G Gooli skrev:
Man undrar ju vad som inträffade först. Att folk slutade kunna köra bil eller saltning av vägarna?
Det som inträffade först var "tätort". Det går inte att ha blixthalka i väldigt tät trafik som vi har i storstäder idag.
 
G
MathiasS MathiasS skrev:
Det som inträffade först var "tätort". Det går inte att ha blixthalka i väldigt tät trafik som vi har i storstäder idag.
"Tät trafik" som i att folk inte anpassar avståndet till framförvarande trafik till väglaget?
 
G Gooli skrev:
"Tät trafik" som i att folk inte anpassar avståndet till framförvarande trafik till väglaget?
Ja det kan man säga, för i TÄT trafik som det ser ut i våra tre största städer så går det inte att ha 25m lucka mellan bilarna på sveavägen och då finns inga marginaler kvar för andra fel från föraren => det smäller om det är väldigt halt.

Jag har inga problem att köra utan salt och i blixthalka men det gäller inte alla andra bilister och i tätort blir det tillräckligt många dåliga bilförare på samma ställe för att det ska bli problem när det är halt. Trafikregler, bra bilar, dubbdäck, saltning är ju alltihop saker som kompenserar för icke perfekta bilförare.
 
Filerna är mycket smalare i storstäderna också därför det är så låga hastigheter på motorvägarna.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har du tittat på Hansenracing.se? Det skulle jag testa om inte trodo, autodoc och de vanliga ställena har.
Jodå.Autodoc och liknande har den delen. Jag beställde den faktiskt i morse därifrån. Det tar väl däremot en vecka innan den dyker upp, därför kom jag på mig själv när jag funderade hur icke volvoägare gör när de behöver delar, snabbt. Fram till för femton år sedan körde jag en 240. Den gick i stort sätt aldrig sönder, och gjorde den det fans delar över disk hos Bil & truck eller Biltema. Efter det var det en äldre bil, där jag till den köpte delar på internet. Men nu, när jag har en nästan, nåja, ny bil och fick lite bråttom att köpa delar, undrade jag om tiden sprungit ifrån mig och reservdelsförsäljningen överlag inte längre sker hos märkets representant utan via internet.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
I Finland har biltema väldigt dåligt med reservdelar till de bilar jag har, nästan bara universala delar och typ vindrutetorkare och annat i den stilen.

För reservdelar är det motonet man går till. Sen har vi en mindre firma i byn som får hem det mesta. Sen finns ju Trodo och andra nätaffärer.

Tror aldrig jag köpt en reservdel från en märkesrepresentant.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Hedinbil äger väl KW-part / KW auto och Norrlands custom (klintberg & way som alltid sagt de har norra europas största usa-bilslager) som är en av de tre Europa argenturerna för RAM och Dodge. AEC den andra och den tredje minns jag inte.

Men www.rockauto.com fungerar också, 2dygn är mitt rekord efter lagd order till lev. i Stockholmsskogen

Jag minns den goda tiden när Klintberg & Way hade sin butik/hus i Lindvreten Stockholm ( Kungens Kurva ) och delarna var lika om inte billigare än Volvodelar, vilka tider (det var inte lätt att hitta bild från framsidan på det "ikoniska" klintberghuset med deras logga på :( )
Numera ligger här bla Scanias kontor, men frågan är om det inte är jänkebilsverkstad också i samma hus fortfarande?

Visst sålde de SAAB i samma hus? Jag tror jag kan varit inne där nån gång isåfall för att köpa reservdelar till saab men minns inte, visst försvann de tidigt 2000-tal???

Nån berättade att under plastmattan på Scanias kontor är ett fint stengolv med loggor från flera av märkena de sålde...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det som inträffade först var "tätort". Det går inte att ha blixthalka i väldigt tät trafik som vi har i storstäder idag
Många klagar på hur "stockholmare" kör, generellt tycker jag att många i stockholm kör rätt bra. Det finns givetvis väldigt många som är usla att köra också.

På vardagsmornar så är det oftast bra flyt och bra hänsyn i trafiken. På kvällar och helger, speciellt storhelger, så verkar förståndet upphöra. Tex att är det tät trafik MÅSTE man, för att det ska funka rimligt, släppa in folk där det är påfarter eller filbyten krävs. Det funkar i princip alltid om man bara byter i tid, folk som "tränger sig" har sällan förståelse.

På helger eller utanför stockholm så verkar detta att "släppa in" om det är trångt att vara helt bortglömt.

Min tro är att de som kör i morgontrafiken i stor utsträckning är vana vardagspendlare, på kvällar och helger kommer de fram som inte är vana - många dessutom verkar ha tagit körkortet i en del av världen som har helt andra trafikregler.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Sämst är de som kör sällan.. och lantisar kör dålogt i stan, stadspendlare kör bra i kö och norrlänningar brukar vara bättre i snö.

Vi runt Göteborg är såklart bäst i regnväder 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Sämst är de som kör sällan.. och lantisar kör dålogt i stan, stadspendlare kör bra i kö och norrlänningar brukar vara bättre i snö.
Så är det säkert. Många i sthlm kör ju inte på små, dåligt snöröjda vägar i skogen.
Rabbithole Rabbithole skrev:
Vi runt Göteborg är såklart bäst i regnväder 😉
:D Göteborg tycker jag nästan är svårare att köra i än sthlm... känns som lika tätt med trafik och lika högt tempo, nästan mer till och med...
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
På helger eller utanför stockholm så verkar detta att "släppa in" om det är trångt att vara helt bortglömt.
Det händer faktiskt då och då även i mindre städer numera. För 25 år sedan tvivlar jag på att det förekom. Och jag håller med om att stockholmare faktiskt ofta är rätt schysta i trafiken. Problemet med stockholmstrafiken var innan GPS-tiden om man inte hittade riktigt. Minsta misstag hamnade man i någon d-a tunnel och dök upp i fel del av staden...
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Vi runt Göteborg är såklart bäst i regnväder
Och bäst på spårvagnar... Hatar dessa monster...
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
Att ha tur och vara en bra bilförare är inte samma sak 😎..
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och bäst på spårvagnar... Hatar dessa monster...
Bäst eller sämst, sämst integration och överallt så det stör precis allt, för det vore hemskt om man samlade kollektivtrafiken på sidan av en allé där alla hållplatser ligger. Måste gå i mitten... Ironiskt att Göteborg är Sveriges sämsta bilstad, när det finns 4 Bilföretag i stan.
 
R
J JohanLun skrev:
Så är det säkert. Många i sthlm kör ju inte på små, dåligt snöröjda vägar i skogen.

:D Göteborg tycker jag nästan är svårare att köra i än sthlm... känns som lika tätt med trafik och lika högt tempo, nästan mer till och med...
Men varje år bevisar Stockholmarna att dom inte kan köra bil i fjällen är det någon som alltid lyckas att köra fast eller av vägen så gissa vart dom oftast kommer ifrån😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.