Jag köper alltit så stort batteri som får plats och gärna upp mot 900-1.000CCA. Men vet inte förbrukningsskillnaden mellan Bensin v8 och Diesel 4 uppstarter. Men har gärna så stor marginal som möjligt

• Gilla
galento
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Anledningen skulle vara att generatorn kan må dåligt av att hålla på att ladda ett större batteri,
På vilket sätt är ett vått 80Ah mindre än ett AGM 80Ah, fick du någon förklaring på det?

Jag tänker att det måste finnas någon anledning att de inte vill sälja ett 700kr dyrare batteri till mig. Båda är Volvo original.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Jag tänker att det måste finnas någon anledning att de inte vill sälja ett 700kr dyrare batteri till mig. Båda är Volvo original.

/Höghus
Kan vara okunskap.

K Kane skrev:
På vilket sätt är ett vått 80Ah mindre än ett AGM 80Ah, fick du någon förklaring på det?
Nej, jag fördjupade mig inte. "Köp originalstorlek" sades i båda reservdelbutikerna.

/Höghus

D
Höghus Höghus skrev:
Nej, jag fördjupade mig inte. "Köp originalstorlek" sades i båda reservdelbutikerna.

/Höghus
Jag ska inte ta gift på något men om du verkligen vill veta så leta reda på någon som vet, idag är det långt mellan dessa..

Har Volvon batteriövervakning (BMS) så kanske den krockar om mjukvaran är satt efter en viss batteristorlek 🤷‍♂️

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Har Volvon batteriövervakning (BMS) så kanske den krockar om mjukvaran är satt efter en viss batteristorlek 🤷‍♂️
Borde någon Volvohandlare upplyst om det i så fall kan man tycka.
BMW införde BMS i början på seklet. Då behövdes programmering av batterityp, storlek och om/eller batteriet var nytt.

Min V60 -11 har bms som jag nollade när jag bytte batteri.
Jag köpte ett Biltema, många som skrivit att dom är bra. Har haft det drygt ett år så kan inte uttala mig om det

Tokslut Tokslut skrev:
Jag är ganska säker på att det inte är någon BMS. Den stoppar värmaren vid låg spänning, men det är nog just bara en Voltmätare någonstans.

/Höghus

galento galento skrev:
Nya regler för bilskatt i februari nästa år 😬😬😳

[länk]
Det är väl redan löst av importörerna, de går via ett annat Eu-land innan Sverige = Sverige gör det bara jobbigare för företagarna och skattebetalarna utan någon "vinst". (så inget nytt med andra ord)

Sen om detta kommer göras med alla småbilar vet jag inte, men full size kommer fortsätta ha under 3.000kr i årsskatt av vad jag hört

Edit: ang. skatter och miljö ;)

Målning av personer som bygger en ark; en man i röd klädsel håller ritningar, humoristisk text jämför arken med skatt och klimatåtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Att generatorn inte skulle tåla ett större batteri lät som den minst sannolika förklaringen. Det finns många saker som belastar generatorn betydligt hårdare än just laddning av batteriet, speciellt i vårat klimat. Eluppvärmd vindruta, speglar, säten mm.
Däremot är märkesverkstäder med rätta dåliga på att upplysa om vilka icke originalartiklar som kan tänkas passa bilen. Hela systemet bygger på att de ska kunna säga exakt vilken pryl som passar exakt din bil. Allt annat är osynligt i deras värld.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:

/Höghus
Båda är Volvo original men bara ett är original till din bil. Därför svarar märkeshandlaren som han gör.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
Höghus Höghus skrev:
Ja, jag tror du har förklaringen där. Volvo verkar sälja en handfull olika generiska originalbatterier där CCA och kapacitet är de utmärkande parametrarna.

Startbatteri 720A 70Ah
Startbatteri 800A 90Ah
Startbatteri 760A 70Ah
...
osv.

Jag tror reservdelsbutiken uppfattar det som att batterierna finns i olika storlekar och att det är en viss storlek det skall vara till en viss bil, utan att lägga något direkt djupare teknisk analys kring det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.