Alltid svårt att få bilder på ljus tycker jag.
Men blev skapligt nöjd med lilla ledrampen får jag i xenon i helljusen så duger det åt mig

Halvljus
Nattväg sedd från bil med LED-ramp och halvljus aktiverat, visar belysningens effektivitet på mörk landsväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helljus
Nattkörning på en landsväg med bilens halvljus och helljus aktiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kia verkar ha kasst ljus original enl flera inlägg på bla Facebook

Jag hade nog riktar upp helljuset något, jag vill se skogen och långt fram, tycker en del är så starkt 10m framför bilen så det nästan bländar

Ja kanske det, tror vägen lutar lite uppåt just där men ska kolla det.
Har aldrig haft nåt vidare till ljus på nån bil så jag vet inte 😄

Jag har justerat upp mina extraljus flera gånger den här veckan av samma orsak, nu är det ganska bra, men det är svårt att justera och sen se hur det blir om man inte gör det mitt i natten på en tom väg... Det högra ljuset vinklas litet mot sidan också.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Bytte till vinterhjul på 740:n och S70:n förra fredagen, drog fast alla hjulen med tryckluftpickan på lägsta och efterdrog för hand.
Var helt hundra på att jag dragit alla och i lördags när jag och hustrun tog en handlingsvända till Classe i Insjön så efter 6-7 kilometer hördes ett svagt klonkande, trodde först att det var den rillade mittlinjen men klonkade bara när jag vred ratten åt vänster.

Hade 2 kilometer kvar till Classe så körde dit och parkerade, går ut och kollar hjulbultar, alla på vänster framhjul gick att skruva för hand och ingen av dem hade ens anliggning mot fälgen...

Vad jag lärt mig av detta är att en mutterpicka på lägsta moment absolut inte är tillräckligt för en lättmetallfälg medans det antagligen funkat alldeles utmärkt på en plåtdito.

Och vara 100% övertygad att man dragit alla är inte samma som att man gjort det, 2 varv runt bilen gäller fortsättningsvis.

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
galento
mikethebik mikethebik skrev:
Vad jag lärt mig av detta är att en mutterpicka på lägsta moment absolut inte är tillräckligt för en lättmetallfälg medans det antagligen funkat alldeles utmärkt på en plåtdito.
Men efterdrog du inte för hand som du skrev ? 🤔🤔

Bytte till vinterhjul på 740:n och S70:n förra fredagen, drog fast alla hjulen med tryckluftpickan på lägsta och efterdrog för hand.
Var helt hundra på att jag dragit alla och i lördags när jag och hustrun tog en handlingsvända till Classe i Insjön så efter 6-7 kilometer hördes ett svagt klonkande, trodde först att det var den rillade mittlinjen men klonkade bara när jag vred ratten åt vänster.

Hade 2 kilometer kvar till Classe så körde dit och parkerade, går ut och kollar hjulbultar, alla på vänster framhjul gick att skruva för hand och ingen av dem hade ens anliggning mot fälgen...

Och vara 100% övertygad att man dragit alla är inte samma som att man gjort det, 2 varv runt bilen gäller fortsättningsvis.
Sätt som rutin att alltid börja med ett visst hjul så är det lättare att få det rätt och komma ihåg att dra och att du dragit alla iomd. att du alltid slutar med samma hjul

Jo, gjort samma misstag. Lätt hänt att missa med efterdragning på ett hjul om man blir avbruten exempelvis

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Lättmetallfälgar är stumma, så har man lite otur har inte fälg och skruvar hamnat exakt rätt så att konan bottnar. Därför ska man efterdra efter en bits körning.

På plåtfälgar ligger inte området runt skruvhålet i kontakt med navet. Så där får man en "fjäderverkan" som gör att det är lite mer förlåtande.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
På tal om hjul, är det någon som har koll på om det brukar vara några erbjudanden på däck under Black Friday?

galento galento skrev:
Men efterdrog du inte för hand som du skrev ? 🤔🤔
Jag var säker på att jag efterdragit alla hjulen men uppenbart missat vänster framhjul, är första gången i mitt liv som bilägare att uppleva detta, förhoppningsvis sista,

• Gilla
galento
  • Laddar…
D
Jag var säker på att jag efterdragit alla hjulen men uppenbart missat vänster framhjul, är första gången i mitt liv som bilägare att uppleva detta, förhoppningsvis sista,
Drog du med momentnyckel, eller tror du att det är att fälgen inte låg riktigt emot?

Tokslut Tokslut skrev:
Sätt som rutin att alltid börja med ett visst hjul så är det lättare att få det rätt och komma ihåg att dra och att du dragit alla iomd. att du alltid slutar med samma hjul
Jag har tvåpelarlyft så rutinen är: hissa upp kärran, ta bort alla fyra hjul, gå en vända runt och snurra på skivorna och kontrollera att det går lätt, att beläggen är ok och skivorna fina, samt en allmän koll under bilen.

Därefter tar jag in alla hjul som ska monteras, kollar mönster och skick samt rotationsriktning och placerar ut dem på sina platser, monterar och drar med lägsta moment, därefter kollar lufttrycket, sänker ner och går en vända igen och efterdrar.

Har gjort likadant på alla våra egna, grabbarnas och andras bilar otaliga gånger sedan säkert 15-20 år sedan jag skaffade lyften, så detta är första gången det klickat.
Bra att det var min egen bil och att jag körde själv när det hände.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Drog du med momentnyckel, eller tror du att det är att fälgen inte låg riktigt emot?
Drog med mutterpickan först på lägsta moment och därefter för hand, drar alltid hjulen för hand med det moment jag har i armen och när man meckat i mer än 50 år har man rätt bra koll på moment, åtminstone har jag det.
Momentnyckel använder jag väl bara när det gäller motor-drivlina eller liknande där momentet är mera kritiskt.
Senast var när jag renoverade mina 18 tums Nebula splitfälgar i somras, dessa titanskruvar som gängas i aluminiumlegeringen ska man inte chansa med.

• Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Hjul ska efterdras efter att man kört en bit. Dom kan faktiskt komma loss annars

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.