FredrikR FredrikR skrev:
Nåt du har lust att utveckla, modeller och årsmodeller?
Problem med lås som fryser 2002 och framåt på alla Volvo vi haft. Den nyaste var en V60 2020 Diesel. Den var det alltid en överraskning om man slapp in i den när man skulle fara eller om den gick att låsa. Automatisk bakluckan öppnade o stängde sig lite hur den ville. Som tur är så kan den inte öppna sig när man kör. Tillägsvärmaren krånglade.Abs sladd gick av. Motoroljenivån stiger om man kör mycket kortare sträckor för det slipper o rinna in Diesel i oljan om inte partikelfiltret blir tillräckligt varmt. Larmar om strul med avgasutsläpp när det är kallt för Adblue fryser. Rostar under det har jag sett på många nyare Volvokarosser. Det var det jag kommer på nu.

• Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
N Niq skrev:
Problem med lås som fryser 2002 och framåt på alla Volvo vi haft. Den nyaste var en V60 2020 Diesel. Den var det alltid en överraskning om man slapp in i den när man skulle fara eller om den gick att låsa. Automatisk bakluckan öppnade o stängde sig lite hur den ville. Som tur är så kan den inte öppna sig när man kör. Tillägsvärmaren krånglade.Abs sladd gick av. Motoroljenivån stiger om man kör mycket kortare sträckor för det slipper o rinna in Diesel i oljan om inte partikelfiltret blir tillräckligt varmt. Larmar om strul med avgasutsläpp när det är kallt för Adblue fryser. Rostar under det har jag sett på många nyare Volvokarosser. Det var det jag kommer på nu.
Åkt Volvo sedan 05 och känner inte igen mig i nåt.

En låskista på V70 2,4T -02, (goodwill).
En topplockspackning på XC70 D5 -14? (garanti).
En powerpulse-slang på V90CC D5 -18.
V90 T8 -20, bekymmersfri efter dryga 2år.

Men jag kanske haft tur. 😇

FredrikR FredrikR skrev:
Åkt Volvo sedan 05 och känner inte igen mig i nåt.

En låskista på V70 2,4T -02, (goodwill).
En topplockspackning på XC70 D5 -14? (garanti).
En powerpulse-slang på V90CC D5 -18.
V90 T8 -20, bekymmersfri efter dryga 2år.

Men jag kanske haft tur. 😇
Vi har åkt Volvo ungefär lika länge. Vi hade innan V60n en tredje karossens V70 och den var ännu ganska bra. Min uppfattning är att kvalitén inte var lika bra på den som på andra karossen. Den var dock inte dålig. Bara inte lika bra kvalité som andra karossen.Den var en 13. Samtidigt hade vi en 07a classic. Den hade jag ännu ca 2 år efter den nyare v70n och den hade gått ca 100000km mera och hade mindre rost under än den nyare hade när vi sålde den. V60n är en av dom bilar vi haft med mest fel. Jag ser ganska många Volvo i jobbet och min upplevelse är att dom gått från att vara rejält byggda bilar med många vettiga lösningar och som haft bra motstånd mot rost till bilar som känns hafsigt hoppbyggda med krångligare dyrare lösningar som inte alls håller så bra och som rostar ganska mycket undertill.

Volvo är iofs inte ensamma om den här utvecklingen

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vi har åkt Volvo ungefär lika länge. Vi hade innan V60n en tredje karossens V70 och den var ännu ganska bra. Min uppfattning är att kvalitén inte var lika bra på den som på andra karossen. Den var dock inte dålig. Bara inte lika bra kvalité som andra karossen.Den var en 13. Samtidigt hade vi en 07a classic. Den hade jag ännu ca 2 år efter den nyare v70n och den hade gått ca 100000km mera och hade mindre rost under än den nyare hade när vi sålde den. V60n är en av dom bilar vi haft med mest fel. Jag ser ganska många Volvo i jobbet och min upplevelse är att dom gått från att vara rejält byggda bilar med många vettiga lösningar och som haft bra motstånd mot rost till bilar som känns hafsigt hoppbyggda med krångligare dyrare lösningar som inte alls håller så bra och som rostar ganska mycket undertill.

Volvo är iofs inte ensamma om den här utvecklingen
Blev en till Volvo här i veckan..
V70 fas2, 2010 2,4D a-traktor. 😎🚨🔊🎚️🎶🪩

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jag har kört Volvo 3ggr i mitt liv, alla har varit 2 serien av någon anledning :D
Provsatt iofs. en XC90 2019 härom månaden, trevligt med extra skinn på panelen och övre delarna av dörrsidorna, de gav en trevlig känsla (den utrustningen heter säkert nått speciellt på volvospråk)

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Blev en till Volvo här i veckan..
V70 fas2, 2010 2,4D a-traktor. 😎🚨🔊🎚️🎶🪩
Ska nästa barn hjärntvättas😀

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jag har kört Volvo 3ggr i mitt liv, alla har varit 2 serien av någon anledning :D
Provsatt iofs. en XC90 2019 härom månaden, trevligt med extra skinn på panelen och övre delarna av dörrsidorna, de gav en trevlig känsla (den utrustningen heter säkert nått speciellt på volvospråk)
Volvo brukar inte ha lika fantasifull namnsättning som jänkarna.

Köp en 780 så har du något ovanligt

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
R-design, skulle jag tro. 😉👍

N Niq skrev:
Ska nästa barn hjärntvättas😀
Samma barn, ny(are) Volvo epa. 😂

FredrikR FredrikR skrev:
R-design, skulle jag tro. 😉👍
Verkar finnas på Inscription också, första blocket träffen

Interiör av en Volvo, fokus på förarsätet i svart läder med instrumentpanel, ratt och mittkonsol synlig. Mattan visar "Familjebilcenter".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.blocket.se/annons/1002035964

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Verkar finnas på Inscription också, första blocket träffen

[bild]
[länk]
Vet inte vad den bilen är för nått om mer än felmärkt, men såg att den hade R-Design ratt. Men hittade en Inscription med det extra lädret efter ~15 annonser 😅

https://www.blocket.se/annons/1002091616

Igår körde jag till jobbet och hem igen utan problem. Men nästan hemma hackade den till på nytt, denna gång i lägre växlar. Efter jag kom hem provade jag starta den efter den stått 10 minuter och nu ville den inte orka gasa upp utan hackade på låga varv, måste trycka ner gasen och varva för att komma iväg. Så inte OK men nu på ett annorlunda sätt.

Tog Mazdan som trots den rostar mycket, är mekaniskt en av de pålitligaste bilarna jag haft, och åkte till stan, köpte OE av fördelardosa, rotor och tändstift. Har nu bytt alla, tändstiften såg alla OK ut, de var Bosch med 4 elektroder så ej original.

Men kablarna köpte jag inte då de ej hade OE kablar bara Bosch och billigare alternativ, de var inte lika bra i skick. 4 av 5 hade en spricka i mitten där diametern blir större. Så jag har tillfälligt fixat dom genom att linda eltejp och sen vulkaniserande tejp bara för säkerhets skull. Jag har läst att då dessa blir söndriga här så hoppar gnistan ut innan den hinner ner till stiftets elektroder.

Tändspolar och tändstift ligger på en arbetsbänk tillsammans med tändkablar och annan bilmekanik utrustning.
Skapa konto

Bilens tändkabel med eltejp och vulkaniserande tejp runt spricka, liggande på en träyta.
Skapa konto

Plockade ihop allt igen och for ut på en test-tur på en mil och allt verkar nu funka, för tillfället. Hoppas det håller tills jag får nya kablar.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
OEM tändkablar var inte billiga för 15 år sen när jag bytte på min V70 så jag antar att det kändes av nu med. :) Glöm inte att kabel mellan tändspole och fördelare säljs separat.

RoTe
L Lutte skrev:
Är det någon speciell? Tänkter att det finns ju mängder av Ram's på blocket
Dom flesta stjäls ju och åker lastbil ur landet, utan att tullen kan göra något.

RoTe RoTe skrev:
Dom flesta stjäls ju och åker lastbil ur landet, utan att tullen kan göra något.
Det är väl mer gen5 2019-> som stjäls. Runt 75st/år läste jag någonstans

(gen4 byggdes även också fram tills nyligen och efter 2019 kallas då RAM Classic och stjäls inte alls i samma utstreckning då den kostar hälften mot gen5)

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.