731 354 läst · 11 264 svar
731k läst
11,3k svar
Allt om bilen
Problem med lås som fryser 2002 och framåt på alla Volvo vi haft. Den nyaste var en V60 2020 Diesel. Den var det alltid en överraskning om man slapp in i den när man skulle fara eller om den gick att låsa. Automatisk bakluckan öppnade o stängde sig lite hur den ville. Som tur är så kan den inte öppna sig när man kör. Tillägsvärmaren krånglade.Abs sladd gick av. Motoroljenivån stiger om man kör mycket kortare sträckor för det slipper o rinna in Diesel i oljan om inte partikelfiltret blir tillräckligt varmt. Larmar om strul med avgasutsläpp när det är kallt för Adblue fryser. Rostar under det har jag sett på många nyare Volvokarosser. Det var det jag kommer på nu.FredrikR skrev:
Åkt Volvo sedan 05 och känner inte igen mig i nåt.N Niq skrev:Problem med lås som fryser 2002 och framåt på alla Volvo vi haft. Den nyaste var en V60 2020 Diesel. Den var det alltid en överraskning om man slapp in i den när man skulle fara eller om den gick att låsa. Automatisk bakluckan öppnade o stängde sig lite hur den ville. Som tur är så kan den inte öppna sig när man kör. Tillägsvärmaren krånglade.Abs sladd gick av. Motoroljenivån stiger om man kör mycket kortare sträckor för det slipper o rinna in Diesel i oljan om inte partikelfiltret blir tillräckligt varmt. Larmar om strul med avgasutsläpp när det är kallt för Adblue fryser. Rostar under det har jag sett på många nyare Volvokarosser. Det var det jag kommer på nu.
En låskista på V70 2,4T -02, (goodwill).
En topplockspackning på XC70 D5 -14? (garanti).
En powerpulse-slang på V90CC D5 -18.
V90 T8 -20, bekymmersfri efter dryga 2år.
Men jag kanske haft tur. 😇
Vi har åkt Volvo ungefär lika länge. Vi hade innan V60n en tredje karossens V70 och den var ännu ganska bra. Min uppfattning är att kvalitén inte var lika bra på den som på andra karossen. Den var dock inte dålig. Bara inte lika bra kvalité som andra karossen.Den var en 13. Samtidigt hade vi en 07a classic. Den hade jag ännu ca 2 år efter den nyare v70n och den hade gått ca 100000km mera och hade mindre rost under än den nyare hade när vi sålde den. V60n är en av dom bilar vi haft med mest fel. Jag ser ganska många Volvo i jobbet och min upplevelse är att dom gått från att vara rejält byggda bilar med många vettiga lösningar och som haft bra motstånd mot rost till bilar som känns hafsigt hoppbyggda med krångligare dyrare lösningar som inte alls håller så bra och som rostar ganska mycket undertill.FredrikR skrev:
Volvo är iofs inte ensamma om den här utvecklingen
Blev en till Volvo här i veckan..N Niq skrev:Vi har åkt Volvo ungefär lika länge. Vi hade innan V60n en tredje karossens V70 och den var ännu ganska bra. Min uppfattning är att kvalitén inte var lika bra på den som på andra karossen. Den var dock inte dålig. Bara inte lika bra kvalité som andra karossen.Den var en 13. Samtidigt hade vi en 07a classic. Den hade jag ännu ca 2 år efter den nyare v70n och den hade gått ca 100000km mera och hade mindre rost under än den nyare hade när vi sålde den. V60n är en av dom bilar vi haft med mest fel. Jag ser ganska många Volvo i jobbet och min upplevelse är att dom gått från att vara rejält byggda bilar med många vettiga lösningar och som haft bra motstånd mot rost till bilar som känns hafsigt hoppbyggda med krångligare dyrare lösningar som inte alls håller så bra och som rostar ganska mycket undertill.
Volvo är iofs inte ensamma om den här utvecklingen
V70 fas2, 2010 2,4D a-traktor. 😎🚨🔊🎚️🎶🪩
Jag har kört Volvo 3ggr i mitt liv, alla har varit 2 serien av någon anledning
Provsatt iofs. en XC90 2019 härom månaden, trevligt med extra skinn på panelen och övre delarna av dörrsidorna, de gav en trevlig känsla (den utrustningen heter säkert nått speciellt på volvospråk)
Provsatt iofs. en XC90 2019 härom månaden, trevligt med extra skinn på panelen och övre delarna av dörrsidorna, de gav en trevlig känsla (den utrustningen heter säkert nått speciellt på volvospråk)
Volvo brukar inte ha lika fantasifull namnsättning som jänkarna.Tokslut skrev:
Köp en 780 så har du något ovanligt
R-design, skulle jag tro. 😉👍Tokslut skrev:
Verkar finnas på Inscription också, första blocket träffenFredrikR skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.blocket.se/annons/1002035964
Vet inte vad den bilen är för nått om mer än felmärkt, men såg att den hade R-Design ratt. Men hittade en Inscription med det extra lädret efter ~15 annonser 😅Tokslut skrev:
https://www.blocket.se/annons/1002091616
Igår körde jag till jobbet och hem igen utan problem. Men nästan hemma hackade den till på nytt, denna gång i lägre växlar. Efter jag kom hem provade jag starta den efter den stått 10 minuter och nu ville den inte orka gasa upp utan hackade på låga varv, måste trycka ner gasen och varva för att komma iväg. Så inte OK men nu på ett annorlunda sätt.
Tog Mazdan som trots den rostar mycket, är mekaniskt en av de pålitligaste bilarna jag haft, och åkte till stan, köpte OE av fördelardosa, rotor och tändstift. Har nu bytt alla, tändstiften såg alla OK ut, de var Bosch med 4 elektroder så ej original.
Men kablarna köpte jag inte då de ej hade OE kablar bara Bosch och billigare alternativ, de var inte lika bra i skick. 4 av 5 hade en spricka i mitten där diametern blir större. Så jag har tillfälligt fixat dom genom att linda eltejp och sen vulkaniserande tejp bara för säkerhets skull. Jag har läst att då dessa blir söndriga här så hoppar gnistan ut innan den hinner ner till stiftets elektroder.
Plockade ihop allt igen och for ut på en test-tur på en mil och allt verkar nu funka, för tillfället. Hoppas det håller tills jag får nya kablar.
Tog Mazdan som trots den rostar mycket, är mekaniskt en av de pålitligaste bilarna jag haft, och åkte till stan, köpte OE av fördelardosa, rotor och tändstift. Har nu bytt alla, tändstiften såg alla OK ut, de var Bosch med 4 elektroder så ej original.
Men kablarna köpte jag inte då de ej hade OE kablar bara Bosch och billigare alternativ, de var inte lika bra i skick. 4 av 5 hade en spricka i mitten där diametern blir större. Så jag har tillfälligt fixat dom genom att linda eltejp och sen vulkaniserande tejp bara för säkerhets skull. Jag har läst att då dessa blir söndriga här så hoppar gnistan ut innan den hinner ner till stiftets elektroder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plockade ihop allt igen och for ut på en test-tur på en mil och allt verkar nu funka, för tillfället. Hoppas det håller tills jag får nya kablar.
Det är väl mer gen5 2019-> som stjäls. Runt 75st/år läste jag någonstansRoTe skrev:
(gen4 byggdes även också fram tills nyligen och efter 2019 kallas då RAM Classic och stjäls inte alls i samma utstreckning då den kostar hälften mot gen5)