galento
Hej frun är lite intresserad av en Toyota avensis automat 2010-11 . Är det nån som har erfarenhet hur en sådan bil fungerar ? Toyota är väl kända för att vara driftsäker.
 
Supertråkig och väldigt tillförlitlig, bara att köpa
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Supertråkig och väldigt tillförlitlig, bara att köpa
Tror jag med. Dock lyckades min kompis med att få ett riktigt mådagsexemplar, han fick jaga Toyota ett bra tag för oljekonsumtion, vet att han hade endel annat också. Det slutade med att motorn revs och det framkom att kolvring/oljeringar var monterad åt fel håll...
 
galento
Ok vilken otrolig miss att motorn satts ihop fel 😮
 
Finns en på ett annat forum som totalsågar allt utanför Europa, han säger sig haft en Avensis -11 där allt totalt rasade ihop och fick ingen hjälp alls...men han har aldrig berättat vad som gick sönder.
Men Toyota har haft problem med vissa årsmodeller, kolvar och oljeringar, de bilar som än rullar borde vara åtgärdade för längesen.
Bekant hade en Corolla som började skramla i motorn efter 10.000 mil, Toyota bytte kolvar utan att knorra, han fick betala för ny olja och kylarvätska, det fanns skrivet i villkoren för garanti och goodwill att vätskor inte ingick.
(Bilen var utanför garantitiden)
 
R
Isakare Isakare skrev:
Finns en på ett annat forum som totalsågar allt utanför Europa, han säger sig haft en Avensis -11 där allt totalt rasade ihop och fick ingen hjälp alls...men han har aldrig berättat vad som gick sönder.
Men Toyota har haft problem med vissa årsmodeller, kolvar och oljeringar, de bilar som än rullar borde vara åtgärdade för längesen.
Bekant hade en Corolla som började skramla i motorn efter 10.000 mil, Toyota bytte kolvar utan att knorra, han fick betala för ny olja och kylarvätska, det fanns skrivet i villkoren för garanti och goodwill att vätskor inte ingick.
(Bilen var utanför garantitiden)
Mina föräldrar har haft både Avensis och Corolla i över 30års tid oftast köptes dessa nya och kördes i 8-10år aldrig annat än service bromsar som behövdes göras utan dessa gick som klockor bara att vrida om nyckeln så startade bilen..
Själv har jag kört mycket Volvo, BMW och någon Audi dessa har aldrig en klarat sig fem år utan att något strulat..
 
galento
Svägerskan har en yaris och den har varit fenomenal att fungera utan krångel och
hon pendlar 10 mil varje arbetspass. Det är ju en automat som är intressant vilken
bil den än blir.
 
Isakare Isakare skrev:
Finns en på ett annat forum som totalsågar allt utanför Europa, han säger sig haft en Avensis -11 där allt totalt rasade ihop och fick ingen hjälp alls...men han har aldrig berättat vad som gick sönder.
Men Toyota har haft problem med vissa årsmodeller, kolvar och oljeringar, de bilar som än rullar borde vara åtgärdade för längesen.
Bekant hade en Corolla som började skramla i motorn efter 10.000 mil, Toyota bytte kolvar utan att knorra, han fick betala för ny olja och kylarvätska, det fanns skrivet i villkoren för garanti och goodwill att vätskor inte ingick.
(Bilen var utanför garantitiden)
Jag har förstått Toyota varit väldigt generösa med goodwill att fixa det mesta problem om man servar hos auktoriserad enligt bok, vilket väl är ofta och därmed dyrt.
 
Har en kompis med en 2010 Rav4 med 2,0l 150hk motorn. Enda utöver service på 8 år är rostat avgassystem. Känns som ny trots 28.000 mil
 
  • Wow
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
R
J JohanLun skrev:
Jag har förstått Toyota varit väldigt generösa med goodwill att fixa det mesta problem om man servar hos auktoriserad enligt bok, vilket väl är ofta och därmed dyrt.
Angående service kostnad så ligger Toyota högt då dem har så mycket hybrider, vanliga bensinare brukade ligga på Max 2tkr för en standard service..
 
R Rejäl skrev:
Angående service kostnad så ligger Toyota högt då dem har så mycket hybrider, vanliga bensinare brukade ligga på Max 2tkr för en standard service..
Största anledningen till de är dyra är att de har service med vettig intervall för att bilen ska hålla länge, 1.500 mil.
Nackdel för nybilsköparen, fördel för 2a o 3e handsköparen som får en bättre servad bil.
Toyota är ett av få märken som har byte av växellådsolja, både automat och manuell i serviceprogrammet.
Min Lexus (32" mil) har fått oljan i lådan bytt 2 ggr medans BMW, Volvo, MB mfl påstår att den aldrig behöver bytas.
Jag är tveksam att den skulle växla så fint som den gör om det fortfarande var samma olja i som när bilen lämnade fabriken för 19 år sen.
Men som alltid, det finns olika sätt att räkna på, kortsiktigt och långsiktigt.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Kollar på programmet "Hjälp de tar min bil" på 12an.
De berättade just att polisen i England beslagtagit 2 miljoner oförsäkrade bilar sen de fick befogenheten 2005.
Hur många bilar har svenska polisen beslagtagit ??
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
C
Isakare Isakare skrev:
Hur många bilar har svenska polisen beslagtagit ??
Just nu funderar jag på hur många bilar som kör runt oskattade när avin gick ut i mellandagarna (och skall vara betald 2/1). Inte första gången det händer 🤬
Men förhoppningsvis blir inte bilen beslagtagen för det.
 
R
C cpalm skrev:
Just nu funderar jag på hur många bilar som kör runt oskattade när avin gick ut i mellandagarna (och skall vara betald 2/1). Inte första gången det händer 🤬
Men förhoppningsvis blir inte bilen beslagtagen för det.
Nej bilen beslagtas inte men har du obetalda skatter så kan polisen ta registreringsskylten på plats när dom upptäcker det så får man hämta ut dom när man kan visa att skatten är betald..
Detta har hänt en i min närhet under förra året..
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
C
R Rejäl skrev:
så kan polisen ta registreringsskylten på plats
He he, ja då får man köra både oskyltat och oskattat då 😆
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.