Helt vanlig krympflation... Köper man en ny bil idag så får man säkert 200 gram mindre stål i skruvskallar och muttrar tack vare att man har optimerat prylarna och gått ner en mm i dimension för att spara material.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Då måste det vara en Fransk bil ... ! 😮

För några årtionden sen så hade jag en hylsnyckel och verkstadssats med alla möjliga dimensioner i.
Efter något år så pratade jag med någon om den och konstaterade att 11mm, 14 mm och 16mm aldrig blev använda, inte en enda gång.
12mm var inte så supervanligt, men japanska bilar hade det ofta dock.

Så ett tag efter detta så var jag och meckade i kompisens Peugeot, och minsann, plötsligt fick jag användning av både 11 och 14mm
T.o.m så roligt att en del satt med både 14 och 15mm skalle, fast det var samma gäng och ungefär samma längd, och inte motiverat av att det var trångt eller något.
Utan de franska ingenjörerna ville nog bara busa till det lite och slänga in en 14mm skalle bland de andra skruvarna.
Enda bil jag stött på med skruv och mutter !! mellan motor och växellåda var fransk.
De kunde hitta på kul grejer

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
j.f.s
C cpalm skrev:
Tror f-n det är olika dimensioner på gängan till och med! 😂
Haha nejdå. Kan vara så att den koniska hör till en Audi. Tog bara en i högen 😂🤷‍♂️

Mikael_L
Ja jag fundera faktiskt lite på abonnemang, men jag får se vad det blir.

Egentligen brukar jag bara tvätta bilen typ max en gång per år, och göra det själv.
Men jag har nu börjat överväga att köra företagets bil lite oftare i en biltvätt, då det faktiskt är bättre att jag tjänar pengar på tiden jag inte lägger på biltvätt.

N Niq skrev:
Det står väl i reg.beviset vilka hjulstorlekar som är godkända på bilen?
Står väl bara en dimension där?

N Niq skrev:
Ok. Det är ju mycket möjligt du har passande skruv. Låter det från alla hjul? Det står väl i reg.beviset vilka hjulstorlekar som är godkända på bilen?

Alternativa dimensioner

Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

• Däcken ska vara typgodkända
  • Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
  • Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
  • Däcken är av samma typ.
  • Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
  • Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
  • Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
  • Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/dack/dackbyte-pa-personbil/

useless useless skrev:

Alternativa dimensioner

Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

• Däcken ska vara typgodkända
  • Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
  • Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
  • Däcken är av samma typ.
  • Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
  • Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
  • Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
  • Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
[länk]
Hämtade vinterdäck hos en handlare till en firmabil jag hade, de hade glömt skicka med däcken som köptes nya med bilen.
Sista punkten i den där listan vad de enda de uppfyllde.
De var fel fäljar med fel ET och fel storlek skodda med Kinesiska dubbdäck utan dubbar med fel viktklass.
De tog i hjulhusen, fjäderbenen och bilen fladdrade som en vante på vägen.
Däck o fälj var till en liten Peugeot/Citroen typ 206, min var en Citroen Berlingo Boxline.
Handlaren menade på att det var samma däck/fäljar på de bilarna, riktigt dum jävel som vi typ fick hota med polisen för han utrustat bilen med olagliga hjul, innan han gav sig.....sen ville han ha betalt för slitaget då det tog några veckor innan nya hjul dök upp !!!

• Haha
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
C
Isakare Isakare skrev:
sen ville han ha betalt för slitaget då det tog några veckor innan nya hjul dök upp !!!
Ha ha, fick också fel däck (inte de jag beställt) en gång. Tog så klart ett tag att få hem de rätta.
Sen blev det plötsligt väldans bråttom att komma in för byte ( -"Man vill ju inte att de felaktiga däcken blir slitna").
Valde att hålla tyst om att jag just kört 150 mil med dem 😆

• Haha
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
Köat en halvtimme för en olycka på E4an.
Tesla där höger bärarm bak gått av i vänster filen.

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Köat en halvtimme för en olycka på E4an.
Tesla där höger bärarm bak gått av i vänster filen.
Grufman Bil har väl lagt ut en film om Teslas bärarmar som spräcks, på YT

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Det finns eftermarknadsarmar som löst problemet. Grufman hittade väl också orsaken. Tunnt gods + nån ficka för korrosion om jag minns rätt

K Kurtivan skrev:
Grufman Bil har väl lagt ut en film om Teslas bärarmar som spräcks, på YT
Jo, de har nog en mörkgrå S som kom på bärgare för en stund sen på verkstaden nu.

galento
Hmmm , borde man inte som företag veta var bilens lyftpunkter är istället för
att ram , drivpaket och hjulupphängningar hänger i karossens fästpunkter i
ramen ???

https://www.blocket.se/annons/1001846006

Illustration av lyftpunkter för 1961 års passagerarbilramar från verkstadshandbok. Skuggade områden markerar rekommenderade stödplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Underrede av en bil upphissad i verkstad, visar hjulupphängning och bilens fästpunkter på ramen, bredvid en annan parkerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Arg
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.