744 860 läst · 11 402 svar
745k läst
11,4k svar
Allt om bilen
Borde någon Volvohandlare upplyst om det i så fall kan man tycka.Tokslut skrev:
BMW införde BMS i början på seklet. Då behövdes programmering av batterityp, storlek och om/eller batteriet var nytt.
Nya regler för bilskatt i februari nästa år 😬😬😳
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/skattechock-för-dessa-bilar-från-2025-30-000-kronor-om-året/ar-AA1vxqpL?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=8ae13d9b2e034306bf08a223f5f57a9d&ei=80
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/skattechock-för-dessa-bilar-från-2025-30-000-kronor-om-året/ar-AA1vxqpL?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=8ae13d9b2e034306bf08a223f5f57a9d&ei=80
Det är väl redan löst av importörerna, de går via ett annat Eu-land innan Sverige = Sverige gör det bara jobbigare för företagarna och skattebetalarna utan någon "vinst". (så inget nytt med andra ord)galento skrev:
Sen om detta kommer göras med alla småbilar vet jag inte, men full size kommer fortsätta ha under 3.000kr i årsskatt av vad jag hört
Edit: ang. skatter och miljö
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att generatorn inte skulle tåla ett större batteri lät som den minst sannolika förklaringen. Det finns många saker som belastar generatorn betydligt hårdare än just laddning av batteriet, speciellt i vårat klimat. Eluppvärmd vindruta, speglar, säten mm.
Däremot är märkesverkstäder med rätta dåliga på att upplysa om vilka icke originalartiklar som kan tänkas passa bilen. Hela systemet bygger på att de ska kunna säga exakt vilken pryl som passar exakt din bil. Allt annat är osynligt i deras värld.
Däremot är märkesverkstäder med rätta dåliga på att upplysa om vilka icke originalartiklar som kan tänkas passa bilen. Hela systemet bygger på att de ska kunna säga exakt vilken pryl som passar exakt din bil. Allt annat är osynligt i deras värld.
Ja, jag tror du har förklaringen där. Volvo verkar sälja en handfull olika generiska originalbatterier där CCA och kapacitet är de utmärkande parametrarna.Höghus skrev:
Startbatteri 720A 70Ah
Startbatteri 800A 90Ah
Startbatteri 760A 70Ah
...
osv.
Jag tror reservdelsbutiken uppfattar det som att batterierna finns i olika storlekar och att det är en viss storlek det skall vara till en viss bil, utan att lägga något direkt djupare teknisk analys kring det.