760 948 läst · 11 507 svar
761k läst
11,5k svar
Allt om bilen
Minns att jag var ganska liten när dom byggde betongdelen av E20 där kring kjula, det måste ha varit mitten av 90talet.
Men det är väll inte hela E20 som fick ny sträckning? Vet att för en 10år sedan kunde man iaf se bitvis av gamla sträckan nör man körde mellan eskilstuna och strängnäs.
Men det är väll inte hela E20 som fick ny sträckning? Vet att för en 10år sedan kunde man iaf se bitvis av gamla sträckan nör man körde mellan eskilstuna och strängnäs.
Efter att nyligen ha gjort fältservice på familjens Polo så är det också min slutsats. Jag ersatte originalets halva saxlyft med en lite stadigare normal saxlyft från biltema men den var väldigt svår att använda i fält. P garagegolvet var det ok. Jag tror det blir en sådan du länkar till och sedan surrar jag fast den i bagaget. Då har dottern en chans att fixa ett hjulbyte själv om det behövs.RoTe skrev:
Gjordes inte E20 om när man drog 55an utanför/runt?L Lutte skrev:
Ett tips är att ha en liten brädbit i bilen (fastsurrad i domkraften t.ex.) som du kan lägga under domkraften. Gör under på mjukt/ojämnt underlag.MathiasS skrev:Efter att nyligen ha gjort fältservice på familjens Polo så är det också min slutsats. Jag ersatte originalets halva saxlyft med en lite stadigare normal saxlyft från biltema men den var väldigt svår att använda i fält. P garagegolvet var det ok. Jag tror det blir en sådan du länkar till och sedan surrar jag fast den i bagaget. Då har dottern en chans att fixa ett hjulbyte själv om det behövs.
Ja det är nog ett bra tips även om det mest är asfalt här. Mitt problem var i huvudsak att det var jäkligt trögt att veva samt att trottoarkanten var i vägen där bilen hamnade. Enklare att hantera sådant med en hydraulisk domkraft.L lbgu skrev:
Vi har haft eltåg i över 100år och lite väder sätter fortfarande tvärstopp för trafiken. Snart har vi "bara" massa batteriholkar på vägarna, vad kommer det ge för "spännande" problem tro
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/problem-for-tag-som-passerar-laxa
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/problem-for-tag-som-passerar-laxa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kostar runt 10 gånger mer att bygga och underhålla järnväg jämfört med motorvägar. Sverige är för glest befolkat för att det ska vara vettigt att bygga och underhålla järnväg annat än på några få ställen som malmbanan eller tunnelbanan i Stockholm. Man kan jämföra med Shinkansen i Japan och resurserna som dom satsar på att hålla den järnvägen igång. Vi lyckas inte ens underhålla malmbanan trots att det skulle löna sig.
"
Buss och flyg?
I USA löste man järnvägsproblemet på ett ganska drastiskt sätt. Man lade ner nästan all persontrafik och lät godstrafiken få spårutrymmet. Långa godståg på rad masar sig fram i max 50 km/h och slipper flytta sig för snabba persontåg. Godskapaciteten är stor, men alla som kört bil i USA vet hur lång tid det tar innan järnvägsbommarna öppnar sig igen.
I USA tog flyget och långfärdsbussarna över persontrafiken och kanske vi i Sverige får vänja oss vid att åka buss och flyg på lite fler sträckor än idag. Det är uppenbarligen betydligt lättare att bygga vägkapacitet än järnvägskapacitet.
"
https://blogg.elinor.se/2015/04/17/ralsen-ar-valdigt-dyr/
https://blogg.elinor.se/2016/10/13/varfor-ar-jarnvagen-sa-dyr/
https://blogg.elinor.se/2018/06/05/ur-spar/
"
Buss och flyg?
I USA löste man järnvägsproblemet på ett ganska drastiskt sätt. Man lade ner nästan all persontrafik och lät godstrafiken få spårutrymmet. Långa godståg på rad masar sig fram i max 50 km/h och slipper flytta sig för snabba persontåg. Godskapaciteten är stor, men alla som kört bil i USA vet hur lång tid det tar innan järnvägsbommarna öppnar sig igen.
I USA tog flyget och långfärdsbussarna över persontrafiken och kanske vi i Sverige får vänja oss vid att åka buss och flyg på lite fler sträckor än idag. Det är uppenbarligen betydligt lättare att bygga vägkapacitet än järnvägskapacitet.
"
https://blogg.elinor.se/2015/04/17/ralsen-ar-valdigt-dyr/
https://blogg.elinor.se/2016/10/13/varfor-ar-jarnvagen-sa-dyr/
https://blogg.elinor.se/2018/06/05/ur-spar/
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 975 inlägg
Is över alla laddluckor?
Tågproblemen är väl ofta ledning eller växelrelaterade?
Tågproblemen är väl ofta ledning eller växelrelaterade?
Du ska se att bilarna blir så osjälvkörande att så fort de tappar uppkopplingen pga. solstormar eller vad som så går de in i limp mode eller vad vi döpt det till och rullar de ens framåt så i 1-20km/h 📴Rabbithole skrev:
ETT nytt, helt egentillverkat problem är att allt spårspring skall rapporteras till trafikledningen som då skall stoppa trafiken och tillkalla polis. När och om polisen överhuvud dyker upp har i regel spårspringarna försvunnit för länge sedan.
Förr ryckte föran på axlarna, tutade och så var det bra med det. Men i det trygghetstörstande Sverige med nolltolerans mot precis allt får vi betala vad det kostar. I detta fall tusentals förseningstimmar helt i onödan.
Förr ryckte föran på axlarna, tutade och så var det bra med det. Men i det trygghetstörstande Sverige med nolltolerans mot precis allt får vi betala vad det kostar. I detta fall tusentals förseningstimmar helt i onödan.