829 833 läst · 12 251 svar
830k läst
12,3k svar
Allt om bilen
Har en Ford Fiesta från 2014. Imorse när den skulle startas så fanns det ingen ström i batteriet. Batteriet är några månader gammalt och bilen var körd ca 60 km igår. Så det borde ha funnits ström i batteriet. Visserligen var det -17 inatt men ett friskt batteri borde klara det. Jag har laddat batteriet och det verkar ta emot laddning. När jag mäter med bilen igång så visar det att det laddas med 15 volt. Är det normalt att generatorn ger 15 volt eller är det för mycket? Jag trodde det var 14.5 som det brukar ligga på. Är det bara jag som inte hängt med eller laddar det för mycket.
Har någon en annan idé om varför bilen var död än att det är något fel på batteriet.
Då när jag bytte batteriet så sa all information jag hittade inget om att man behöver nollställa Bms men idag hittade jag att man borde göra det när man byter batteri. Kan Bms påverka så att det laddar för mycket om man inte nollar den vid batteribyte. Jag har nu nollställt den.
Har någon en annan idé om varför bilen var död än att det är något fel på batteriet.
Då när jag bytte batteriet så sa all information jag hittade inget om att man behöver nollställa Bms men idag hittade jag att man borde göra det när man byter batteri. Kan Bms påverka så att det laddar för mycket om man inte nollar den vid batteribyte. Jag har nu nollställt den.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 398 inlägg
Jag hade tagit in batteriet och laddat upp det i rumstemperatur sen kolla spänningen utan laddare på.
Det kan ju vara trasigt, då bör väg gå på garantin.
Det kan ju vara trasigt, då bör väg gå på garantin.
@Niq Kontrollera så att batteripolerna är rena och klämmorna sitter rejält fastdragna.
Jag har ett par gånger varit med om samma fenomen som du, och då har det hjälpt att kolla polerna.
Kanske går det testa med en spänningsmätare mellan pol och klämma när bilen är igång. Finns det en aning skillnad så tyder det på spänningsfall = dålig kontakt.
Jag har ett par gånger varit med om samma fenomen som du, och då har det hjälpt att kolla polerna.
Kanske går det testa med en spänningsmätare mellan pol och klämma när bilen är igång. Finns det en aning skillnad så tyder det på spänningsfall = dålig kontakt.
Har du kollat så att ingen förbrukare var på? Har själv varit med om att batteriet dragit ut när innerbelysningen varit kvarglömdN Niq skrev:Har en Ford Fiesta från 2014. Imorse när den skulle startas så fanns det ingen ström i batteriet. Batteriet är några månader gammalt och bilen var körd ca 60 km igår. Så det borde ha funnits ström i batteriet. Visserligen var det -17 inatt men ett friskt batteri borde klara det. Jag har laddat batteriet och det verkar ta emot laddning. När jag mäter med bilen igång så visar det att det laddas med 15 volt. Är det normalt att generatorn ger 15 volt eller är det för mycket? Jag trodde det var 14.5 som det brukar ligga på. Är det bara jag som inte hängt med eller laddar det för mycket.
men du har generellt rätt i att 15 v är lite högt
Som sagt, börja med polskor-kablar-jordpunkt(er).
Batteriet laddas med högre spänning när generatorn är kall, lite för att forcera tillbaka strömmen som togs ut under starten, generator sänker spänningen lite allt eftersom den blir varmare av bilens strömförbrukning - dock kommer man ändå ha lite högre laddspänning vintertid än sommartid och det är också enligt blybatterikemin att den skall ha högre spänning för att batterierna skall laddas när batterierna är kalla gentemot när de är rumstemperatur och varmare.N Niq skrev:Har en Ford Fiesta från 2014. Imorse när den skulle startas så fanns det ingen ström i batteriet. Batteriet är några månader gammalt och bilen var körd ca 60 km igår. Så det borde ha funnits ström i batteriet. Visserligen var det -17 inatt men ett friskt batteri borde klara det. Jag har laddat batteriet och det verkar ta emot laddning. När jag mäter med bilen igång så visar det att det laddas med 15 volt. Är det normalt att generatorn ger 15 volt eller är det för mycket? Jag trodde det var 14.5 som det brukar ligga på. Är det bara jag som inte hängt med eller laddar det för mycket.
MF-batterier med kalciumlegerade elektroder så är dess gasningsspänning vid 14.7 Volt för en 12V batteri medans tidigare antimonlegerade batterier (de man fyllde på med batterivatten regelbundet) låg på 14.4 Volt som gasningspänning.
Kalciumlegerade batterier tar emot laddning betydligt sämre än antimonlegerade batterier och av den anledningen behöver man trycka på med lite högre spänning under längre tid för att bli fulladdade än vad man är van med från tidigare antimonlegerade blybatterier.
Det har också under perioder funnits hybridbatterier med ena plattorna är av antimontyp och den andra halvan av kalciumtyp för att försöka optimera goda återladdningsegenskaper med lägre batterivattenförbrukning. Vet inte hur det är med detta idag då man idag växlar mellan MF-batterier med kalcium och silverlegerade plattor och AGM-batterier som ofta kör med helren bly utan legering och i det läget tål över 15 Volt till gasningsspänning.
I UPS med blybatterier brukar vara en kompensation, ofta med extern sensor påtejpade batterikärlet med mellan -3 - -4 mV/grad C och cell när temperaturen höjs (dvs. lägre spänning ju varmare batteriet är och högre spänning ju kallare de är).
Trädgårdsfixare
· Småland
· 183 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 398 inlägg
Vi kör +4 och dimma här, lägre förbrukning på huset om inte annat
Hade batteriet på laddning inatt och det visade 12.4 volt och var inte fullt imorse. Ska kolla alla kabelskor. Men det verkar ju som batteriet är dåligt. Då är väl frågan har jag fått ett dåligt batteri eller har bilen laddat sönder det?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 942 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 398 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 398 inlägg
Mest troligt ett dåligt batteri från början, låter ändå som att laddregulatorn ger okej spänning?N Niq skrev: