Såg en film på FB om en trasig bakdiff på en XC90 hybrid, alltså diffen till elmotorn.
Tyvärr var filmen på finska, så jag fattade inte vad de sa, men det såg dyrt ut att åtgärda.
Är det nått känt problem ??
 
Isakare Isakare skrev:
Såg en film på FB om en trasig bakdiff på en XC90 hybrid, alltså diffen till elmotorn.
Tyvärr var filmen på finska, så jag fattade inte vad de sa, men det såg dyrt ut att åtgärda.
Är det nått känt problem ??
Om det är samma film som jag sett så tyckte jag dom sa att dom gjorde ganska många.
Tyckte konstruktionen såg ganska tveksam ut
 
Louis Rossman kommenterar billampor:
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
TCO pratas det om ibland.
ViB har just avslutat årets långtest, kombatanterna var och kom i följande ordning.
MB E200 kombi snikutrustad, nypris 600.000:-
Hundai I10
Honda CR-V
Toyota CH-R
MG4, nypris 370.000:-

MGn och MBn fick samma milkostnad, ca 56:- !!!
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
TCO pratas det om ibland.
ViB har just avslutat årets långtest, kombatanterna var och kom i följande ordning.
MB E200 kombi snikutrustad, nypris 600.000:-
Hundai I10
Honda CR-V
Toyota CH-R
MG4, nypris 370.000:-

MGn och MBn fick samma milkostnad, ca 56:- !!!
Har du med vilka parametrar och nivåer dom räknar med?
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Har du med vilka parametrar och nivåer dom räknar med?
De redovisar vad bilarna kostat under 1 år/4000 mil i reda pengar, inte beräkningar.
Värdefallet är givetvis största slaget mot MGn, den är död på marknaden, MBn glödhet.
MGn har förlorat 161.000/44%
MBn 120.000/19%
 
Har ju sett en del reklam där de kränger ny MG för 299000 spänn, så det lär väl vara en del av det extra värdeetappet?
 
Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har ju sett en del reklam där de kränger ny MG för 299000 spänn, så det lär väl vara en del av det extra värdeetappet?
Det där är det kommande problemet.
Då elbilen är billigare att producera, och snart har alla early adaptors och miljömuppar köpt sina exemplar, så är det dags för konkurrens och bilförsäljning på riktigt, dvs på marginalen, och priserna kommer sjunka.

Och det blir ju pedagogiskt jobbigt att förklara för kunderna som nyligen köpt en bil varför årsmodellen som nu kom är billigare.
Och förmå folk att köpa en bil i år fastän den troligare blir billigare nästa år.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har ju sett en del reklam där de kränger ny MG för 299000 spänn, så det lär väl vara en del av det extra värdeetappet?
Och att nästan ingen köper nyare beg elbilar.
De skriver att äldre Zoe/Leaf går att sälja, annars är det leasing på nya som gäller.
Leasingbilarna som kommer tillbaka efter 2 el 3 år vill ingen ha.
Hybrider där emot går åt som smör i solsken.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
RoTe
Isakare Isakare skrev:
Leasingbilarna som kommer tillbaka efter 2 el 3 år vill ingen ha.
Förtjänar ett "Bra miljöval" klistermärke...
 
Fick monterat extraljus nu iaf .. super enkelt med xbb dongel . Så värt den kostnad
 
  • Svart bil med tre monterade extraljus framtill, parkerad på grusväg framför ett trähus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Och att nästan ingen köper nyare beg elbilar.
De skriver att äldre Zoe/Leaf går att sälja, annars är det leasing på nya som gäller.
Leasingbilarna som kommer tillbaka efter 2 el 3 år vill ingen ha.
Hybrider där emot går åt som smör i solsken.
Och där tror jag folk tänker fel. Hybriderna kan tyckas smarta, men när de börjar strula är det både en förbränningsmotor som har en rätt ogynsam drift och med det dyr service och alla komponenter som elbilar har utöver detta. När dessa går ur maskinskada kommer de vara en mardröm att äga tror jag.

Elbilarna kan vinna på att de är enklare i sin design och därmed iallafall teoretiskt har lägre servicekostnad och enklare och färre reparationer (sen är det ny teknologi som inte är mogen).

Men även äldre förbränningsbilar kan vara rejält komplexa.

Felet med gamla el-leasingbilar är att de har velat ha för mycket för dem.

Elbilarna borde ha ett sätt att dra ned effekten, så slitage, service och försäkringspremie går ner.

Jag har en Zoe, när priserna justerat sig så kommer en äldre Zoe eller Leaf vara en riktig sparbössa att köra, sålänge den håller ihop utan dyrare reparationer. Säg att dessa bilar kostar 30-60.000 och man sen sparar säg 10.000 per år i driftskostnader. Då kommer de räkna hem sig själva på 3-4 år. Priserna har varit lite för höga, även om det blir ett prisfall så ska jag försöka behålla min nåt år till, för prisfallet på tex T M3, Kia E-Niro, MG mm kommer vara större. Om nåt år kanske en MG ZS kostar 120.000, en T M3 200.000 osv. Då bör BMW i3, e-Golf, Zoe, Leaf mm kosta kanske 70.000 för en 40kWh och 40.000 för en 2X kWh. 20kWh räcker bra för de flesta som kör bilen som andrabil till och från jobb 2-3 mil.

Nästa år är det nog många märken som behöver rea ut elbilar för att få upp procenten för att inte få straff på fossilerna. Kinabilarna kommer nog fortsätta att sälja till förlust för att vinna marknadsandelar (trots ökade tullar). Och alla återlämnade leasingbilar och teslor som gått på 0-ränta börjar komma tillbaka i allt större omfattning och sänka begpriser än mer under nästa och nästnästa år...
 
Finns ju ett gäng Tesla Model 3 för 230' på blocket nu. Och har sett några gå under 200.

Zoe med friköpt 22kWh batteri finns för 70'
 
Isakare Isakare skrev:
TCO pratas det om ibland.
ViB har just avslutat årets långtest, kombatanterna var och kom i följande ordning.
MB E200 kombi snikutrustad, nypris 600.000:-
Hundai I10
Honda CR-V
Toyota CH-R
MG4, nypris 370.000:-

MGn och MBn fick samma milkostnad, ca 56:- !!!
DieselMerca?
 
Tokslut Tokslut skrev:
DieselMerca?
Nä, bensin, mildhybrid.
203 hk + 23 elmotor. Snitt på 0,66 i testen.
Måste väl sägas bra för den kärran.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.