Arbetsbil som förmånsbil, hur funkar det ??

Chefen har igen börjat prata om att vi ska ha bilarna som förmånsbilar.
Just nu har jag en Ford Transit Custom som är utmärkt för sin uppgift.
En ny sån kostar 660.000:- ink moms, plus lite utrustning som dragkrok, takräcke, extra sidodörr mm (680-690.000:- kanske ??)
Finns även som dubbelhytt för 643.000:- (märkligt nog billigare ??)

Jag har ju egentligen ingen som helst nytta av bilen privat, med reklam på sidan får jag inte ens komma in på sopstationen.

Finns det för mig nån fördel annars ??
 
Isakare Isakare skrev:
Jag har ju egentligen ingen som helst nytta av bilen privat, med reklam på sidan får jag inte ens komma in på sopstationen.
Om du inte har nån nytta av den privat låter det onödigt dyrt att ha den som förmånsbil.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
G
När chefen vill ge en nåt frivilligt gäller det att vara på sin vakt.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Arbetsbil som förmånsbil, hur funkar det ??

Chefen har igen börjat prata om att vi ska ha bilarna som förmånsbilar.
Just nu har jag en Ford Transit Custom som är utmärkt för sin uppgift.
En ny sån kostar 660.000:- ink moms, plus lite utrustning som dragkrok, takräcke, extra sidodörr mm (680-690.000:- kanske ??)
Finns även som dubbelhytt för 643.000:- (märkligt nog billigare ??)

Jag har ju egentligen ingen som helst nytta av bilen privat, med reklam på sidan får jag inte ens komma in på sopstationen.

Finns det för mig nån fördel annars ??
Skulle väl vara om den är omärkt och glider över till en Tourneo.

Annars behåll den som tjänstebil
 
Isakare Isakare skrev:
Arbetsbil som förmånsbil, hur funkar det ??

Chefen har igen börjat prata om att vi ska ha bilarna som förmånsbilar.
Just nu har jag en Ford Transit Custom som är utmärkt för sin uppgift.
En ny sån kostar 660.000:- ink moms, plus lite utrustning som dragkrok, takräcke, extra sidodörr mm (680-690.000:- kanske ??)
Finns även som dubbelhytt för 643.000:- (märkligt nog billigare ??)

Jag har ju egentligen ingen som helst nytta av bilen privat, med reklam på sidan får jag inte ens komma in på sopstationen.

Finns det för mig nån fördel annars ??
Det är väl för han vet att ni använder de privat också eller?
 
Patrik440
Isakare Isakare skrev:
Lite avis. Har bytt partner och har ingen hund som hjälper till längre ☹️
Ajdå. 😕

I söndags grejade vi med snökedjorna .
Lille Jesko kilade dock in efter en stund men Rosa och Judith varcmed å kikade så att det gick rätt till.
Röd traktor med snökedjor på bakhjulen står på en grusväg, en liten vit och svart hund sitter framför traktorn. Skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Arbetsbil som förmånsbil, hur funkar det ??

Chefen har igen börjat prata om att vi ska ha bilarna som förmånsbilar.
Just nu har jag en Ford Transit Custom som är utmärkt för sin uppgift.
En ny sån kostar 660.000:- ink moms, plus lite utrustning som dragkrok, takräcke, extra sidodörr mm (680-690.000:- kanske ??)
Finns även som dubbelhytt för 643.000:- (märkligt nog billigare ??)

Jag har ju egentligen ingen som helst nytta av bilen privat, med reklam på sidan får jag inte ens komma in på sopstationen.

Finns det för mig nån fördel annars ??
Finns inga fördelar om du inte tänker använda den privat. Kanske att du slipper skriva körjournal men det idag finns det ju fina prylar som gör det åt en.


Dock så kan man ju få förmånsvärdet justerat om man uppfyller diverse krav. Har du t.ex bara två stolar på betalar man "bara" 60% av förmånsvärdet och kör du dessutom mer än 3000 mil i tjänst så blir det 45%

Har man flak eller massa fasta pryar i skåpet så är det också ok.

Men står det bara i vägen så är det ju fortfarande pengar i sjön.
 
Jag skulle säga att det är en dålig deal såvida det inte är en "normal" personbil man har nytta av i alla sina privata resor. En arbetsbil med begränsat antal sittplatser och lastutrymmet fyllt med arbetsredskap funkar dåligt privat, så även om man får rabatt på förmånsvärdet måste man fortfarande äga en bil privat.
Arbetsgivaren tjänar dock på det då man enklare kan ta med sig bilen hem och utgå från hemmet när man åker ut på jobb.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Finns inga fördelar om du inte tänker använda den privat. Kanske att du slipper skriva körjournal men det idag finns det ju fina prylar som gör det åt en.


Dock så kan man ju få förmånsvärdet justerat om man uppfyller diverse krav. Har du t.ex bara två stolar på betalar man "bara" 60% av förmånsvärdet och kör du dessutom mer än 3000 mil i tjänst så blir det 45%

Har man flak eller massa fasta pryar i skåpet så är det också ok.

Men står det bara i vägen så är det ju fortfarande pengar i sjön.
Har ett ton verktyg och reservdelar i skåpet, även hytten är full, jobbar mycket i kyl o frys, ibland skitiga miljöer, ibland renrum, måste ha mycket kläder med mig, de har jag helst i värmen i hytten.
Kör 4000 mil, anställd från hemmet då företaget ligger 50 mil bort.
 
useless useless skrev:
Jag skulle säga att det är en dålig deal såvida det inte är en "normal" personbil man har nytta av i alla sina privata resor. En arbetsbil med begränsat antal sittplatser och lastutrymmet fyllt med arbetsredskap funkar dåligt privat, så även om man får rabatt på förmånsvärdet måste man fortfarande äga en bil privat.
Arbetsgivaren tjänar dock på det då man enklare kan ta med sig bilen hem och utgå från hemmet när man åker ut på jobb.
Utgår redan från hemmet då företaget ligger 50 mil bort, är anställd från min hemadress.
 
Isakare Isakare skrev:
Har ett ton verktyg och reservdelar i skåpet, även hytten är full, jobbar mycket i kyl o frys, ibland skitiga miljöer, ibland renrum, måste ha mycket kläder med mig, de har jag helst i värmen i hytten.
Kör 4000 mil, anställd från hemmet då företaget ligger 50 mil bort.
ok 45 % av vad skatteverket säger då sen ska din arbetsgivare betala ~30% på vad skatteverket säger också då man betar AGA på förmånsskatt.

Helt onödigt om den bara står :p du borde snarare få betalat för parkering 😎.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
Finns det för mig nån fördel annars ??
Nej !!!!

Enda anledningen till att köra omkring med förmånsbil är om man annars skulle haft en relativt ny privat bil som man kör mycket med, och alltså inte köper denna utan kör med företagets bil som förmånsbil.

Förmånsbil är ett riktigt dyrt nöje, som alltså kan vara värt det ifall man kan slippa ungefär samma kostnad som man annars skulle ha med den privata bilen.


Ett litet undantag finns dock idag, med elbil som man laddar själv och därmed kan lyfta skattefri ersättning med 9,50/mil (om arbetsgivaren är med på det).
Då kan man nämligen komma i sitsen att man helt enkelt tjänar på att ladda hemma och köra mycket.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej !!!!

Enda anledningen till att köra omkring med förmånsbil är om man annars skulle haft en relativt ny privat bil som man kör mycket med, och alltså inte köper denna utan kör med företagets bil som förmånsbil.

Förmånsbil är ett riktigt dyrt nöje, som alltså kan vara värt det ifall man kan slippa ungefär samma kostnad som man annars skulle ha med den privata bilen.


Ett litet undantag finns dock idag, med elbil som man laddar själv och därmed kan lyfta skattefri ersättning med 9,50/mil (om arbetsgivaren är med på det).
Då kan man nämligen komma i sitsen att man helt enkelt tjänar på att ladda hemma och köra mycket.
Kan inte ladda hemma.
 
Annars skulle det ju kunna vara rätt underhållande för oss andra när du kuskar runt med en ID Buzz maxlastad på dina 100milaturer i obygden…..
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Utgår redan från hemmet då företaget ligger 50 mil bort, är anställd från min hemadress.
Risken är väl att nån tycker att pga den står hemma hos dig är det en förmån. Men då gäller det nog att ha kadaverdiciplin på att aldrig använda firmabilen till en cm körning privat. Och hävda man har annan bil för privatkörning. Ibland krävs det väl att man har två bilar i hushållet, eller kan visa att man bara använder en privatbil. Fast med inrett skåp och två säten så skulle jag ändå tro man inte blir sköntaxerad.

När jag var barn hade min pappa en vanlig personbil som tjänstebil, han jobbade mycket med sälj och utbildning och utgick från hemmet. Men han åkte också till jobbet. Han åkte dit på att betala skatt för ett par år retroaktivt tror jag, och fick därefter ta den som förmånsbil. För att han skulle få ha den som tjänstebil skulle den alltid parkeras på jobbet 7 mil söderut nattetid, även om tjänsteresan var norrut. Men det var nog egentligen rätt av skatteverket, vi hade bara en bil privat och tjänstebilen användes som sagt av honom från och till jobbet, och den användes även privat på andra turer ibland. Jämfört med att ha en bil privat till och åka och hämta tjänstebilen på jobbet var det bättre betala förmånsvärde. Det lustiga var, eftersom han var delägare i företaget, att han bytte bil typ var 7e år och bytte däck och sådant själv. Annars brukar ju fördelen vara att alltid åka ny bil...

Jag tror dock inte att om man tar den som förmånsbil får dra resor till och från jobbet, de ska isåfall betalas med privat bränsle... Fast... ett tag var det väl förmånligt att ha bränsleförmån. Jag tror några få på jobbet har kvar "gamla avtal" på tjänstebilar, där fanns det sådan regel, men de vill skifta över alla utom höga chefer till personalbilar där man betalar allt med bruttolöneavdrag, så jag tror ingen har det avtalet längre, tror heller inte det alls var fördelaktigt. Speciellt eftersom alla kör på el och laddar hemma...

Personalbilarna vi kan välja på nu kostar way to much för att vara vettigt, tror mina kollegor betalar ca 7.000 kr / månad "netto", dvs om man räknar både skatt och bruttolöneavdrag slår efter skatt för en ID4, någon tusenlapp mer för e-tron. Då tillkommer ju dessutom hjulskiften, förvaring, rekond på bruttolöneavdrag... och de brukar vara griniga på småskador när man byter bil. Jag tror man kunde komma undan något billigare med tex en Passat GTE eller Skoda Superb IV. Jag tycker de bilarna är rätt trista, hade det varit tex en Tesla för säg 5-6000kr hade jag nog hoppat på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.