-40-50-60 km/h
Landsväg 70-80-90-100-110-120 km/h.
Så alla alternativen, men inga konstigheter bara att använda gaspedal och adaptiv farthållare.
Går i bilens system ställa in hastighetsavläsning och anpassning via farthållare om man önskar.
Nää, det var inte bättre förr bara annorlunda, utgår från ca 200 000 mil på väg, betydligt mera trafik idag men istället bättre vägar.
Hade väldigt roligt en gång i Finland när bilen hävdade att det var 70.
Google maps (Android Auto) att det var 60. Men en skylt på vägen säger 50 🤔
Sen har bilen visat ibland att det är 50 fast vägen har övergått till 80. Dvs missat att läsa skylten. Råkar man nu själv missa skylten blir man ju lite fundersam ibland när bilen beter sig så.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 941 inlägg
Jag har den på standard DRL, så jag antar att den tyvärr har avstängda baklysen när det är ljust.kisumisu skrev:
Går kanske att koda in med VCDS men det har jag inte tillgång till.
Vi är nöjda, tekniken är bättre än på Passaten vi hade innan, men lite sämre inredningsmässigt.kisumisu skrev:
Hade en 323F med "pop-up-lysen", det hände också att den glömdes med lyset igång.kisumisu skrev:
Har en plats där man svänger av från 60-väg och in på 40-sträclka, där missar den alltid, men då blir ändå farthållaren bortkopplad. Eller som med farthållaren att bilen kan stanna i x-min efter annat fordon och sedan köra vidare med automatik, finns en maxtid som man kan stå stilla innan den kopplas ur.
Kör du också utan baklysen när det är ljust ute eller går det här ändra fast man låter saker vara på "automatisk'"?
Saaben, 900an, har bästa lösningen, lämna brytaren i ON position och det slår ändå av automatiskt efter man stängt bilen. Du behöver således aldrig fundera på skiten. Systemet var alltså perfekt anno hösten 1989.
Volvon är på samma vis faktiskt.
Både Mazda och Toyotan jag har är på detta vis. Fast man kan lämna ljuset i läge 0 så kommer alla lampor på ändå, förutom p-ljusen där framme. Men då slår inte instrumenteringen på så jag slår oftast på lamporna. Men öppnar man dörren och lamporna är på så börjar det pipa och ha sig, har fungerat ganska problemfritt.kisumisu skrev:
Saaben, 900an, har bästa lösningen, lämna brytaren i ON position och det slår ändå av automatiskt efter man stängt bilen. Du behöver således aldrig fundera på skiten. Systemet var alltså perfekt anno hösten 1989.
Volvon är på samma vis faktiskt.
System i bilarna har olikheter beroende av fabrikat och årsmodell.
Nuvarande Volvo är åtta år och sedan tiden från ny har jag märkt förbättringar vid programuppdatering både gällande avläsning skyltar och vägmarkering, samt hur den "själv" styr med den funktionen inkopplad.
Nuvarande Volvo är åtta år och sedan tiden från ny har jag märkt förbättringar vid programuppdatering både gällande avläsning skyltar och vägmarkering, samt hur den "själv" styr med den funktionen inkopplad.
Visst det är förarens ansvar läsa skyltar men när det blir så mycket så drar just den delen upp uppmärksamheten från andra grejor.A AndersS skrev:
Sen vinner man inte tidsmässigt egentligen nånting på en 5mils sträcka. Testades tom 😉 körde en gång allt i 50-80km/h även 80 på 110.
Sedan 150-180 😬 var nåt på 10minuter jag vann tidsmässigt. Det är ju svårt hålla jämn hastighet oavsett.
Men det är klart Sverige fått många fina vägar. De mesta är dock söderut!
Medans norrut har det blivit nästan bara att man sänkt hastigheten och infört kameror istället för att ta tag i grundproblemet dvs vägens dåliga standard.
Redigerat:
Stämmer bra, vi har 15 mil mellan våra fastigheter och följer jag hastighetsgränserna 70-80-90-100 km/h eller börjar lägga till 10-20 km/h så blir det max 5 min tidsskillnad, knappt någon beroende av mängden trafik.kisumisu skrev:
E22an här nere har tidvis så mycket trafik att det blir ingen tidsvinst alls.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 398 inlägg
Hade varit väldigt skönt om det va samma hastighet över hela sträckan. Konstant medelhastighet?A AndersS skrev:
Skönt när man är utomlands och det är 70 småvägar -100 Riksvägar - 130 Motorväg som gäller