751 618 läst · 11 416 svar
752k läst
11,4k svar
Allt om bilen
Har detsamma, för mig blev det att jag tvättar mer, enkelt att stanna till om man kör förbi en station!Mikael_L skrev:
Jo. fast risken med att uppmana till att efterdra är ju att någon får för sig att dra alla skruvar att varv till ex.Mikael_L skrev:
Någon som vet hur besiktningen ställer sig till när man har en motorstörning? Motorlampan lyser inte. Den tänds som vanligt när nyckel vrids om sen slocknar den när motorn startas så den lyser aldrig under färd. Däremot så kommer det notis i info displayen att bilen behöver service nu.. Dock så är bilen ny servad på märkesverkstad. Och när texten kommer upp i displayen så blir motor slö…
Är en Ford Kuga 2.0 TDci
Är en Ford Kuga 2.0 TDci
Jag gissar att det beror på vad för felkoder dom hittar när dom gör obd kontrollen.putte22 skrev:Någon som vet hur besiktningen ställer sig till när man har en motorstörning? Motorlampan lyser inte. Den tänds som vanligt när nyckel vrids om sen slocknar den när motorn startas så den lyser aldrig under färd. Däremot så kommer det notis i info displayen att bilen behöver service nu.. Dock så är bilen ny servad på märkesverkstad. Och när texten kommer upp i displayen så blir motor slö…
Är en Ford Kuga 2.0 TDci
Vad sa verkstaden om felet? Det borde väl åtgärdas
Är rätt säker på att besiktningen inte kollar på historiska koder, så det hänger troligen på om felet råkar återuppstå vid besiktningstillfället eller inte.putte22 skrev:
Men om bilen går in i "limp mode" (och blir slö) när felet uppstår är det sannolikt att det är något rätt allvarligt som bör åtgärdas snarast, även om felet kommer och går.
Verkstaden sa inget.. förmodligen uppkom störningen efter service och sporadiskt.. men motor lampan har aldrig lyst under körning.. enbart notis i displayenN Niq skrev:
Lite lustigt. Men det varierar mellan olika bilar, på Renault diesel t.ex. så tänds istället glödstiftslampan om problemet ligger på insugssidan.putte22 skrev:
Men köp en billig felkodsläsare och kolla historiken så du vet vad det handlar om. Det är så klart inte omöjligt att det är kopplat till någon åtgärd som gjorts vid servicen.
Efter servicen (på märkesverkstaden) förra året fick jag fylla på kylarvätska för 200 spänn, kabeln till ABS-sensorn på ett av hjulen hängde och dinglade under bilen och alla "gummihattar" på bromsluftningsnipplarna var borta. 🤬
Men spolarvätskan hade de fyllt på! 🙄
Ok. Men det är nog något som borde kollas upp.putte22 skrev:
Som cpalm skriver så är det inte alltid motorlampan tänds. Något fel har den ju eftersom den blir slö.
Vi lånade en kodläsare. Men fick inte ut några koder bara att den indikerade ett fel!! . Så behövs nog en bättre läsare.C cpalm skrev:Lite lustigt. Men det varierar mellan olika bilar, på Renault diesel t.ex. så tänds istället glödstiftslampan om problemet ligger på insugssidan.
Men köp en billig felkodsläsare och kolla historiken så du vet vad det handlar om. Det är så klart inte omöjligt att det är kopplat till någon åtgärd som gjorts vid servicen.
Efter servicen (på märkesverkstaden) förra året fick jag fylla på kylarvätska för 200 spänn, kabeln till ABS-sensorn på ett av hjulen hängde och dinglade under bilen och alla "gummihattar" på bromsluftningsnipplarna var borta. 🤬
Men spolarvätskan hade de fyllt på! 🙄