Unikt namn
N Niq skrev:
Ja då är ju knappast körsträckan ett problem. Det lönar sig nog att hälla i något sådant som rabbithole rekommenderar ibland.
Jag brukar hälla i någon bränslesystemsrengöring som också tar bort fukt i bränslesystemet efter vintern. Jag har visserligen bensinmotor nu men gjorde likadant på våra dieslar som vi haft.

Men det är ju bra att läsa ut felkoderna om du har möjlighet. Finns väl ganska enkla läsare som inte är så dyra. Andra vet bättre än mig vad som finns.
Ett steg fram ett bak.

Hällde i geggan i morse, och starten efter så tändes motorlampan. 😐

Men hade på vägen hem från jobbet åtminstonde ingen försämrad motorprestanda.

C
RoTe RoTe skrev:
Funkar säkert när man äger bilen, grejen var att jag ville äga bilen men fick ingen servicehistorik så jag vågade inte köpa.
Ha ha, den detaljen missade jag. Kanske fråga säljaren? Varför skulle verkstaden lämna ut den informationen till någon annan än bilägaren?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Ett steg fram ett bak.

Hällde i geggan i morse, och starten efter så tändes motorlampan. 😐

Men hade på vägen hem från jobbet åtminstonde ingen försämrad motorprestanda.
Vi har en Ford, 1,6 diesel på firman med samma problem trots att bilen går mycket och regelbundet.
Rådet från verkstaden: Några mil på motorvägen på 3ans växel.
Och det hjälper, kollegan har nu lärt dig och känner att motorn är lite kraftlös innan lampan tänds, och växlar ner o gasar.

Fick larm om att det behövdes service på larmsystem ibland på vår v70-2013. Efter lite Google finns det ett batteri i sirenen som ger sig, oftast även med lite syra utträngning som kan fräta på kretskortet.

Hittade sirenen innanför innerskärmen
Bilden visar en öppen siren inuti hjulhuset på en Volvo V70 från 2013, med kretskort och kablar exponerade efter service.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick bryta bort plåtskalet och skära upp sirenen
Öppnad siren från en Volvo V70 med borttagen plåtskärm och synligt kretskort. Verktyg och delar syns i bakgrunden.
Skapa konto

Ett batteri beställdes för ca 150kr och efter lite tvätt (då kretskortet var lite anfrätt) så var den ihop igen.
Öppen bilsiren med synligt kretskort och grönt batteri, placerad på ett träunderlag.
Skapa konto

Fungerar nu fint utan larm.

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.