En av orsakerna lär vara att det var så många besiktningsföretag som också var bilverkstäder som alltid hittade fel på bilarna så dom kunde tjäna mera pengar på att laga dom också.

Så istället för att reglera det med lagar så valde man det billigare alternativet att man tog bort besiktningskravet.
 
Sen så saltar dom ju väldigt mycket där borta och nån tradition att rostskydda bilarna på eget bevåg är väldigt sällsynt jämfört med t.ex. Finland.
 
K Kurtivan skrev:
Jag var och besiktade vår nyinköpta Peugeot 308 och fick se den underifrån för första gången. Sån där rost kommer jag aldrig att se; bilen var ju heltäckt under med stora plastschok ...
Menar du att plasten ska hindra den från att rosta eller att du slipper se rosten. Båda möjligheterna finns beroende på hur konstruktion är utförd. Peugeot har en ganska dålig historik när det gäller rost men de kan ju ha bättrat sig?
 
Plast kan ju skydda eller göra rosten värre beroende på hur den är designad, man vet ju aldrig före man tar bort plasten och kollar. Jag undrar hur det ser ut bakom trösklarna på min 850, jag har sprutat linolja där i höstas men inte tagit bort dem då det är så omständigt.
 
T TommyC skrev:
Menar du att plasten ska hindra den från att rosta eller att du slipper se rosten. Båda möjligheterna finns beroende på hur konstruktion är utförd. Peugeot har en ganska dålig historik när det gäller rost men de kan ju ha bättrat sig?
menar att jag inte kommer se den, det är både på gott och ont, naturligtvis
 
  • Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Idag behandlade jag bilen med biltemas lösflytande rostskydd men det är nog inte alls samma som dinitrol ML, inte alls lika lösflytande, jag tror inte det har nära samma penetrationsförmåga. Borde ha köpt dinitrolen istället men ville inte åka till ännu en afffär...
 
T TommyC skrev:
Menar du att plasten ska hindra den från att rosta eller att du slipper se rosten. Båda möjligheterna finns beroende på hur konstruktion är utförd. Peugeot har en ganska dålig historik när det gäller rost men de kan ju ha bättrat sig?
Har aldrig tyckt om franska bilar men har på senare år när jag sett lite nyare franska bilar underifrån blivit väldigt överraskad av hur lite rost dom har och hur mycket massa det finns.
 
N Niq skrev:
Har aldrig tyckt om franska bilar men har på senare år när jag sett lite nyare franska bilar underifrån blivit väldigt överraskad av hur lite rost dom har och hur mycket massa det finns.
Franska generellt eller Renault?

Sen kanske vi inte ska hålla VAG som benchmark längre..
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Franska generellt eller Renault?

Sen kanske vi inte ska hålla VAG som benchmark längre..
Är väl mest Peugeot och Renault jag har sett.
Har VAG någonsin varit benchmark när det gäller rost?
 
Renault hade fått dåliga resultat i ViBilägares rosttester. På något sätt som jag inte minns fick folk hos Renault i Frankrike reda på det dåliga resultatet och skickade då en delegation till Rostskyddsmetoder som gör testerna åt ViBilägare. Dom tog till sig informationen och åkte hem och genomförde föreslagna förbättringar. Därefter hade bl a Clio rostbetyg 5 under många år. Jag tror att dom har tappat det lite under de senaste åren.

Peugeot har alltid legat i bottenträsket v b rostskydd så vitt jag vet. Har inte kollat de senaste åren så rätta mig gärna om jag har fel.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.