828 794 läst · 12 251 svar
829k läst
12,3k svar
Allt om bilen
Medlem
· Västernorrland
· 11 137 inlägg
man vet ingenting utan att testa batteriet. Har du nyss köpt det och har kvitto kvar så får du väl gå den vägen. Även nya batterier kan balla ur ibland.......N Niq skrev:
Tudor anger att blybatterier börjar gasa vid 14.4 V vid 20 grader, 13,8 V vid 50 grader och 15.0 V vid 0 grader.
Uppgiften är mer än 10 år gammal och jag hittar inte källan nu. Det fanns en bra manual från Tudor men den hittar jag inte nu, den går troligen att hitta om man lägger lite mer tid på det. Tudor ägs numera av Excide.
Uppgiften är mer än 10 år gammal och jag hittar inte källan nu. Det fanns en bra manual från Tudor men den hittar jag inte nu, den går troligen att hitta om man lägger lite mer tid på det. Tudor ägs numera av Excide.
Ja fast jag är rädd att den inte minskar när batteriet blir fullt. Jag kunde inte köra så långt igår men lät bilen gå en stund och den laddade ändå 15 volt. Men om batteriet inte blir tillräckligt laddat så lär den väl fortsätta ge fullt?Rabbithole skrev:
Är det vid 0 grader C som du mäter 15V? I så fall är det kanske bra. Jag brukar mäta 14,4 V vid ca 20 grader C. Efter 10-15 minuter så brukar det minska till runt 14,0 V och efter ytterligare 15-20 minuter så är det nere på 13,8V. Det kan gå att läsa spänningen via OBD2 och lämplig app i mobilen, lätt att hålla koll så.
Det var väl ca -4 igår. Ja det går säkert men då måste jag skaffa någon obd2 läsare. Kanske snart borde skaffa en egen.T TommyC skrev:Är det vid 0 grader C som du mäter 15V? I så fall är det kanske bra. Jag brukar mäta 14,4 V vid ca 20 grader C. Efter 10-15 minuter så brukar det minska till runt 14,0 V och efter ytterligare 15-20 minuter så är det nere på 13,8V. Det kan gå att läsa spänningen via OBD2 och lämplig app i mobilen, lätt att hålla koll så.
Jo det funkar men är ju svårt att köra samtidigt.T TommyC skrev:
Jag har tillgång till dator på jobbet så får väl ta med bilen o köra en sväng.
Jag hade en gammal Volvo för länge sedan. Besiktningsmannen -Det är då märkligt! Jag besiktningar alla bilar på samma sätt och ibland ger jag körförbud till tre år gamla bilar och så kommer du med en som är nästan 25 år och jag hittar inte ett enda fel.Isakare skrev:
Det kan ju också blivit skadat av en djupurladdningN Niq skrev:
Jo då, inte allt för sällan man ser gamla Corolla från 90-taletT TommyC skrev:Intressant och bra att veta, jag har trott att alla Toyota har haft lika dåligt rostskydd men tydligen finns det vissa undantag. Jag har sett en Toyota SUV som hade en stor rostfläck mitt på förardörren men det kan ju ha varit efter en skada. Deras småbilar blir nog inte så gamla. Några 25 år gamla Toyota ser man aldrig på vägarna men en hel del Volvo och Saab.
Kan jag förstå med den eländiga LED-rampen.Isakare skrev:
Finns ju många gånger bättre för en struntsumma på Biltema eller Jula.
Dags för slutspurten i renoveringen av kompisens bil. Vilket klister är bäst för att limma fast dörrlister. Alltså mjukt gummi mot metall?
Den som ser vilken nbil det är, belönas med bästa svar.
Tips på bra klister vore inte dumt, det heller😁.
Den som ser vilken nbil det är, belönas med bästa svar.
Tips på bra klister vore inte dumt, det heller😁.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder