J JohanLun skrev:
Risken är väl att nån tycker att pga den står hemma hos dig är det en förmån. Men då gäller det nog att ha kadaverdiciplin på att aldrig använda firmabilen till en cm körning privat.
En tjänstebil får årligen användas max 10 resor och max hundra mil privat, sen ska man betala skatt på förmånen. Dvs om man får för företaget kan man ju mycket väl sköta sjösättning och upptagning av båten eller inköp av kök på IKEA med tjänstebilen utan att betala förmånsvärde.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Annars skulle det ju kunna vara rätt underhållande för oss andra när du kuskar runt med en ID Buzz maxlastad på dina 100milaturer i obygden…..
Skulle vara kul och testa.
Se om den ökade tidsåtgången kompenseras av lägre driftkostnader och skatt (21.500:- på Forden/3 år)
Men så länge jag inte kan ladda hemma blir väl driftkostnaden högre än för diesel.
 
Isakare Isakare skrev:
Skulle vara kul och testa.
Se om den ökade tidsåtgången kompenseras av lägre driftkostnader och skatt (21.500:- på Forden/3 år)
Men så länge jag inte kan ladda hemma blir väl driftkostnaden högre än för diesel.
Jag tror framförallt det är otroligt opraktiskt när man inte kan ladda hemma och börja dagen på topp.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Satte en pil på luftningen av den "passiva" sidan av cylindern där det borde rinna ut olja om den läcker internt.

[bild]

Men slangen sticker väl upp till vänster och går in i hydrauluttaget där det sitter 4(?) snabbkopplingar?
3 hydraulfunktioner med varsin spak och 1 retur eller nåt sånt(?)
Läckage i kolven inne i cylindern, du kan se att den är blöt i nerkant på stången , byt tätningarna i cylindern
 
J JohanLun skrev:
Risken är väl att nån tycker att pga den står hemma hos dig är det en förmån. Men då gäller det nog att ha kadaverdiciplin på att aldrig använda firmabilen till en cm körning privat. Och hävda man har annan bil för privatkörning. Ibland krävs det väl att man har två bilar i hushållet, eller kan visa att man bara använder en privatbil. Fast med inrett skåp och två säten så skulle jag ändå tro man inte blir sköntaxerad.

När jag var barn hade min pappa en vanlig personbil som tjänstebil, han jobbade mycket med sälj och utbildning och utgick från hemmet. Men han åkte också till jobbet. Han åkte dit på att betala skatt för ett par år retroaktivt tror jag, och fick därefter ta den som förmånsbil. För att han skulle få ha den som tjänstebil skulle den alltid parkeras på jobbet 7 mil söderut nattetid, även om tjänsteresan var norrut. Men det var nog egentligen rätt av skatteverket, vi hade bara en bil privat och tjänstebilen användes som sagt av honom från och till jobbet, och den användes även privat på andra turer ibland. Jämfört med att ha en bil privat till och åka och hämta tjänstebilen på jobbet var det bättre betala förmånsvärde. Det lustiga var, eftersom han var delägare i företaget, att han bytte bil typ var 7e år och bytte däck och sådant själv. Annars brukar ju fördelen vara att alltid åka ny bil...

Jag tror dock inte att om man tar den som förmånsbil får dra resor till och från jobbet, de ska isåfall betalas med privat bränsle... Fast... ett tag var det väl förmånligt att ha bränsleförmån. Jag tror några få på jobbet har kvar "gamla avtal" på tjänstebilar, där fanns det sådan regel, men de vill skifta över alla utom höga chefer till personalbilar där man betalar allt med bruttolöneavdrag, så jag tror ingen har det avtalet längre, tror heller inte det alls var fördelaktigt. Speciellt eftersom alla kör på el och laddar hemma...

Personalbilarna vi kan välja på nu kostar way to much för att vara vettigt, tror mina kollegor betalar ca 7.000 kr / månad "netto", dvs om man räknar både skatt och bruttolöneavdrag slår efter skatt för en ID4, någon tusenlapp mer för e-tron. Då tillkommer ju dessutom hjulskiften, förvaring, rekond på bruttolöneavdrag... och de brukar vara griniga på småskador när man byter bil. Jag tror man kunde komma undan något billigare med tex en Passat GTE eller Skoda Superb IV. Jag tycker de bilarna är rätt trista, hade det varit tex en Tesla för säg 5-6000kr hade jag nog hoppat på.
En Tesla borde väl gå att klämma in där? Fast pris Buissnes lease är 7400 per månad för en Model 3 SR. (Inkl försäkring)
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
En Tesla borde väl gå att klämma in där? Fast pris Buissnes lease är 7400 per månad för en Model 3 SR. (Inkl försäkring)
Mitt jobb har bara bilar från vw koncernen.
 
Jag har råkat ut för det nu. Köpte ny kabelsats av OEM märket Bougicord från en fransk webbsida (trodde den var finsk först men borde vetat bättre). Matade in reg-nummer och köpte "rätt" kabelsats enligt sidan "Mister Auto".

Men jag sökte ändå vidare efter jag köpte den och stötte på foruminlägg på diverse volvo forums om att Bougicord har fel data på sina produkter och således alla ÅFs också. Bougicord verkar inte ens vilja rätta till det. Uppenbarligen finns det olika tändkablar till en 850 beroende på om man har 10 eller 20 ventiler och informationen är omsvängd.

Här hittade jag en tråd från 2016, där nån råkat ut för samma problem, från samma webbsida! De har inte fixat det trots det gått 8 år! Detta verkar vara ett fall där dom väljer att tro mera på vad som står i databladet än verkligheten. Detta måste ju orsaka regelbundna problem för dom.

https://volvo850forum.nl/index.php/topic,64429.15.html

Känns nog som jag gjorde en miss som inte köpte NGK kablarna över disk från motonet. Men ville ha OE delar...
 
J JohanLun skrev:
Mitt jobb har bara bilar från vw koncernen.
6700 för en ID4 Pro. Känns mer prisvärd än Teslan?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har råkat ut för det nu. Köpte ny kabelsats av OEM märket Bougicord från en fransk webbsida (trodde den var finsk först men borde vetat bättre). Matade in reg-nummer och köpte "rätt" kabelsats enligt sidan "Mister Auto".

Men jag sökte ändå vidare efter jag köpte den och stötte på foruminlägg på diverse volvo forums om att Bougicord har fel data på sina produkter och således alla ÅFs också. Bougicord verkar inte ens vilja rätta till det. Uppenbarligen finns det olika tändkablar till en 850 beroende på om man har 10 eller 20 ventiler och informationen är omsvängd.

Här hittade jag en tråd från 2016, där nån råkat ut för samma problem, från samma webbsida! De har inte fixat det trots det gått 8 år! Detta verkar vara ett fall där dom väljer att tro mera på vad som står i databladet än verkligheten. Detta måste ju orsaka regelbundna problem för dom.

[länk]

Känns nog som jag gjorde en miss som inte köpte NGK kablarna över disk från motonet. Men ville ha OE delar...
Jag tror inte Ngk är något sämre än orginal. Åtminstone har deras tändstift många gånger funkat och hållit bättre än orginal
 
NGK, Bosch, Denso, AC Delco etc. Alla är ju OEM leverantörer i olika mån och bör funka
 
Har läst mycket klagande om t.ex. Bosch dock just för Volvo, många individuella åsikter som rapporterat missnöjde med diverse märken förutom Bougicords. Så jag tänkte bäst att köpa det som har bäst recensioner i aggregat.

just NGK har väl dock varit förskonade från kritik.
 
DennisCA DennisCA skrev:
ust NGK har väl dock varit förskonade från kritik.
Det största problemet med NGK har nog varit att det periodvis varit väldigt lätt att köpa piratkopior av dessa stift. Har man fått tag i originalprylar brukar det ju fungera.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
6700 för en ID4 Pro. Känns mer prisvärd än Teslan?
Jag vet inte om den kostar exakt 6700, men det är nog nånstans där... Iallafall inte mindre. Däremot har de som bytt, bytt till 4wd varianten som kan dra lite mer, då den bara var några hundralappar dyrare, antar jag pga andrahandsvärdet är dåligt på den enkla id4an... Nå... Jag tycker det är för mycket iallafall... Kanske är den bättre än en Tesla, men enl min smak är den ful. Min "smärtgräns" ligger nog strax under 6.000. Nästan mindre då jag kör mindre nu när jag jobbar hemma rätt mycket... Kör man många mil är det mer värt att ha en ny bil...
 
J JohanLun skrev:
Jag vet inte om den kostar exakt 6700, men det är nog nånstans där... Iallafall inte mindre. Däremot har de som bytt, bytt till 4wd varianten som kan dra lite mer, då den bara var några hundralappar dyrare, antar jag pga andrahandsvärdet är dåligt på den enkla id4an... Nå... Jag tycker det är för mycket iallafall... Kanske är den bättre än en Tesla, men enl min smak är den ful. Min "smärtgräns" ligger nog strax under 6.000. Nästan mindre då jag kör mindre nu när jag jobbar hemma rätt mycket... Kör man många mil är det mer värt att ha en ny bil...
Pest eller kolera....jag vill ha en bil med instrumentpanel 😉😂🤣
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Har läst mycket klagande om t.ex. Bosch dock just för Volvo, många individuella åsikter som rapporterat missnöjde med diverse märken förutom Bougicords. Så jag tänkte bäst att köpa det som har bäst recensioner i aggregat.

just NGK har väl dock varit förskonade från kritik.
När jag jobbade som bilmek på 90 talet var 9 av 10 trasiga tändstift från Bosch.
( Då var trasiga tändstift ganska vanligt)
Trasiga stift från NGK kan jag räkna på ena handen, ett trasigt från Nippondeso har jag aldrig stött på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.