787 062 läst · 11 817 svar
787k läst
11,8k svar
Allt om bilen
VW (sharan -15) funkar så att den mäter strömmen som motorn drar och kan då bedömma hur hårt ansatt parkeringsbromsen är.Isakare skrev:Fick tipset när jag bytte bak på en Volvo att vänta och låta bilen gå i viloläge innan jag drog bort kontakten och backade motorn med batteri.
Då kan inte bilen känna av att kontakten lossats.
Körde efter bytet motorn mot klossarna så de klämde mot skivan, backade en dutt så skivan snurrade igen, gav inga problem.
Men det var en lite äldre bil.
Jag är tveksam att en bil även om den är nyare skulle ha en encoder så motorn vet var den är, isf skulle den ha flera kablar.
Jag gjorde lika som du och det funkade bra.
Man måste ju även kolla att bytena är utförda/se papper på det.galento skrev:
De kan ju vara ett "Tilläggs jobb" som man erbjuder kunden, men de avböjer.
Jag har sett flera gånger i service böcker där verkstad skrivit "Kund avböjde åtgärd" och liknande.
Jag har fått ett "försämrad motorprestanda "meddelande i displayen på bilen (V70 D4). Verkar komma och gå lite efter senaste tankningen. I förrgår dök det upp vid kallstart, idag både vid kallstart och efter en stund på motorvägen.
Är lite nyfiken på att läsa ut felkoden själv, vad borde jag ha för utrustning för det?
Övriga tips och tankar tas emot med varm hand.
Är lite nyfiken på att läsa ut felkoden själv, vad borde jag ha för utrustning för det?
Övriga tips och tankar tas emot med varm hand.
Min erfarenhet av japanska bilar är att de bara går och går motormässigt, yarisen har inte rostat så farligt med tanke på ålder och antal mil (43,000) jag slarvade dessutom med rostskyddet i många år så det är vad som straffade mig på den. Även Mazdan är pålitlig rent motormässigt, aldrig krånglat men den rostar....
De svenska bilarna står emot rosten bättre (fast även där har det fixats rost) men vill småkäbblas lite nu som då känns det, men inget allvarligare än att man alltid sluppit hem. Mycket av det är helt enkelt slitage och delar som ska bytas, inget allvarligt.
De svenska bilarna står emot rosten bättre (fast även där har det fixats rost) men vill småkäbblas lite nu som då känns det, men inget allvarligare än att man alltid sluppit hem. Mycket av det är helt enkelt slitage och delar som ska bytas, inget allvarligt.
Köpte bromstrummor och skor, sista delarna, jag vågade inte köpa de online för jag vet det ska vara rätt skor och rätt trumma och sidorna vet inte alltid vad som är rätt. Det är annorlunda delar beroende på om bilen är tillverkad i Japan eller Frankrike och min är fransk, har fått fel delar förr p.g.a. det. Men fasiken vad det blev å kosta, 1800kr, dubbelt dyrare än online. Det lönar ju sig inte, kommer ju inte få det värdet ur bilen då jag säljer den, men kan inte heller sälja den utan de delarna annat än att sälja bilen som skrot.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 159 inlägg
Får det ibland på min XC70. Brukar ta en injector/partikelfilter rengörar, tanka findiesel och sen full gas i en lång brant uppförsbcacke för att blåsa igenom systemet. Sen är den glad i ett år tillUnikt namn skrev:Jag har fått ett "försämrad motorprestanda "meddelande i displayen på bilen (V70 D4). Verkar komma och gå lite efter senaste tankningen. I förrgår dök det upp vid kallstart, idag både vid kallstart och efter en stund på motorvägen.
Är lite nyfiken på att läsa ut felkoden själv, vad borde jag ha för utrustning för det?
Övriga tips och tankar tas emot med varm hand.
Kör du mycket korta sträckor? Då kan det hända att partikelfiltret inte hinner rengöra sigUnikt namn skrev:Jag har fått ett "försämrad motorprestanda "meddelande i displayen på bilen (V70 D4). Verkar komma och gå lite efter senaste tankningen. I förrgår dök det upp vid kallstart, idag både vid kallstart och efter en stund på motorvägen.
Är lite nyfiken på att läsa ut felkoden själv, vad borde jag ha för utrustning för det?
Övriga tips och tankar tas emot med varm hand.
Tack för tips , skulle visst varit servad på Toyota hela tiden enligt säljaren .Isakare skrev:
Jo, och jag tvivlar inte på att det är det som är problemet, att de är så j-vla sega på att få ut de fysiska breven.Dan_Johansson skrev:
Känner samtidigt inte riktigt att man skall vara tvungen att gå över till elektronisk faktura för att en myndighet inte klarar av att skicka iväg ett brev i rimlig tid. Å andra sidan säger ju självbevarelsedriften något annat.
Exakt så. Jag har aldrig hört talas om något annat än en 12v motor på någon parkeringsbroms. Det dom kan sätta felkod på är för lång gångtid, vilket du förklarade hur man undviker. Jag slutar aldrig förvånas över hur svårt folk verkar tro det är med en 12v motor. Jag brukar använda ett 9v batteri för att manövrera dessa.Isakare skrev:Fick tipset när jag bytte bak på en Volvo att vänta och låta bilen gå i viloläge innan jag drog bort kontakten och backade motorn med batteri.
Då kan inte bilen känna av att kontakten lossats.
Körde efter bytet motorn mot klossarna så de klämde mot skivan, backade en dutt så skivan snurrade igen, gav inga problem.
Men det var en lite äldre bil.
Jag är tveksam att en bil även om den är nyare skulle ha en encoder så motorn vet var den är, isf skulle den ha flera kablar.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 440 inlägg
Kan också vara den "bra" julen i kombination med dåligt väder på de andra dagarna...C cpalm skrev:Jo, och jag tvivlar inte på att det är det som är problemet, att de är så j-vla sega på att få ut de fysiska breven.
Känner samtidigt inte riktigt att man skall vara tvungen att gå över till elektronisk faktura för att en myndighet inte klarar av att skicka iväg ett brev i rimlig tid. Å andra sidan säger ju självbevarelsedriften något annat.
Vi fick ingen vanlig post på typ tre veckor...
Säkert en faktor, men det är ju nåt myndigheterna får ta hänsyn till i sina rutiner.Dan_Johansson skrev:
Är övertygad om att om det verkligen hamnat "på posten" runt den 2/12 när avin är utfärdad så hade det kommit fram 1-2 dagar senare.
Försökte få en utskrift på en Mercedes en gång och det gick inte, du får titta hos en verkstad digitalt. Försökte även få ut ett kvitto eller bevis på att en kamrem var bytt på en Volvo, som ju hade pappersbok men jag tyckte inte det räckte med stämpel och kryss i rutan för kamrem då vem som helst kan rita dit ett kryss, men det gick inte pga GDPR... Han tog dock fram serviceordern från några år tillbaka och läste upp vad den servicen hade innefattat... Min slutsats är att papper är det bästa och dom ska sparas! Betalar du 15-20kkr för en service är kvittot värt sin vikt i guld nästan.Isakare skrev: