752 370 läst · 11 427 svar
752k läst
11,4k svar
Allt om bilen
lille gubbenAlfredo skrev:
förtal är om inget ligger till grund för yttrandet (officiellt)
Det finns ju en person som kallar sig näthatsgranskaren som har som affärsmodell att anmäla folk för förtal av hans domar. Han tjänar bra på det. Jag var personligen med på en av hans rättegångar.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 318 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 318 inlägg
Skodde om pendlarbilen till vinterhjul igår eftermiddag.
Avslutade med ett varv runt bilen med momentnyckeln förstås.
Känns rätt självklart att det är något man gör själv medans en del andra tycker det är lika självklart att lämna bort både byte och förvaring för 500-1000 spänn...
Avslutade med ett varv runt bilen med momentnyckeln förstås.
Känns rätt självklart att det är något man gör själv medans en del andra tycker det är lika självklart att lämna bort både byte och förvaring för 500-1000 spänn...
Saab 9-5 B235.
Vitröker vid start efter en natts vila.
Både utomhus 0 C och i varmgaraget.
Slutar efter drygt en minut.
Vid Varmstart så ryker inte bilen.
Kylvätske- och oljenivå stabila.
Lyfte av grova luftslangen in till förgasaren från laddluftkylaren. Ser lite olja i slangstosen.
Oljan kan ju bara komma från turbon.
Så hur slut är turbon, kan man fråga sig?
Turbon laddar ordentligt, bilen är riktigt pigg.
25 000 mil på mätaren.
Vad göra? Byta turbo eller köra tills det börjar blåryka?
Bilen har typ ett värde på max
15 000 kr och är i bra skick.
Tanken är att köra minst 2 år, för då går affärerna ihop, även om det skulle bli helskrot, av t ex motor eller automatlåda. Resten klarar jag att fixa själv. Både alternativ bil o tid har jag.
Är det mängder av kondensvatten i ljuddämparen? För ut kommer det vatten när bilen vitryker.
Borra ett mindre hål i dessa, för att dränera.?
Vitröker vid start efter en natts vila.
Både utomhus 0 C och i varmgaraget.
Slutar efter drygt en minut.
Vid Varmstart så ryker inte bilen.
Kylvätske- och oljenivå stabila.
Lyfte av grova luftslangen in till förgasaren från laddluftkylaren. Ser lite olja i slangstosen.
Oljan kan ju bara komma från turbon.
Så hur slut är turbon, kan man fråga sig?
Turbon laddar ordentligt, bilen är riktigt pigg.
25 000 mil på mätaren.
Vad göra? Byta turbo eller köra tills det börjar blåryka?
Bilen har typ ett värde på max
15 000 kr och är i bra skick.
Tanken är att köra minst 2 år, för då går affärerna ihop, även om det skulle bli helskrot, av t ex motor eller automatlåda. Resten klarar jag att fixa själv. Både alternativ bil o tid har jag.
Är det mängder av kondensvatten i ljuddämparen? För ut kommer det vatten när bilen vitryker.
Borra ett mindre hål i dessa, för att dränera.?
Byggveteran
· 2 417 inlägg
Blir bra timpeng om du kan hålla den takten hela dagen.Patrik440 skrev:
En bil i minuten i med framkörning är imponerande
vitröken är troligen kondens av dina korta pendlingar.H Hybro skrev:Saab 9-5 B235.
Vitröker vid start efter en natts vila.
Både utomhus 0 C och i varmgaraget.
Slutar efter drygt en minut.
Vid Varmstart så ryker inte bilen.
Kylvätske- och oljenivå stabila.
Lyfte av grova luftslangen in till förgasaren från laddluftkylaren. Ser lite olja i slangstosen.
Oljan kan ju bara komma från turbon.
Så hur slut är turbon, kan man fråga sig?
Turbon laddar ordentligt, bilen är riktigt pigg.
25 000 mil på mätaren.
Vad göra? Byta turbo eller köra tills det börjar blåryka?
Bilen har typ ett värde på max
15 000 kr och är i bra skick.
Tanken är att köra minst 2 år, för då går affärerna ihop, även om det skulle bli helskrot, av t ex motor eller automatlåda. Resten klarar jag att fixa själv. Både alternativ bil o tid har jag.
Är det mängder av kondensvatten i ljuddämparen? För ut kommer det vatten när bilen vitryker.
Borra ett mindre hål i dessa, för att dränera.?
bara håll efter olja i motor och automat så
Byggveteran
· 2 417 inlägg
Tips också, köpte lite finare helsyntesisk olja till mitt ex saab 95.H Hybro skrev:Saab 9-5 B235.
Vitröker vid start efter en natts vila.
Både utomhus 0 C och i varmgaraget.
Slutar efter drygt en minut.
Vid Varmstart så ryker inte bilen.
Kylvätske- och oljenivå stabila.
Lyfte av grova luftslangen in till förgasaren från laddluftkylaren. Ser lite olja i slangstosen.
Oljan kan ju bara komma från turbon.
Så hur slut är turbon, kan man fråga sig?
Turbon laddar ordentligt, bilen är riktigt pigg.
25 000 mil på mätaren.
Vad göra? Byta turbo eller köra tills det börjar blåryka?
Bilen har typ ett värde på max
15 000 kr och är i bra skick.
Tanken är att köra minst 2 år, för då går affärerna ihop, även om det skulle bli helskrot, av t ex motor eller automatlåda. Resten klarar jag att fixa själv. Både alternativ bil o tid har jag.
Är det mängder av kondensvatten i ljuddämparen? För ut kommer det vatten när bilen vitryker.
Borra ett mindre hål i dessa, för att dränera.?
Gick inte så bra, den blårök nåt fruktansvärt.
Oljan var dyr att fylla på så kollade lite vilken spec som Saab krävde.
Det visade sig att även den billiga Biltema oljan klarade kraven.
Tänkte då att då kör vi på den i fortsättningen då det skulle bli billigare och bilen var gammal.
Efter byte så slutade den att dricka olja och ingen blårök.
Tror att den dyrare oljan nog blev för tunn i Saaben.
Du kan ju känna på turbosnurran om den löper lätt och hur mycket den glappar.H Hybro skrev:Saab 9-5 B235.
Vitröker vid start efter en natts vila.
Både utomhus 0 C och i varmgaraget.
Slutar efter drygt en minut.
Vid Varmstart så ryker inte bilen.
Kylvätske- och oljenivå stabila.
Lyfte av grova luftslangen in till förgasaren från laddluftkylaren. Ser lite olja i slangstosen.
Oljan kan ju bara komma från turbon.
Så hur slut är turbon, kan man fråga sig?
Turbon laddar ordentligt, bilen är riktigt pigg.
25 000 mil på mätaren.
Vad göra? Byta turbo eller köra tills det börjar blåryka?
Bilen har typ ett värde på max
15 000 kr och är i bra skick.
Tanken är att köra minst 2 år, för då går affärerna ihop, även om det skulle bli helskrot, av t ex motor eller automatlåda. Resten klarar jag att fixa själv. Både alternativ bil o tid har jag.
Är det mängder av kondensvatten i ljuddämparen? För ut kommer det vatten när bilen vitryker.
Borra ett mindre hål i dessa, för att dränera.?