759 772 läst · 11 497 svar
760k läst
11,5k svar
Allt om bilen
Har du månne fel bultar till plåtfälgarna?K Kurtivan skrev:Jag har köpt en Peugeot 308 hos en bilförsäljare och fick betala extra för att säljaren skulle ordna vinterhjul åt den
Sommarhjulen var alu 16" och vinter plåt och 15".
Efter att ha bytt till vinter får jag ett oljud i bilen, kör jag sakta kommer det ett oljud per hjulvarv känns det som, i högre farter "smetas" ljudet ut.
När jag lyft upp och snurrar på hjulen hörs det liksom ett "swisch" som återupprepas på samma ställe på fälgen. Båda bromsoken fram är lite blankare på en yta, men inget skav ser jag i fälgen.
[bild][bild]
Är det opassande fälgar jag fått med? Bilfirma tyckte jag skulle höja ljudet på radion bara.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 326 inlägg
Är det det här du menar så ser det inte ut som en fälg som tar i...
I vilket fall som helst, byter du tillbaka till sommarhjulet och snurrar på det när bilen är upphissad, och ljudet försvinner, så är det ju uppenbart vad felet är...
Jag hade ringt närmaste märkeshandlare (antar att det inte är en sån du handlat av?) och frågat om det går att sätta 15-tumshjul på bilen.. säger de nej så är det bara att reklamera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I vilket fall som helst, byter du tillbaka till sommarhjulet och snurrar på det när bilen är upphissad, och ljudet försvinner, så är det ju uppenbart vad felet är...
Jag hade ringt närmaste märkeshandlare (antar att det inte är en sån du handlat av?) och frågat om det går att sätta 15-tumshjul på bilen.. säger de nej så är det bara att reklamera.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 326 inlägg
Kan du ta bort en lite snabbt och visa hur lång den är?
Edit: vill du testa om det är felet kan du prova att lägga en bricka mellan fälg och skruvskallen, och se om det blir bättre... Bara snurra för hand med bilen upphissad, inte köra runt så, såklart....
Edit: vill du testa om det är felet kan du prova att lägga en bricka mellan fälg och skruvskallen, och se om det blir bättre... Bara snurra för hand med bilen upphissad, inte köra runt så, såklart....
Medlem
· Västra Götaland
· 2 327 inlägg
Jag hade olika skruvar till sommaralufälgarna och vinterplåtfälgarna när jag hade peugeot. Minns inte vad som var skillnaden, men det var nog hur dom såg ut där de har kontakt med fälgen.
Synd att jag inte visste knepet med att laga bilen genom att höja volymen på stereon. Skulle sparat lite pengar åt mig.
Synd att jag inte visste knepet med att laga bilen genom att höja volymen på stereon. Skulle sparat lite pengar åt mig.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 327 inlägg
Här
https://www.autodoc.se/reservdelar/...0313/peugeot/406/406-break-8e-f/15558-1-8-16v
ser det ut som att de skruvar man ser på din bild passar till alufälgar, och att stålfälgar ska ha skruvar utan den lösa grejen.
Jag kollade på 406, för det var en sån jag hade. Det kan nog vara samma lika på 308:an
https://www.autodoc.se/reservdelar/...0313/peugeot/406/406-break-8e-f/15558-1-8-16v
ser det ut som att de skruvar man ser på din bild passar till alufälgar, och att stålfälgar ska ha skruvar utan den lösa grejen.
Jag kollade på 406, för det var en sån jag hade. Det kan nog vara samma lika på 308:an
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 000 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 000 inlägg
Då måste det vara en Fransk bil ... ! 😮C cpalm skrev:
För några årtionden sen så hade jag en hylsnyckel och verkstadssats med alla möjliga dimensioner i.
Efter något år så pratade jag med någon om den och konstaterade att 11mm, 14 mm och 16mm aldrig blev använda, inte en enda gång.
12mm var inte så supervanligt, men japanska bilar hade det ofta dock.
Så ett tag efter detta så var jag och meckade i kompisens Peugeot, och minsann, plötsligt fick jag användning av både 11 och 14mm
T.o.m så roligt att en del satt med både 14 och 15mm skalle, fast det var samma gäng och ungefär samma längd, och inte motiverat av att det var trångt eller något.
Utan de franska ingenjörerna ville nog bara busa till det lite och slänga in en 14mm skalle bland de andra skruvarna.