Unikt namn
N Niq skrev:
Kör du mycket korta sträckor? Då kan det hända att partikelfiltret inte hinner rengöra sig
Har ca5mil till jobbet varav hälften motorväg flera dagar i veckan, men en del kortare sträckor blir det ju också.
Rabbithole Rabbithole skrev:
Får det ibland på min XC70. Brukar ta en injector/partikelfilter rengörar, tanka findiesel och sen full gas i en lång brant uppförsbcacke för att blåsa igenom systemet. Sen är den glad i ett år till ;)
Körde lite mer aktivt idag och har inte sett något meddelande. 🤔
Men kan jag alltså hälla i någon tillsats som hjälper till att bränna bort eventuellt gegg från filtret?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Har ca5mil till jobbet varav hälften motorväg flera dagar i veckan, men en del kortare sträckor blir det ju också.

Men kan jag alltså hälla i någon tillsats som hjälper till att bränna bort eventuellt gegg från filtret?
Jag testade denna senast. Vet inte hur mycket det hjälper jämfört mot regenerering eller hög belastning men.. lampan är tyst nu iallafall

https://www.biltema.se/bilvard/till...63WrE1aByGv4gCYESph7V0eGv8m1Q0ToaArqZEALw_wcB

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:

Ja då är ju knappast körsträckan ett problem. Det lönar sig nog att hälla i något sådant som rabbithole rekommenderar ibland.
Jag brukar hälla i någon bränslesystemsrengöring som också tar bort fukt i bränslesystemet efter vintern. Jag har visserligen bensinmotor nu men gjorde likadant på våra dieslar som vi haft.

Men det är ju bra att läsa ut felkoderna om du har möjlighet. Finns väl ganska enkla läsare som inte är så dyra. Andra vet bättre än mig vad som finns.

N Niq skrev:
Jag brukar hälla i någon bränslesystemsrengöring som också tar bort fukt i bränslesystemet efter vintern.
Det behövs inte i Sverige, vi har redan flera procent sprit i bensinen.

F fribygg skrev:
Det behövs inte i Sverige, vi har redan flera procent sprit i bensinen.
Tar den bort fukten också?

N Niq skrev:
Tar den bort fukten också?
Ja, sprit binder sig med vatten.
Du kan inte blanda grogg på bensin eller diesel, men vodka funkar fint.

Isakare Isakare skrev:
Dottern köpte sin Yaris hos en oberoende handlare, men de hade skrivit ut hela historiken från Toyota, boken är ju sen länge digital.
Digital servicebok ska man väl kuna läsa på nätet?

Isakare Isakare skrev:
Ja, sprit binder sig med vatten.
Du kan inte blanda grogg på bensin eller diesel, men vodka funkar fint.
Molotovcocktail

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.