Med tanke på hur bedrövligt dåligt allting som har med någon form av dator att göra fungerar känns det som att det kommer att ta 2000 år innan bilarna är självkörande.
Inte ens programvaran i en telefon fungerar en enda dag utan störningar.

Är mjuk- och hårdvarutillverkarna så kassa eller är det en medveten strategi?
Ungefär som bilbranschen i övrigt.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag följer SLs rekommendation: "välj alternativa färdmedel", det fungerar bra 99% av resorna.

• Gilla
  • Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
Om folk skötte sig och inte sprang på förbjudet område (järnvägsspåret) så vore det inget problem...
Men nu gör dom det.
O OskarJ skrev:
Att man stoppar trafiken är helt rimligt. Hade du velat jobba som lokförare om man "bara ska rycka på axlarna" när man kört och dödat en människa? Gör du likadant i trafiken?
Ja. Ja.
Nästan alla påkörningar av människor utan bil, är självmördare och när polis tillkallas, är det i de fall redan för sent.
Så. Ja det är helt orimligt att tillkalla polis för att någon genat över spåret. När föraren ringer tågklareraren är genaren redan borta. Att då stoppa trafiken och dra igång hela cirkusen är helt korkat och typiskt Svenskt.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Intet Intet skrev:
Förr ryckte föran på axlarna, tutade och så var det bra med det.
Jag är övertygad att lokförare föredrar ett sent tåg framför att se en människa bli en blöt fläck på rutan...

Nog var de många förare som aldrig helt repade sig helt efter en sådan händelse.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Äntligen färdig med svetsandet på yarisen, använt med kallgalv som primer. Nu behöver jag mera rostskytddsolja, tog slut på dinitrol ML, jag ska behandla hela undersidan met det och sen efter det torkat blir det rostskyddsmassa över allt.

Vänster
Underredet på en Yaris bil uppställd på en blå domkraft i ett garage. Synligt är svetsarbete och behandling med rostskyddsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Höger
Undersida av bil upplyft på två domkrafter i garage, smutsig med rost, efter svetsning och applicering av kallgalv, inför rostskyddsbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag är övertygad att lokförare föredrar ett sent tåg framför att se en människa bli en blöt fläck på rutan...
Spårspring resulterar väldigt väldigt sällan i blöta fläckar. Framförallt inte på rutan. Självmördare däremot går inte att hindra genom att stoppa tåget när missionen redan är genomförd.
Nog var de många förare som aldrig helt repade sig helt efter en sådan händelse.
Ja. Känns en som fick byta jobb, men de allra flesta kommer över det mer eller mindre fort. Orsaken är att föraren inte kan påverka situation.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Intet Intet skrev:
Ja. Känns en som fick byta jobb, men de allra flesta kommer över det mer eller mindre fort. Orsaken är att föraren inte kan påverka situation.
Har svagt statistiskt underlag, men vet om en som söp ihjäl sig efteråt. Mor och barn i bil om jag inte minns fel... 😐

RoTe
Intet Intet skrev:
Ja det är helt orimligt att tillkalla polis för att någon genat över spåret. När föraren ringer tågklareraren är genaren redan borta. Att då stoppa trafiken och dra igång hela cirkusen är helt korkat och typiskt Svenskt.
Lokföraren kan ofta bedöma folks intentioner när dessa är i eller nära spårområdet. Det lite större och svårare problemet är när någon som mår dåligt säger eller skriver till någon att "nu ställer jag mig på spåret" och mottagaren av denna informationen ringer 112. Tyvärr har vi en extremt undermålig psykvård i Sverige idag och vi fortsätter att nedmontera denna.

Har svagt statistiskt underlag, men vet om en som söp ihjäl sig efteråt. Mor och barn i bil om jag inte minns fel... 😐
Obevakade övergångar är det största problemet. Inte övergångarna i sig, utan ouppmärksamma bilister.
Det har dock inget att göra med spårspringet.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Inte ens programvaran i en telefon fungerar en enda dag utan störningar.
Du har inte funderat på att byta telefon? Kan inte minnas när jag hade telefonmjukvaraproblem senast.

• Gilla
camaro z28 och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Lokföraren kan ofta bedöma folks intentioner när dessa är i eller nära spårområdet.
Självklart. Springer någon rakt över till andra sidan, är det inte en självmördare. Den som däremot sitter mitt i spåret i en kurva med nedböjt huvud ...

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du har inte funderat på att byta telefon? Kan inte minnas när jag hade telefonmjukvaraproblem senast.
Jo, jag har en ny som ligger och väntar. Men jag är övertygad om att det blir samma sak med den. Apparna behöver ständigt uppdateras, ändå är det alltid någonting som inte fungerar 100%.
Vad har du för telefon?

RoTe
Intet Intet skrev:
Självklart. Springer någon rakt över till andra sidan, är det inte en självmördare. Den som däremot sitter mitt i spåret i en kurva med nedböjt huvud ...
Även innan detta sker menar jag så klart, trodde det var självklart.

S Stubai skrev:
Jo, jag har en ny som ligger och väntar. Men jag är övertygad om att det blir samma sak med den. Apparna behöver ständigt uppdateras, ändå är det alltid någonting som inte fungerar 100%.
Vad har du för telefon?
En iPhone 12 just nu, 3-4 år gammal. Den uppdaterar sig själv och apparna när det behövs….

RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
En iPhone 12 just nu, 3-4 år gammal. Den uppdaterar sig själv och apparna när det behövs….
Som jag skrev i en annan tråd har jag också ofta problem med Android men jag måste ha den i jobbet för de interna jobbappar vi har och jag orkar inte ha två telefoner, annars är ajfån överlägset, men tyvärr för "låst" för oss som jobbar med telefonerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.