744 860 läst · 11 402 svar
745k läst
11,4k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 911 inlägg
Typ. Fast jag föredrar nog Teslas skärm och riktiga rattknappar över VW/Skoda touchreglage. Fast det funkar väl båda. Ingen av dom har massa pling/plong iallafall.Isakare skrev:
Körde en 2024 Tucson... fyyyy vilket uselt UI på den inredningen. Och typ kass klimatanläggning trots massa knappar.
Jag köpte ju en modern bil och den tänds det lite olika lampor på i panelen Bilen är en Peugeot 308 1.6 hdi, är det en sådan här jag ska köpa
https://www.24.se/fordon/biltillbeh...eCPuDGWtVDPNIOwVCbZcc5SgeanKIAoRoCf28QAvD_BwE
för att se felkoder och även kunna ta bort dem?
https://www.24.se/fordon/biltillbeh...eCPuDGWtVDPNIOwVCbZcc5SgeanKIAoRoCf28QAvD_BwE
för att se felkoder och även kunna ta bort dem?
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Har aldrig reflekterat över detta men det är troligen ett ickeproblem nuförtiden. Googlade lite om detta och skillnaden är tydligen mot fördelarlocket. Det såg lite annorlunda ut "original" på vissa och krävde speciella hattar för att monteras korrekt. Tveksamt om det är så idag om man ändå byter locket. Har dock aldrig köpt originalkablar. Eftermarknadsgrejerna passar utmärkt på det viset så skillnaderna är nog akademiska.DennisCA skrev:Jag har råkat ut för det nu. Köpte ny kabelsats av OEM märket Bougicord från en fransk webbsida (trodde den var finsk först men borde vetat bättre). Matade in reg-nummer och köpte "rätt" kabelsats enligt sidan "Mister Auto".
Men jag sökte ändå vidare efter jag köpte den och stötte på foruminlägg på diverse volvo forums om att Bougicord har fel data på sina produkter och således alla ÅFs också. Bougicord verkar inte ens vilja rätta till det. Uppenbarligen finns det olika tändkablar till en 850 beroende på om man har 10 eller 20 ventiler och informationen är omsvängd.
Här hittade jag en tråd från 2016, där nån råkat ut för samma problem, från samma webbsida! De har inte fixat det trots det gått 8 år! Detta verkar vara ett fall där dom väljer att tro mera på vad som står i databladet än verkligheten. Detta måste ju orsaka regelbundna problem för dom.
[länk]
Känns nog som jag gjorde en miss som inte köpte NGK kablarna över disk från motonet. Men ville ha OE delar...
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Ja fast även om det är en visuell skillnad där så har jag svårt att tro att fysiska mått på toppplocket skiljer ? Det är ju inte så att ena topplocket är högre eller nåt. Allt yttre är ju lika. Andra märkens tändkablar är lika på 10v och 20v. Enda som skiljer är väl tändspolens placering tror jag mellan en del årsmodeller.
Jag läste om en som testade 10 och 20 ventils sladdarna på en 10V motor och en 20V motor på ett volvoforum.
Sladdarna passade ju bra på 10V motorn (självklart), men på en 20V motor så sticker dom upp, tätningen som sticker upp även om det gör kontakt med stiftet.
Och tog han en sladd från 20V motorn och provade på 10V motorn så räckte den inte ner för att göra kontakt med stiftet.
Sladdarna passade ju bra på 10V motorn (självklart), men på en 20V motor så sticker dom upp, tätningen som sticker upp även om det gör kontakt med stiftet.
Och tog han en sladd från 20V motorn och provade på 10V motorn så räckte den inte ner för att göra kontakt med stiftet.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 259 inlägg
Dags att köpa nytt batteri till en V70 D5 MY08. Originalbatteriet är 700A 80Ah och jag blev sugen på att köpa Volvos AGM-batteri 800A 80Ah. När jag ringde runt och kollade priser blev jag hos 2 Volvohandlare avrådd från detta batteri. Anledningen skulle vara att generatorn kan må dåligt av att hålla på att ladda ett större batteri, vilket behöver mer laddning än original. Vilket isf tyder på att generatorn är minsta (billigaste) som funkar för bilen. Rent teoretiskt låter det kanske rimligt, men jag har två invändningar. Batteriet borde väl inte laddas ur mer vid samma användning, dvs lika mycket återladdning vare sig stort eller litet batteri. Och de är ju på samma kapacitet, 80Ah även om agm-batteriet kan lämna mer ström. Sista avrådan kom från en som jobbat i verkstaden i 25 år och det är väl absolut att ta i beaktande. Nån som vet mer om detta än vad jag gör?
/Höghus
/Höghus
Har "uppgraderat" till AGM resp. EFB i mina bilar utan problem, vilket förvisso kanske inte säger så mycket. Men när man läser på så hittar man alla möjliga åsikter för och emot. Detta med att generatorn skulle må dåligt trots samma batterikapacitet låter som en av de mer osannolika. Visst skiljer de sig lite i karakteristik, men frågan är om och när det skulle vara ett praktiskt problem.Höghus skrev:
Kolla batteritillverkarens guide vilka batterier de anser passar bilmodellen. Om de säger att batteriet passar skulle jag nöja mig med det.
Möjligen tänkte de att 800CCA innebär ett "större" batteri än 700CCA, även om Ah är samma.C cpalm skrev:Har "uppgraderat" till AGM resp. EFB i mina bilar utan problem, vilket förvisso kanske inte säger så mycket. Men när man läser på så hittar man alla möjliga åsikter för och emot. Detta med att generatorn skulle må dåligt trots samma batterikapacitet låter som en av de mer osannolika. Visst skiljer de sig lite i karakteristik, men frågan är om och när det skulle vara ett praktiskt problem.
Kolla batteritillverkarens guide vilka batterier de anser passar bilmodellen. Om de säger att batteriet passar skulle jag nöja mig med det.
/Höghus
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 911 inlägg
Låter mer som att dom inte har koll och bara vill råda till orginal artikelnummer?
De flesta start-stop bilar har väl redan AGM batteri?
Kolla startström så det är minst lika bra som orginal. annars är det bara att köra. Det finns ingen nackdel med ett större batteri, utan tvärt om. Du får lägre spänningsfall vid start och generatorn behöver oavsett bara ladda upp det som används vid drift.
Men jag hade bara köpt ett i motsvarande storlek eller största som passar på t.ex. Biltema eller batterilagret etc.
De flesta start-stop bilar har väl redan AGM batteri?
Kolla startström så det är minst lika bra som orginal. annars är det bara att köra. Det finns ingen nackdel med ett större batteri, utan tvärt om. Du får lägre spänningsfall vid start och generatorn behöver oavsett bara ladda upp det som används vid drift.
Men jag hade bara köpt ett i motsvarande storlek eller största som passar på t.ex. Biltema eller batterilagret etc.