Alfredo Alfredo skrev:
För mig är det i princip samma sak. Man kollar om något behöver dras åt och behövs det så gör man det.
Det var det jag menade.
 
Kuslake Kuslake skrev:
Det var det jag menade.
Ja jag var alltså inte oense med dig utan höll med. 😀 Menade mest att det är lite hårklyverier om man vill kalla det efterkoll eller efterdra då orden för de flesta borde ha samma praktiska innebörd.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Mikael_L
Efterkontrollen gör man nu rent praktiskt genom att efterdra.
Det kan kallas "provdra" också.

Det känns som att vi alla menar samma, och det har bara hängt upp sig på ren semantik.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det blev tvättabonnemang på glimra.

De hade drive just nu, 2 första månaderna 149 kr/ månad (och bindningstid i 2 månader, dvs minst 300kr)
8 tvättar per månad ingår, jag får se om jag ens kommer tvätta mer än 2ggr per månad, jag tvivlar, jag har ju lite annat att göra än hänga vid tvättstationen.
Har detsamma, för mig blev det att jag tvättar mer, enkelt att stanna till om man kör förbi en station!
 
Fat wheels betydde något annat förr....
Vintage Ford reklam med en orange bil, motor och specifikationer. Text: "Now you know what the fat wheels are for." Escort vinner i Africa Safari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Efterkontrollen gör man nu rent praktiskt genom att efterdra.
Det kan kallas "provdra" också.

Det känns som att vi alla menar samma, och det har bara hängt upp sig på ren semantik.
Jo. fast risken med att uppmana till att efterdra är ju att någon får för sig att dra alla skruvar att varv till ex.
 
Mikael_L
Eller kanske 1 mm till ..

(Ja Daniel109, jag vet att det var tekniskt helt fel, skulle skrivit "1° till" t.ex., men då måste det väl även kombineras med vilka slags grader som menas)
 
  • Haha
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Någon som vet hur besiktningen ställer sig till när man har en motorstörning? Motorlampan lyser inte. Den tänds som vanligt när nyckel vrids om sen slocknar den när motorn startas så den lyser aldrig under färd. Däremot så kommer det notis i info displayen att bilen behöver service nu.. Dock så är bilen ny servad på märkesverkstad. Och när texten kommer upp i displayen så blir motor slö…
Är en Ford Kuga 2.0 TDci
 
putte22 putte22 skrev:
Någon som vet hur besiktningen ställer sig till när man har en motorstörning? Motorlampan lyser inte. Den tänds som vanligt när nyckel vrids om sen slocknar den när motorn startas så den lyser aldrig under färd. Däremot så kommer det notis i info displayen att bilen behöver service nu.. Dock så är bilen ny servad på märkesverkstad. Och när texten kommer upp i displayen så blir motor slö…
Är en Ford Kuga 2.0 TDci
Jag gissar att det beror på vad för felkoder dom hittar när dom gör obd kontrollen.

Vad sa verkstaden om felet? Det borde väl åtgärdas
 
C
putte22 putte22 skrev:
Någon som vet hur besiktningen ställer sig till när man har en motorstörning?
Är rätt säker på att besiktningen inte kollar på historiska koder, så det hänger troligen på om felet råkar återuppstå vid besiktningstillfället eller inte.
Men om bilen går in i "limp mode" (och blir slö) när felet uppstår är det sannolikt att det är något rätt allvarligt som bör åtgärdas snarast, även om felet kommer och går.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag gissar att det beror på vad för felkoder dom hittar när dom gör obd kontrollen.

Vad sa verkstaden om felet? Det borde väl åtgärdas
Verkstaden sa inget.. förmodligen uppkom störningen efter service och sporadiskt.. men motor lampan har aldrig lyst under körning.. enbart notis i displayen
 
C
putte22 putte22 skrev:
men motor lampan har aldrig lyst under körning.. enbart notis i displayen
Lite lustigt. Men det varierar mellan olika bilar, på Renault diesel t.ex. så tänds istället glödstiftslampan om problemet ligger på insugssidan.

Men köp en billig felkodsläsare och kolla historiken så du vet vad det handlar om. Det är så klart inte omöjligt att det är kopplat till någon åtgärd som gjorts vid servicen.

Efter servicen (på märkesverkstaden) förra året fick jag fylla på kylarvätska för 200 spänn, kabeln till ABS-sensorn på ett av hjulen hängde och dinglade under bilen och alla "gummihattar" på bromsluftningsnipplarna var borta. 🤬
Men spolarvätskan hade de fyllt på! 🙄
 
putte22 putte22 skrev:
Verkstaden sa inget.. förmodligen uppkom störningen efter service och sporadiskt.. men motor lampan har aldrig lyst under körning.. enbart notis i displayen
Ok. Men det är nog något som borde kollas upp.
Som cpalm skriver så är det inte alltid motorlampan tänds. Något fel har den ju eftersom den blir slö.
 
Så sant.
 
C cpalm skrev:
Lite lustigt. Men det varierar mellan olika bilar, på Renault diesel t.ex. så tänds istället glödstiftslampan om problemet ligger på insugssidan.

Men köp en billig felkodsläsare och kolla historiken så du vet vad det handlar om. Det är så klart inte omöjligt att det är kopplat till någon åtgärd som gjorts vid servicen.

Efter servicen (på märkesverkstaden) förra året fick jag fylla på kylarvätska för 200 spänn, kabeln till ABS-sensorn på ett av hjulen hängde och dinglade under bilen och alla "gummihattar" på bromsluftningsnipplarna var borta. 🤬
Men spolarvätskan hade de fyllt på! 🙄
Vi lånade en kodläsare. Men fick inte ut några koder bara att den indikerade ett fel!! . Så behövs nog en bättre läsare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.