returen returen skrev:
förtal???
Ja precis. "Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter".

Något kan vara förtal även om det är sant.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja precis. "Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter".

Något kan vara förtal även om det är sant.
lille gubben
förtal är om inget ligger till grund för yttrandet (officiellt)
 
returen returen skrev:
lille gubben
Inte otroligt att jag är större än du. 😀

returen returen skrev:
förtal är om inget ligger till grund för yttrandet (officiellt)
Vad menar du?
 
RoTe
Det finns ju en person som kallar sig näthatsgranskaren som har som affärsmodell att anmäla folk för förtal av hans domar. Han tjänar bra på det. Jag var personligen med på en av hans rättegångar.
 
  • Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det finns ju en person som kallar sig näthatsgranskaren som har som affärsmodell att anmäla folk för förtal av hans domar. Han tjänar bra på det. Jag var personligen med på en av hans rättegångar.
som svarande??
 
RoTe
returen returen skrev:
som svarande??
Åhörare
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inte otroligt att jag är större än du. 😀
oavsett så har jag större ...
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Patrik440
Skodde om pendlarbilen till vinterhjul igår eftermiddag.

Avslutade med ett varv runt bilen med momentnyckeln förstås.

Känns rätt självklart att det är något man gör själv medans en del andra tycker det är lika självklart att lämna bort både byte och förvaring för 500-1000 spänn...
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Saab 9-5 B235.

Vitröker vid start efter en natts vila.
Både utomhus 0 C och i varmgaraget.
Slutar efter drygt en minut.

Vid Varmstart så ryker inte bilen.

Kylvätske- och oljenivå stabila.

Lyfte av grova luftslangen in till förgasaren från laddluftkylaren. Ser lite olja i slangstosen.

Oljan kan ju bara komma från turbon.
Så hur slut är turbon, kan man fråga sig?
Turbon laddar ordentligt, bilen är riktigt pigg.

25 000 mil på mätaren.

Vad göra? Byta turbo eller köra tills det börjar blåryka?

Bilen har typ ett värde på max
15 000 kr och är i bra skick.
Tanken är att köra minst 2 år, för då går affärerna ihop, även om det skulle bli helskrot, av t ex motor eller automatlåda. Resten klarar jag att fixa själv. Både alternativ bil o tid har jag.

Är det mängder av kondensvatten i ljuddämparen? För ut kommer det vatten när bilen vitryker.
Borra ett mindre hål i dessa, för att dränera.?
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Skodde om pendlarbilen till vinterhjul igår eftermiddag.

Avslutade med ett varv runt bilen med momentnyckeln förstås.
[video]
Känns rätt självklart att det är något man gör själv medans en del andra tycker det är lika självklart att lämna bort både byte och förvaring för 500-1000 spänn...
Blir bra timpeng om du kan hålla den takten hela dagen.
En bil i minuten i med framkörning är imponerande:):)
 
  • Haha
Patrik440
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Saab 9-5 B235.

Vitröker vid start efter en natts vila.
Både utomhus 0 C och i varmgaraget.
Slutar efter drygt en minut.

Vid Varmstart så ryker inte bilen.

Kylvätske- och oljenivå stabila.

Lyfte av grova luftslangen in till förgasaren från laddluftkylaren. Ser lite olja i slangstosen.

Oljan kan ju bara komma från turbon.
Så hur slut är turbon, kan man fråga sig?
Turbon laddar ordentligt, bilen är riktigt pigg.

25 000 mil på mätaren.

Vad göra? Byta turbo eller köra tills det börjar blåryka?

Bilen har typ ett värde på max
15 000 kr och är i bra skick.
Tanken är att köra minst 2 år, för då går affärerna ihop, även om det skulle bli helskrot, av t ex motor eller automatlåda. Resten klarar jag att fixa själv. Både alternativ bil o tid har jag.

Är det mängder av kondensvatten i ljuddämparen? För ut kommer det vatten när bilen vitryker.
Borra ett mindre hål i dessa, för att dränera.?
vitröken är troligen kondens av dina korta pendlingar.
bara håll efter olja i motor och automat så
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Saab 9-5 B235.

Vitröker vid start efter en natts vila.
Både utomhus 0 C och i varmgaraget.
Slutar efter drygt en minut.

Vid Varmstart så ryker inte bilen.

Kylvätske- och oljenivå stabila.

Lyfte av grova luftslangen in till förgasaren från laddluftkylaren. Ser lite olja i slangstosen.

Oljan kan ju bara komma från turbon.
Så hur slut är turbon, kan man fråga sig?
Turbon laddar ordentligt, bilen är riktigt pigg.

25 000 mil på mätaren.

Vad göra? Byta turbo eller köra tills det börjar blåryka?

Bilen har typ ett värde på max
15 000 kr och är i bra skick.
Tanken är att köra minst 2 år, för då går affärerna ihop, även om det skulle bli helskrot, av t ex motor eller automatlåda. Resten klarar jag att fixa själv. Både alternativ bil o tid har jag.

Är det mängder av kondensvatten i ljuddämparen? För ut kommer det vatten när bilen vitryker.
Borra ett mindre hål i dessa, för att dränera.?
Tips också, köpte lite finare helsyntesisk olja till mitt ex saab 95.
Gick inte så bra, den blårök nåt fruktansvärt.
Oljan var dyr att fylla på så kollade lite vilken spec som Saab krävde.
Det visade sig att även den billiga Biltema oljan klarade kraven.
Tänkte då att då kör vi på den i fortsättningen då det skulle bli billigare och bilen var gammal.
Efter byte så slutade den att dricka olja och ingen blårök.
Tror att den dyrare oljan nog blev för tunn i Saaben.
 
5-30 Helsyntet Biltema Att 34-863
Kör jag på till 9-5:an
 
H Hybro skrev:
Saab 9-5 B235.

Vitröker vid start efter en natts vila.
Både utomhus 0 C och i varmgaraget.
Slutar efter drygt en minut.

Vid Varmstart så ryker inte bilen.

Kylvätske- och oljenivå stabila.

Lyfte av grova luftslangen in till förgasaren från laddluftkylaren. Ser lite olja i slangstosen.

Oljan kan ju bara komma från turbon.
Så hur slut är turbon, kan man fråga sig?
Turbon laddar ordentligt, bilen är riktigt pigg.

25 000 mil på mätaren.

Vad göra? Byta turbo eller köra tills det börjar blåryka?

Bilen har typ ett värde på max
15 000 kr och är i bra skick.
Tanken är att köra minst 2 år, för då går affärerna ihop, även om det skulle bli helskrot, av t ex motor eller automatlåda. Resten klarar jag att fixa själv. Både alternativ bil o tid har jag.

Är det mängder av kondensvatten i ljuddämparen? För ut kommer det vatten när bilen vitryker.
Borra ett mindre hål i dessa, för att dränera.?
Du kan ju känna på turbosnurran om den löper lätt och hur mycket den glappar.
 
Lagt in detta i Att Göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.