786 120 läst · 11 817 svar
786k läst
11,8k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 157 inlägg
Supertråkig och väldigt tillförlitlig, bara att köpa
Tror jag med. Dock lyckades min kompis med att få ett riktigt mådagsexemplar, han fick jaga Toyota ett bra tag för oljekonsumtion, vet att han hade endel annat också. Det slutade med att motorn revs och det framkom att kolvring/oljeringar var monterad åt fel håll...Rabbithole skrev:
Finns en på ett annat forum som totalsågar allt utanför Europa, han säger sig haft en Avensis -11 där allt totalt rasade ihop och fick ingen hjälp alls...men han har aldrig berättat vad som gick sönder.
Men Toyota har haft problem med vissa årsmodeller, kolvar och oljeringar, de bilar som än rullar borde vara åtgärdade för längesen.
Bekant hade en Corolla som började skramla i motorn efter 10.000 mil, Toyota bytte kolvar utan att knorra, han fick betala för ny olja och kylarvätska, det fanns skrivet i villkoren för garanti och goodwill att vätskor inte ingick.
(Bilen var utanför garantitiden)
Men Toyota har haft problem med vissa årsmodeller, kolvar och oljeringar, de bilar som än rullar borde vara åtgärdade för längesen.
Bekant hade en Corolla som började skramla i motorn efter 10.000 mil, Toyota bytte kolvar utan att knorra, han fick betala för ny olja och kylarvätska, det fanns skrivet i villkoren för garanti och goodwill att vätskor inte ingick.
(Bilen var utanför garantitiden)
Mina föräldrar har haft både Avensis och Corolla i över 30års tid oftast köptes dessa nya och kördes i 8-10år aldrig annat än service bromsar som behövdes göras utan dessa gick som klockor bara att vrida om nyckeln så startade bilen..Isakare skrev:Finns en på ett annat forum som totalsågar allt utanför Europa, han säger sig haft en Avensis -11 där allt totalt rasade ihop och fick ingen hjälp alls...men han har aldrig berättat vad som gick sönder.
Men Toyota har haft problem med vissa årsmodeller, kolvar och oljeringar, de bilar som än rullar borde vara åtgärdade för längesen.
Bekant hade en Corolla som började skramla i motorn efter 10.000 mil, Toyota bytte kolvar utan att knorra, han fick betala för ny olja och kylarvätska, det fanns skrivet i villkoren för garanti och goodwill att vätskor inte ingick.
(Bilen var utanför garantitiden)
Själv har jag kört mycket Volvo, BMW och någon Audi dessa har aldrig en klarat sig fem år utan att något strulat..
Jag har förstått Toyota varit väldigt generösa med goodwill att fixa det mesta problem om man servar hos auktoriserad enligt bok, vilket väl är ofta och därmed dyrt.Isakare skrev:Finns en på ett annat forum som totalsågar allt utanför Europa, han säger sig haft en Avensis -11 där allt totalt rasade ihop och fick ingen hjälp alls...men han har aldrig berättat vad som gick sönder.
Men Toyota har haft problem med vissa årsmodeller, kolvar och oljeringar, de bilar som än rullar borde vara åtgärdade för längesen.
Bekant hade en Corolla som började skramla i motorn efter 10.000 mil, Toyota bytte kolvar utan att knorra, han fick betala för ny olja och kylarvätska, det fanns skrivet i villkoren för garanti och goodwill att vätskor inte ingick.
(Bilen var utanför garantitiden)
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 157 inlägg
Har en kompis med en 2010 Rav4 med 2,0l 150hk motorn. Enda utöver service på 8 år är rostat avgassystem. Känns som ny trots 28.000 mil
Angående service kostnad så ligger Toyota högt då dem har så mycket hybrider, vanliga bensinare brukade ligga på Max 2tkr för en standard service..J JohanLun skrev:
Största anledningen till de är dyra är att de har service med vettig intervall för att bilen ska hålla länge, 1.500 mil.R Rejäl skrev:
Nackdel för nybilsköparen, fördel för 2a o 3e handsköparen som får en bättre servad bil.
Toyota är ett av få märken som har byte av växellådsolja, både automat och manuell i serviceprogrammet.
Min Lexus (32" mil) har fått oljan i lådan bytt 2 ggr medans BMW, Volvo, MB mfl påstår att den aldrig behöver bytas.
Jag är tveksam att den skulle växla så fint som den gör om det fortfarande var samma olja i som när bilen lämnade fabriken för 19 år sen.
Men som alltid, det finns olika sätt att räkna på, kortsiktigt och långsiktigt.
Kollar på programmet "Hjälp de tar min bil" på 12an.
De berättade just att polisen i England beslagtagit 2 miljoner oförsäkrade bilar sen de fick befogenheten 2005.
Hur många bilar har svenska polisen beslagtagit ??
De berättade just att polisen i England beslagtagit 2 miljoner oförsäkrade bilar sen de fick befogenheten 2005.
Hur många bilar har svenska polisen beslagtagit ??
Nej bilen beslagtas inte men har du obetalda skatter så kan polisen ta registreringsskylten på plats när dom upptäcker det så får man hämta ut dom när man kan visa att skatten är betald..C cpalm skrev:
Detta har hänt en i min närhet under förra året..