J JohanLun skrev:
Många klagar på hur "stockholmare" kör, generellt tycker jag att många i stockholm kör rätt bra. Det finns givetvis väldigt många som är usla att köra också.

På vardagsmornar så är det oftast bra flyt och bra hänsyn i trafiken. På kvällar och helger, speciellt storhelger, så verkar förståndet upphöra. Tex att är det tät trafik MÅSTE man, för att det ska funka rimligt, släppa in folk där det är påfarter eller filbyten krävs. Det funkar i princip alltid om man bara byter i tid, folk som "tränger sig" har sällan förståelse.

På helger eller utanför stockholm så verkar detta att "släppa in" om det är trångt att vara helt bortglömt.

Min tro är att de som kör i morgontrafiken i stor utsträckning är vana vardagspendlare, på kvällar och helger kommer de fram som inte är vana - många dessutom verkar ha tagit körkortet i en del av världen som har helt andra trafikregler.
Jag tror inte att något riktnummer kör sämre än andra (utom möjligen Göteborg då som är lite sämre på allt än vi andra) men, om cirka 20% av alla som kör är riktigt dåliga på det så blir ju det faktiska antalet betydande där det finns många bilar….med resultat därefter.
 
R Rejäl skrev:
Men varje år bevisar Stockholmarna att dom inte kan köra bil i fjällen är det någon som alltid lyckas att köra fast eller av vägen så gissa vart dom oftast kommer ifrån😁
Hur många i fjällen är INTE stockholmare då?
 
R
MathiasS MathiasS skrev:
Hur många i fjällen är INTE stockholmare då?
Ganska stor del!!!
 
J JohanLun skrev:
Numera ligger här bla Scanias kontor, men frågan är om det inte är jänkebilsverkstad också i samma hus fortfarande?

Visst sålde de SAAB i samma hus? Jag tror jag kan varit inne där nån gång isåfall för att köpa reservdelar till saab men minns inte, visst försvann de tidigt 2000-tal???

Nån berättade att under plastmattan på Scanias kontor är ett fint stengolv med loggor från flera av märkena de sålde...
ok, har ingen koll vad som föresgår där nu. Japp, SaaB var sista firman som sålde K&W parts, SaaB krävde att K&W slutade sälja sina egna delar till slutkund då de var Generalagent och SaaB ville ha en del av kakan. Så när man kom dit och handlade stod de å knappade en jävla stund för delarna skulle genom 2 system innan jag fick den då SaaB plockade delen från K&W parts hylla och "köpte" den och sedan skulle sälja den till kund/mig. Det var nära slutet för reservdelshandlingen i huset då, runt 20år sedan. K&W flyttade och hur och när och med vem de låg med då har jag dålig koll på
 
Det är väl där KW Bilservice ligger numera, isåfall skruvas det tyska, spanska och tjeckiska bilar numera.
 
Jepp, KW sedan många år.
 
Vindrutespolningen på VW Sharanen slutar fungera. Troligen isbildning då det blev vid första köldknäppen och jag nog haft sommarblandning i burken. Nolla felkoden hjälper inte. Dött i en månad innan man fick tummen ur och tog tag i problemet. Stoppar i en lampa i kontakten och den lyser. Duttar på ström på pumpen och den funkar. Sätter ihop och det funkar. Bra så.
Två år senare. Samma sak. Haft problem med läckage efter en skaderep där slangarna lossnat så det var mest vatten i burken igen... å kallt. Dum dum dum...
Nolla felkoden hjälper inte.
Googlar lite och ser att det är ett känt fenomen. Folk byter pumpar och raderar felkoder men ändå ingen funktion.
Nån fick funktion med att bryta batteriet i 5 minuter.
Jag ville ju kolla pumpen så det blev samma procedur som sist. Lampa + ström på pump. Funkar igen.
Man blir lite gubbgrinig när sånna här saker som styrs direkt av en styrenhet bara ger upp, sätter felkod och vägrar prova igen. Den skulle ju kunna försöka varje gång och ge sig om strömmen blir för stor om motorn sitter fast.
Tekniken för att låta styrenheten prova gång på gång kostar ingenting. Strömbegränsningsfunktionen finns redan där, det finns ingen säkring emellan.
Eller om det är glappt. Det är väl bättre att en säkerhetsdetalj som spolning eller lyse funkar ibland i alla fall än att funktionen stängs av helt och vägrar ens försöka igen.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Hade samma på en VW Amarok, första kylan, för mig hjälpte det att bara byta säkringen. Kolla så den inte sitter och glappar eller har ärgat hos dig.


Har för mig att biltema har pumpar till VW, de kostar bara några hundralappar.
 
Hmm, har fått prisuppgifter på allt från 3200 till 6500kr för att byta bromsskivor bak på V70.

- 1600kr för no-name skivor och 2300 för bosch. Även belägg diffar från 650 till 1100kr.


Är det vettigt med de dyrare offerten?


/A
 
Titta på tex trodo.se för att se vad delarna kostar om du köper dem själv.

Jag köper alltid Bosch, ATE, Brembo eller FEBI och då slipper jag konstiga problem. Lite dyrare än det billigaste, men aldrig dyrt på en standardbil. Samma sak med belägg.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Lägger frågan här . Då det har lite med bilen att göra :). Är det någon som vet hur det ser ut med gatuparkeringar i Stockholm på Tegnérgatan låga nummer. Ska åka från Uppsala och besöka ett kontor på förmiddagen. Är det ens någon idé att försöka ta bilen och chansa på parkering? Eller ska man satsa på pendeln.
 
RoTe
A abbe_ skrev:
Hmm, har fått prisuppgifter på allt från 3200 till 6500kr för att byta bromsskivor bak på V70.

- 1600kr för no-name skivor och 2300 för bosch. Även belägg diffar från 650 till 1100kr.


Är det vettigt med de dyrare offerten?


/A
Gissar det är sista generationen V70? Dom äter bromsar bak av någon anledning som ingen lyckats förklara. Köper du hela arbetet med delar av en verkstad är dom skyldiga att ge garanti så ta det billigaste. Gör du det själv kan du gott lägga på några hundra för märken man hört talas om.
 
putte22 putte22 skrev:
Lägger frågan här . Då det har lite med bilen att göra :). Är det någon som vet hur det ser ut med gatuparkeringar i Stockholm på Tegnérgatan låga nummer. Ska åka från Uppsala och besöka ett kontor på förmiddagen. Är det ens någon idé att försöka ta bilen och chansa på parkering? Eller ska man satsa på pendeln.
Se till att ha en stund på dig att leta om du prompt ska stå på gatan, annars är väl P-hus Norra Real närmast dock var det ett tag sen jag stod där så jag har dålig koll på hur fullt det brukar vara på morgnarna.
 
D Dublin skrev:
Se till att ha en stund på dig att leta om du prompt ska stå på gatan, annars är väl P-hus Norra Real närmast dock var det ett tag sen jag stod där så jag har dålig koll på hur fullt det brukar vara på morgnarna.
👍 nä gatan är inget krav. Funkar med garage oxå.
 
P-hus Norra Latin brukar jag parkera i en eller två gånger per år då jag besöker tandläkaren på Sveavägen. Det finns fler P-hus i området. Jag har aldrig misslyckats med att hitta en ledig plats. Det beror troligen på att det kostar runt 100 kr per timme. Väl värt det för att slippa SL (kända för "välj alternativa färdmedel" som är deras slogan så fort det strular för dom). Aimo-park är lite dyrare än P-husen som drivs av Stockholm stad så troligen lite flera platser lediga där. Kolla på deras web-sidor i förväg. Ofta går det att hitta plats på någon gata om man orkar snurra lite och helst lite längre norrut i vasastan. Betalning kräver nästan alltid en app i telefonen.

Edit: Parkster har fungerat väldigt bra de senaste månaderna som jag har använt den efter att Stockholm stängde sin app BetalaP.
 
Redigerat:
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.