777 192 läst · 11 693 svar
777k läst
11,7k svar
Allt om bilen
Helt vanlig krympflation... Köper man en ny bil idag så får man säkert 200 gram mindre stål i skruvskallar och muttrar tack vare att man har optimerat prylarna och gått ner en mm i dimension för att spara material.
Enda bil jag stött på med skruv och mutter !! mellan motor och växellåda var fransk.Mikael_L skrev:Då måste det vara en Fransk bil ... ! 😮
För några årtionden sen så hade jag en hylsnyckel och verkstadssats med alla möjliga dimensioner i.
Efter något år så pratade jag med någon om den och konstaterade att 11mm, 14 mm och 16mm aldrig blev använda, inte en enda gång.
12mm var inte så supervanligt, men japanska bilar hade det ofta dock.
Så ett tag efter detta så var jag och meckade i kompisens Peugeot, och minsann, plötsligt fick jag användning av både 11 och 14mm
T.o.m så roligt att en del satt med både 14 och 15mm skalle, fast det var samma gäng och ungefär samma längd, och inte motiverat av att det var trångt eller något.
Utan de franska ingenjörerna ville nog bara busa till det lite och slänga in en 14mm skalle bland de andra skruvarna.
De kunde hitta på kul grejer
Vill man tvätta bilen i maskin och inte bryr sig om borstar på lacken hade jag valt ett abonemang, det blir riktigt billiga tvättar då
OKQ8: 299kr/månad. https://www.okq8.se/pa-stationen/tvatta-bilen/tvattabonnemang/
Cirkel K: från 159kt/månad. https://www.circlek.se/biltvatt/priser
OKQ8: 299kr/månad. https://www.okq8.se/pa-stationen/tvatta-bilen/tvattabonnemang/
Cirkel K: från 159kt/månad. https://www.circlek.se/biltvatt/priser
Ja jag fundera faktiskt lite på abonnemang, men jag får se vad det blir.
Egentligen brukar jag bara tvätta bilen typ max en gång per år, och göra det själv.
Men jag har nu börjat överväga att köra företagets bil lite oftare i en biltvätt, då det faktiskt är bättre att jag tjänar pengar på tiden jag inte lägger på biltvätt.
Egentligen brukar jag bara tvätta bilen typ max en gång per år, och göra det själv.
Men jag har nu börjat överväga att köra företagets bil lite oftare i en biltvätt, då det faktiskt är bättre att jag tjänar pengar på tiden jag inte lägger på biltvätt.
N Niq skrev:
Alternativa dimensioner
Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:
- Däcken ska vara typgodkända
- Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
- Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
- Däcken är av samma typ.
- Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
- Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
- Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
- Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/dack/dackbyte-pa-personbil/
Hämtade vinterdäck hos en handlare till en firmabil jag hade, de hade glömt skicka med däcken som köptes nya med bilen.useless skrev:Alternativa dimensioner
Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:
- Däcken ska vara typgodkända
- Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
- Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
- Däcken är av samma typ.
- Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
- Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
- Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
- Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
[länk]
Sista punkten i den där listan vad de enda de uppfyllde.
De var fel fäljar med fel ET och fel storlek skodda med Kinesiska dubbdäck utan dubbar med fel viktklass.
De tog i hjulhusen, fjäderbenen och bilen fladdrade som en vante på vägen.
Däck o fälj var till en liten Peugeot/Citroen typ 206, min var en Citroen Berlingo Boxline.
Handlaren menade på att det var samma däck/fäljar på de bilarna, riktigt dum jävel som vi typ fick hota med polisen för han utrustat bilen med olagliga hjul, innan han gav sig.....sen ville han ha betalt för slitaget då det tog några veckor innan nya hjul dök upp !!!
Ha ha, fick också fel däck (inte de jag beställt) en gång. Tog så klart ett tag att få hem de rätta.Isakare skrev:
Sen blev det plötsligt väldans bråttom att komma in för byte ( -"Man vill ju inte att de felaktiga däcken blir slitna").
Valde att hålla tyst om att jag just kört 150 mil med dem 😆
Dom fick ta bort den filmen efter hot från Teslas advokater.K Kurtivan skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 070 inlägg
Det finns eftermarknadsarmar som löst problemet. Grufman hittade väl också orsaken. Tunnt gods + nån ficka för korrosion om jag minns rätt
Hmmm , borde man inte som företag veta var bilens lyftpunkter är istället för
att ram , drivpaket och hjulupphängningar hänger i karossens fästpunkter i
ramen ???
https://www.blocket.se/annons/1001846006
att ram , drivpaket och hjulupphängningar hänger i karossens fästpunkter i
ramen ???
https://www.blocket.se/annons/1001846006
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder