828 627 läst · 12 251 svar
829k läst
12,3k svar
Allt om bilen
Är med på märkesforum i usa , kunskapen där är stor om bilmärket man får mycketKeiller skrev:
info. Har även köpt delar av andra forummedlemmar och fått tips om säljställen där,
kan också rekommenderas 👍
Jag vet inte om det är bara jag?hsd skrev:
Fick en sån där ledgalning bakom härom natten och fanstyget bländade via backspegeln, tur att den går att blända ner 😉
Nu var det nån stor suv men det är skit att möta tradarna på natten, även när de bländar ner till halvljus , sitter ofta så jäkla hägt, så blir man förblindad å sen en del har 124 ledpositionsljus runt om hela fronten
Det kan man kalla ljusförorening
Brv. Har någon provat de godkända led H7 lamporna
Jag har alltid ägd bara gamla bilar, men när xenon började komma så tyckte jag och tycker än idag att dessa borde aldrig ha kommit!! När man möter bilar med såna ljus så blir man riktigt bländad och då det baserar sig på alltså tekniken på lysrörsteknologi så flimrar dessa nåt oerhört! Om det är flimret som gör det?
Nu äger jag en bil själv med LED lysen (från fabriken). Många som möter en gnäller (blinkar åt en) fast man ej har hellysen på!
Jag som nu själv är så känslig mot xenon gjorde ett test att en annan fick köra min bil och jag mötte den tycker personligen inte den bländar speciellt. Är det så att vi alla är så olika och är olika "allergiska".
Visst kan man möta folk som har extraljus av LED på taket, fronten osv men ändå inte lika irriterande som xenon!
Mer åt glödlampshållet att de bländar så man ej ser men inte så äcklig flimrande ljus som xenon.
Sen finns det säkert en anledning varför Norge och Finland har så hårda "LUX regler" på extraljus. Medans Sverige verkar ej ha några lagar alls där, här tycker jag dock Sverige valt bättre linje. Extraljus skall ju ändå bländas av vid möte. Sedan beror det väldigt mycket vilken landsdel av Sverige man bor. Besiktningen skrattade bara till mina rallylampor på gamla bilen "du har i alla fall bra lysen, men det bra då ser du bra" 😁 medans en polare i Stockholm fick en anmärkning på samma setup 😂 arbetskollegorna i Norge och släktingar (o vänner) i Finland var avundsjuka när jag fick ha så bra extralysen i bilen. Att dom minsann aldrig skulle ens få ha mer än 2 extra lampor i bilen. Det här var tiden då halogen var stort innan xenon tiden.
Redigerat:
En sån där äcklig SUV med starka LED halvljus körde bakom mig i flera kilometer igår, önskade jag hade en handgranat att slänga ut genom fönstret... Skulle jag få bestämma skulle LED antingen förbjudas, eller begränsas till max 3500k färgtemp och intensiteten högst 1.5ggr av halogen i lumens / area.
e:
Extralampor irriterar mig generellt inte alls, de är bara på vid behov och folk fattar att blända av 99.99% av tiden. Det är för starka halvljus som är problemet. Och färgtempen är en stor faktor, högre färgtemp sabbar mörkerseendet, man ser sämre i mörkret för samma mängd lumens (märks ju inte då de nya lamporna är mycket starkare), fast den primitiva delen i människohjärnan associerar det med dagsljus och har en instinktiv preferens för detta, trots det är sämre. Högre färgtemp eller frekvens penetrerar dimma och liknande sämre och skapar också mera reflektioner som får åt alla håll och ökar bländningsfaktorn.
Som tur är verkar problemet uppmärksammas i flera länder nu och det blir nog nån form av aktion emot det snart. Eller så får vi skottlossning på vägarna.
e:
Extralampor irriterar mig generellt inte alls, de är bara på vid behov och folk fattar att blända av 99.99% av tiden. Det är för starka halvljus som är problemet. Och färgtempen är en stor faktor, högre färgtemp sabbar mörkerseendet, man ser sämre i mörkret för samma mängd lumens (märks ju inte då de nya lamporna är mycket starkare), fast den primitiva delen i människohjärnan associerar det med dagsljus och har en instinktiv preferens för detta, trots det är sämre. Högre färgtemp eller frekvens penetrerar dimma och liknande sämre och skapar också mera reflektioner som får åt alla håll och ökar bländningsfaktorn.
Som tur är verkar problemet uppmärksammas i flera länder nu och det blir nog nån form av aktion emot det snart. Eller så får vi skottlossning på vägarna.
Redigerat:
Backspegeln "bländar/tonat" ner med automatik så har aldrig tänkt på det😉hsd skrev:
Däremot använder jag själv aldrig den automatiska funktion hel/halvljus då den är alldeles för osäker beroende av vägförutsättning.
Har vänt backspegeln upp i taket och vänt alla sidospeglar så man inte ser bakåt. Det är så mycket ljus in i kupén man får svårt att se ut, det är flera gånger värre än att köra med takbelysningen på i bilen. Borde kunna lägga en spegel på bakrutan och låta personen bakom uppleva egna lampor.
Nu måste du överdriva, låter ju heltokigt eller så glömde du "skämtarsmiley"😂DennisCA skrev:
Jag började fundera på ca 10-15år sedan på en lösning med extralysen där bak.DennisCA skrev:
En sån där äcklig SUV med starka LED halvljus körde bakom mig i flera kilometer igår, önskade jag hade en handgranat att slänga ut genom fönstret... Skulle jag få bestämma skulle LED antingen förbjudas, eller begränsas till max 3500k färgtemp och intensiteten högst 1.5ggr av halogen i lumens / area.
e:
Extralampor irriterar mig generellt inte alls, de är bara på vid behov och folk fattar att blända av 99.99% av tiden. Det är för starka halvljus som är problemet. Och färgtempen är en stor faktor, högre färgtemp sabbar mörkerseendet, man ser sämre i mörkret för samma mängd lumens (märks ju inte då de nya lamporna är mycket starkare), fast den primitiva delen i människohjärnan associerar det med dagsljus och har en instinktiv preferens för detta, trots det är sämre. Högre färgtemp eller frekvens penetrerar dimma och liknande sämre och skapar också mera reflektioner som får åt alla håll och ökar bländningsfaktorn.
Som tur är verkar problemet uppmärksammas i flera länder nu och det blir nog nån form av aktion emot det snart. Eller så får vi skottlossning på vägarna.
Jag hade (har än kvar) en ficklampa som nu inte direkt ryms i fickan då den använder H4 lampa. Riktigt starkt speciellt när man tänder helljuset på den! Enda nackdelen var stt batteriet höll ju nada men hår ju köra med 12v från cigarett uttag också.
Dock hamnade detta bara på planeringsstadiet, men skulle nog vara effektivt mot folk som kör med starka lysen och i häcken 😂
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 398 inlägg
Senaste som bländade mig bakifrån var en Tesla model 3. Ägaren har väl inte ställt in ljuset ännu..
Av det bländande så har det egentligen inte med ljuskällan att göra utan hur de är utformade. Moderna bilar har starkare halvljus, och bryter av ljusbilden med en skarp kant istället för de äldre som har en mjukare diffus övergång. Skulle lätt kunna lösas om man ville, men det ska ju samtidigt vara ballt med filamentringar, lister och matris ljus med hög upplösning.
Har kört en led H4 i hojen, kromad reflektor och det funkar riktigt bra, samma mjuka ljusbild men man ser allt lite bättre, trodde den hade pajat en dag men jag hade glömt klicka haken på kontakten 😅
Av det bländande så har det egentligen inte med ljuskällan att göra utan hur de är utformade. Moderna bilar har starkare halvljus, och bryter av ljusbilden med en skarp kant istället för de äldre som har en mjukare diffus övergång. Skulle lätt kunna lösas om man ville, men det ska ju samtidigt vara ballt med filamentringar, lister och matris ljus med hög upplösning.
Har kört en led H4 i hojen, kromad reflektor och det funkar riktigt bra, samma mjuka ljusbild men man ser allt lite bättre, trodde den hade pajat en dag men jag hade glömt klicka haken på kontakten 😅
Jag har monterat Osrams H7 LED som halvjus i min Volvo S70 -00.hsd skrev:
Är väl en av de få modeller som det är godkänt inför besiktning, jag satte också dit de klisterlappar som följde med satsen på lamphusen och som visar godkännandet.
Får se om det blir någon kommentar när det är besiktningsdags efter sommaren.
Upplever att det är ett betydligt kraftigare halvljus men mindre ljus närmare bilen, speciellt åt sidorna.
Tyvärr blir det väl en EU standard likt vägmarkeringslinjen och hastighetsgränser!DennisCA skrev:
Finland körde annan standard i vägmarkering och där har dessa hastighet gränser på 60,80,100,120 varit länge en standard! En riktigt SKITGREJ om ni frågar mig!
Man tjatar jämt om miljön men folk ska köra ryckigt. 110 0.5km sedan 80 och kamera...sedan igen 110 i kanske 1km 80 och kamera.🤬😡 Satt här och räknade en gång att det var 7 kameror på en sträcka på 5mil och nya är på G. Säkert än mer 110 och 80 också. Förut var hastigheten till stor del 90km/h. Men de dög inte när man gjorde om vägen och skulle gå till EU standard. En stabdard som är gjorts ihop med däck tillverkare, broms tillverkare och kanske tom bensinbolagen för att det ska gå åt mer bränsle....
Däremot hade finnarna väldigt bra vägmarkering. Linjerna var gulfärgade ungefär som i Australien! Men dessa gula färger syntes mycket bra även fast det var snölandskap medans vita linjer såklart göms undan när det vit snö överallt.
Angående bilarnas belysning är jag väldigt rädd att vi snart har där också nån EU standard att t ex halvljus får ej användas när det är ljust ute!
F** vad jag irtiterar mig speciellt på de som kör Tesla och Volkswagen! Här borde polisen ge böter när dessa för de mesta kör utan ljus dagtid! Man ser faktist en bil mycket bättre när den har lysen på oavsett om det är solsken eller inte.
Sen att det dessutom finns urban legends och annat skitsnack att man spar på batteri och bensin, ja bensin att köra utan lysen 🙄🤔
En bensinbil laddar ju oavsett med en generator och en elbil har faktist en EGEN batteri till belysningen, rumpvärme osv! Dvs ska ej påverka räckvidden!
Dessutom om det nu skulle påverka, hur mycket drar en ledlampa liksom 🤔
Redigerat:
Teslorna tycker jag väldigt ofta bländar, ofta bara på ena lampan. Om det är ett medvetet dynamiskt ljus eller fel inställt vet jag inte.Rabbithole skrev:
Senaste som bländade mig bakifrån var en Tesla model 3. Ägaren har väl inte ställt in ljuset ännu..
Av det bländande så har det egentligen inte med ljuskällan att göra utan hur de är utformade. Moderna bilar har starkare halvljus, och bryter av ljusbilden med en skarp kant istället för de äldre som har en mjukare diffus övergång. Skulle lätt kunna lösas om man ville, men det ska ju samtidigt vara ballt med filamentringar, lister och matris ljus med hög upplösning.
Har kört en led H4 i hojen, kromad reflektor och det funkar riktigt bra, samma mjuka ljusbild men man ser allt lite bättre, trodde den hade pajat en dag men jag hade glömt klicka haken på kontakten 😅
Automatiskt helljus har jag haft på ett par vw och det fungerade skitdåligt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 941 inlägg
Stämmer in i kören om Teslorna, oftast vänster fram som bländar.
Stängde av det dynamiska helljuset på Passaten, det reagerade alldeles för långsamt.
Men på ID4an tycker jag det fungerar bättre.
ID4an har ju olika däckdimension fram och bak, men oftast kör folk samma fram och bak på vinterdäcken, detta gör att om man ställt in ljuset med vinterdäck på så är risken stor att man bländar med sommardäcken på.
Stängde av det dynamiska helljuset på Passaten, det reagerade alldeles för långsamt.
Men på ID4an tycker jag det fungerar bättre.
ID4an har ju olika däckdimension fram och bak, men oftast kör folk samma fram och bak på vinterdäcken, detta gör att om man ställt in ljuset med vinterdäck på så är risken stor att man bländar med sommardäcken på.
På Kia fungerar Autoläget hel/halvljus förvånansvärt bra!J JohanLun skrev:
Men om man lämnar vredet till "Auto" så är bilen sen utan belysning på dagtid, säkert för att det just finns länder som Tyskland med sina förbud....😢
Jag blev bländad av en Tesla mitt i ljusa dan, jag satt i bilen och väntade på sambon som skulle in på nån affär och jag orkade inte gå med, en tesla på andra sidan parkeringen starta och åkte iväg. Men gud vad den hade starka ljus, fick lägga upp händerna fram för ögonen trots det var mitt i dagen.J JohanLun skrev: