Patrik440
I lördags fick det bli nya bromsskivor fram på pendlarbilen.

Röd bil utan framhjul, ny bromsskiva synlig. En blå domkraft stöttar bilen och en hund skymtar i bakgrunden. Grusväg under bilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har känt av att det pulsat när jag bromsat ett bra tag men det senaste trodde jag nästan att det var någon skiva som till och med spruckit men det var det inte.

Bromsskivor och beläggen har åkt med i bagagen den senaste månaden men i lördags stod inte något annat på schemat å vädret var helt ok för lite pyssel utomhus.
Bil med röda bromsskivor byts utomhus, person och hund bredvid. Bild på ny bromsskiva och närbild av däcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skivorna köpte jag på Biltema för 319:- styck men de funkar nog bra till mitt användningsområde utav bilen.

/ Patrik

• Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
I lördags fick det bli nya bromsskivor fram på pendlarbilen.

[bild]
Har känt av att det pulsat när jag bromsat ett bra tag men det senaste trodde jag nästan att det var någon skiva som till och med spruckit men det var det inte.

Bromsskivor och beläggen har åkt med i bagagen den senaste månaden men i lördags stod inte något annat på schemat å vädret var helt ok för lite pyssel utomhus.
[bild]

Skivorna köpte jag på Biltema för 319:- styck men de funkar nog bra till mitt användningsområde utav bilen.

/ Patrik
Lite avis. Har bytt partner och har ingen hund som hjälper till längre ☹️

• Ledsen
Patrik440
  • Laddar…
Hittade inga erbjudanden på däck på Black friday, inte helt förvånande ... Bästa jag hittade var 5% på allt, men dock hade de höjt priserna innan, så det blev en tia per däck billigare .. 🤔

Hur som helst, frågan är vad som egentligen skiljer "vanliga" däck från "elbilsdäck"?
Bild av ett webbsidaarbjudande för Kumho Ecsta PS71-sommardäck och Kumho ECSta PS71 EV-däck, med specifikationer och priser.

Såvitt jag förstår så rullar de lite lättare, och möjligen har de kraftigare sidor för att klara högt vridmoment bättre .... Båda sakerna är ju också eftertraktat när man åker 1,6 liters diesel ,,, ;)

Är det värt att lägga 200 spänn för att få däck som rullar lite lättare? Såvida det inte är nån annan egenskap jag missar, som gör "EV"-däcken totalt olämpliga?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hittade inga erbjudanden på däck på Black friday, inte helt förvånande ... Bästa jag hittade var 5% på allt, men dock hade de höjt priserna innan, så det blev en tia per däck billigare .. 🤔

Hur som helst, frågan är vad som egentligen skiljer "vanliga" däck från "elbilsdäck"?
[bild]

Såvitt jag förstår så rullar de lite lättare, och möjligen har de kraftigare sidor för att klara högt vridmoment bättre .... Båda sakerna är ju också eftertraktat när man åker 1,6 liters diesel ,,, ;)

Är det värt att lägga 200 spänn för att få däck som rullar lite lättare? Såvida det inte är nån annan egenskap jag missar, som gör "EV"-däcken totalt olämpliga?
Är nog inget annat än det du nämnt. Dom brukar vara klassade för högre vikt vilket ju kan göra dom lite stötiga för andra bilar.
Nyare dieselmotorer väger väl inte så mycket mer än bensin?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
N Niq skrev:
Dom brukar vara klassade för högre vikt vilket ju kan göra dom lite stötiga för andra bilar.
Nu är det ju belastningsindex 96 på båda?

Har man inte hört elbilar levererats med däck som har typ halva mönsterdjupet för att de ska rulla lättare. Sådana däck är iaf. inte jag intresserad av

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Mönsterdjup påverkar rullmotståndet något. Mindre gummi att böja vid varje rotation.

Rullmotstånd
Mönsterdjup
Buller i kupén

EV däck har ofta akustikskum i däcken

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Har man inte hört elbilar levererats med däck som har typ halva mönsterdjupet för att de ska rulla lättare. Sådana däck är iaf. inte jag intresserad av
Det lät ju mindre spännande.... 🤔

Rabbithole Rabbithole skrev:
Mönsterdjup påverkar rullmotståndet något. Mindre gummi att böja vid varje rotation.

Rullmotstånd
Mönsterdjup
Buller i kupén

EV däck har ofta akustikskum i däcken
Kanske skippar dem helt enkelt .. 👍

K Kane skrev:
Nu är det ju belastningsindex 96 på båda?
Jag missade att det stod med. I så är det ju samma på just dom här. Såg att dom både hade Xl märkning också vilket brukar betyda att dom tål mera last. Men vanligtvis är har Ev däcken högre belastningsindex.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jag har inte hört det men fullt möjligt.
Däremot vet jag en del lågprisdäck från Kina har haft 6mm istället för normala 8. Så om man köpt en kinesisk elbil kanske man fått sådana och trott att det var pga att det var till elbil.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Jämför man top of the line däcken

Michelin Primacy 4+
Michelin e-Primacy

Akustikskum, mindre mönsterdjup, annat chassie. Båda bra och tysts men ePrimacy tystast.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
RoTe
Många däck har EV klassning "bara för att" liksom, helt utan påverkan. Köp det billigaste.

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag har inte hört det men fullt möjligt.
Däremot vet jag en del lågprisdäck från Kina har haft 6mm istället för normala 8. Så om man köpt en kinesisk elbil kanske man fått sådana och trott att det var pga att det var till elbil.
VWs ID bilar har/hade 5,9 mm på nya däck, så det är inget Kinesiskt påhitt.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja detta är nog den bästa kupévärmaren man haft. Svetsade ihop en liten hylla så det blåste mer uppåt och så kunde passagerare ha fötterna under värmaren och inte trampa i gallret.
[bild]
Fast den hade en känd svaghet. Plastgavlarnas skruvhål gick sönder ett efter ett och till slut lossnade sidorna. Men bra värme var det. Räckte gott och väl i Norrlands inland även på det kalla 80-talet.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.