772 202 läst · 11 631 svar
772k läst
11,6k svar
Allt om bilen
De berättade just nu oxå att utländska bilar ska registreras och skattas i England inom 14 dagar, det går inte att åka runt med Polska eller Rumänska skyltar om man jobbar i landet eller vistas där längre än 2 veckor.
Det vore nått för Sverige.
Det vore nått för Sverige.
Tror jag inte på.Isakare skrev:
You can usually use a vehicle with foreign number plates without registering or taxing it in the UK if all of the following apply:
- you’re visiting and do not plan to live here
- the vehicle is registered and taxed in its home country
- you only use the vehicle for up to 6 months in total - this can be a single visit, or several shorter visits over 12 months
- You might be able to use a vehicle with foreign number plates for longer than 6 months if both of the following apply:
- you normally live outside the UK
- you’re in the UK for a set period as a student or worker
https://www.gov.uk/importing-vehicles-into-the-uk/temporary-imports
Stämmer, nu när programmet fortsatte efter reklamen sa de 6 månader.D Dilato skrev:Tror jag inte på.
You can usually use a vehicle with foreign number plates without registering or taxing it in the UK if all of the following apply:
- you’re visiting and do not plan to live here
- the vehicle is registered and taxed in its home country
- you only use the vehicle for up to 6 months in total - this can be a single visit, or several shorter visits over 12 months
- You might be able to use a vehicle with foreign number plates for longer than 6 months if both of the following apply:
- you normally live outside the UK
- you’re in the UK for a set period as a student or worker
[länk]
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 033 inlägg
Betala påminnelsen bara, annars åker det på automatik till kronis. Och har man 2st bilar blir det betalningsanmärkning direkt.C cpalm skrev:
Lämnade vår xc60 T8 på service idag och att montera en led-ramp för att få lite längre ljusbild på helljus.
Brukar göra det mesta själv (typ allt) på våra bilar men denna är så pass ny och för att behålla garantier får verkstan göra det tills vidare.
En helt vanlig service med byte av olja, oljefilter, kupefilter och uppdatering av programvara slutade på 6256:-.
Och naturligtvis glömde jag säga att spolarvätska fixar jag själv, även om den posten var samma peng jag själv i princip betalar, men min princip är att inte betala för det normalt.
LED-rampen kostade med montering 9068,75:- och är ett polistillbehör, den är inte möjlig att göra själv då den måste in bilens system för att det automatiska heljuset ska funka, samt att få en extra "knapp" i centerdisplayen för att kunna stänga rampen vid t.ex. kraftigt snöfall.
Bilen har ett mycket bra ljus original men vi har saknat en lång ljusbild, och nu vart det jädrar i det ljus!
Och som vanligt när man förbättrar något så dyker upp oväntade saker, det automatiska helljuset bländar ibland av för att rampen lyser så förbaskat att reflektionen från en skylt tolkas av bilen som en mötande bil😆
så drygt 15000:- för för dagens bilfix...
Meken som jag för övrigt kanner lite påpekade också att det så småningom är dags att byta belägg runtom och lade ett kostnadsförslag i bilen, 8480:- för nya belägg fram och bak!
Vete fan vad dessa belägg är gjorda av, 1732 respektive 1375:- för beläggen, 2248,75 per axel för att byta...
Fram är en baggis, har bytt hundratals skivor och belägg genom åren och detta är ingen raketforskning, bak är med elektrisk handbroms och borde väl även på denna vara lika relativt enkelt som andra jag bytt på med elhandbroms.
Fast enligt meken är denna speciell vad gäller elektroniken, fan trot, någon som vet?
Brukar göra det mesta själv (typ allt) på våra bilar men denna är så pass ny och för att behålla garantier får verkstan göra det tills vidare.
En helt vanlig service med byte av olja, oljefilter, kupefilter och uppdatering av programvara slutade på 6256:-.
Och naturligtvis glömde jag säga att spolarvätska fixar jag själv, även om den posten var samma peng jag själv i princip betalar, men min princip är att inte betala för det normalt.
LED-rampen kostade med montering 9068,75:- och är ett polistillbehör, den är inte möjlig att göra själv då den måste in bilens system för att det automatiska heljuset ska funka, samt att få en extra "knapp" i centerdisplayen för att kunna stänga rampen vid t.ex. kraftigt snöfall.
Bilen har ett mycket bra ljus original men vi har saknat en lång ljusbild, och nu vart det jädrar i det ljus!
Och som vanligt när man förbättrar något så dyker upp oväntade saker, det automatiska helljuset bländar ibland av för att rampen lyser så förbaskat att reflektionen från en skylt tolkas av bilen som en mötande bil😆
så drygt 15000:- för för dagens bilfix...
Meken som jag för övrigt kanner lite påpekade också att det så småningom är dags att byta belägg runtom och lade ett kostnadsförslag i bilen, 8480:- för nya belägg fram och bak!
Vete fan vad dessa belägg är gjorda av, 1732 respektive 1375:- för beläggen, 2248,75 per axel för att byta...
Fram är en baggis, har bytt hundratals skivor och belägg genom åren och detta är ingen raketforskning, bak är med elektrisk handbroms och borde väl även på denna vara lika relativt enkelt som andra jag bytt på med elhandbroms.
Fast enligt meken är denna speciell vad gäller elektroniken, fan trot, någon som vet?
Bytte belägg bak på vår v60 cc 2020 som vi hade. Det var inget extra gick bra att ta loss motorn och skruva in den. Vi hade iofs dieselmotor så det kan ju skilja.
Har hört nya fordar måste backas med dator för att inte förstöra någon mekanism. Men vet inte om det stämmer.
Har hört nya fordar måste backas med dator för att inte förstöra någon mekanism. Men vet inte om det stämmer.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 341 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 341 inlägg
Med det priset ryms det ju att köpa en vettig obd utrustning för att köra tillbaka kolvarna och ändå få pengar till annat....
Blev positivt överraskad av vår Subaru med elhandbroms, där gick det fint att bara skruva in kolvarna "som vanligt"! Dvs inget behov av att köra elmotor baklänges eller obd verktyg och dyl.
Blev positivt överraskad av vår Subaru med elhandbroms, där gick det fint att bara skruva in kolvarna "som vanligt"! Dvs inget behov av att köra elmotor baklänges eller obd verktyg och dyl.
Fick tipset när jag bytte bak på en Volvo att vänta och låta bilen gå i viloläge innan jag drog bort kontakten och backade motorn med batteri.
Då kan inte bilen känna av att kontakten lossats.
Körde efter bytet motorn mot klossarna så de klämde mot skivan, backade en dutt så skivan snurrade igen, gav inga problem.
Men det var en lite äldre bil.
Jag är tveksam att en bil även om den är nyare skulle ha en encoder så motorn vet var den är, isf skulle den ha flera kablar.
Då kan inte bilen känna av att kontakten lossats.
Körde efter bytet motorn mot klossarna så de klämde mot skivan, backade en dutt så skivan snurrade igen, gav inga problem.
Men det var en lite äldre bil.
Jag är tveksam att en bil även om den är nyare skulle ha en encoder så motorn vet var den är, isf skulle den ha flera kablar.
Jag har en iCarsoft CR MAX som ska ta bilen så utrustningen har jag.S swirve skrev:Med det priset ryms det ju att köpa en vettig obd utrustning för att köra tillbaka kolvarna och ändå få pengar till annat....
Blev positivt överraskad av vår Subaru med elhandbroms, där gick det fint att bara skruva in kolvarna "som vanligt"! Dvs inget behov av att köra elmotor baklänges eller obd verktyg och dyl.
Funderar bara varför han poängterade att det kan bli problem om det inte går genom Volvos system.
Han vet att jag meckar och kan det, så frågan är om programvaran i bilen sätter felkod om det inte går via Volvos system när man genomför serviceläget eller fulbackar med externt batteri.
Går att göra mycket skit via mjukvara nu för att låsa kunden till tillverkarens nät.
Men samtidigt ska ju vilken ickemärkesbunden verkstad som helst kunna göra åtgärder och många av dessa har ju ingen märkesspecifik diagnosutrustning,
Kommer att byta beläggen i sommar eller höst och då blir det från V-parts eller liknande, belägg runtom för
max 1500 och en timme i garaget, samtidigt mumsande på en Twix😉
Kanske du hittar mera svar på jag rullar forumet.mikethebik skrev:Jag har en iCarsoft CR MAX som ska ta bilen så utrustningen har jag.
Funderar bara varför han poängterade att det kan bli problem om det inte går genom Volvos system.
Han vet att jag meckar och kan det, så frågan är om programvaran i bilen sätter felkod om det inte går via Volvos system när man genomför serviceläget eller fulbackar med externt batteri.
Går att göra mycket skit via mjukvara nu för att låsa kunden till tillverkarens nät.
Men samtidigt ska ju vilken ickemärkesbunden verkstad som helst kunna göra åtgärder och många av dessa har ju ingen märkesspecifik diagnosutrustning,
Kommer att byta beläggen i sommar eller höst och då blir det från V-parts eller liknande, belägg runtom för
max 1500 och en timme i garaget, samtidigt mumsande på en Twix😉
Men det är väl inga krav på att programvaran ska vara kompatibel med andra program. Bara att den inte får vara låst.
Har du förresten en bil med fjärrstart? Där kan det vara problem att komma åt bilens dator om du inte har en dator där du är registrerad och verifierad.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 390 inlägg
Tar du den på papper eller?C cpalm skrev:
Jag fick ena fordonsskatten den 4/1 och sista betalningsdatum var 31/1 ... Men det var e-faktura...
Japp, den har fjärrstart.N Niq skrev:Kanske du hittar mera svar på jag rullar forumet.
Men det är väl inga krav på att programvaran ska vara kompatibel med andra program. Bara att den inte får vara låst.
Har du förresten en bil med fjärrstart? Där kan det vara problem att komma åt bilens dator om du inte har en dator där du är registrerad och verifierad.
Reagerade också på igår att meken kontaktade bilen utan att koppla in OBD:n, använde deras diagnosdator och någon knapp på bilens FOB för att via bilens WiFi koppla upp sig till den och göra det som behövdes för nollställning av serviceindikatorn och att få in on-off "knappen" på centerdisplayen samt gifta in LED-rampen i systemet.
Har kollat på Jag Rullar men inte hittat något lämpligt ännu.
Ja jag blev lite förvånad när jag kontaktade Bmw för att fråga om en felkod som uppkommit vid service. Han jag talade med sa att han kollar felkoderna och ser om den kommit tillbaka eller någon annan kod som skulle tyda på samma fel.mikethebik skrev:Japp, den har fjärrstart.
Reagerade också på igår att meken kontaktade bilen utan att koppla in OBD:n, använde deras diagnosdator och någon knapp på bilens FOB för att via bilens WiFi koppla upp sig till den och göra det som behövdes för nollställning av serviceindikatorn och att få in on-off "knappen" på centerdisplayen samt gifta in LED-rampen i systemet.
Har kollat på Jag Rullar men inte hittat något lämpligt ännu.
Bilen stod hemma.